Wednesday, June 24, 2015

Universal Studios Singapore - Pengalaman Bercuti Di Singapura



Alhamdulillah.... Hujung bulan Mei haritu berpeluang untuk bawak anak-anak berjalan kat Singapore pulak. Sebenarnya dah lama nak bawak diorang pergi kat Universal Studios. Masa kami first time pergi Universal Studios kat Hollywood tanpa anak-anak bulan Ogos tahun 2014, kita yang bukan budak-budak pun dah rasa seronok... apa lagi kalau budak-budak yang pergi... lagi seronok diorang. Yang paling dekat dari Malaysia ialah kat Singapore.

Baca : Kenangan di Universal Studios Hollywood, Los Angeles

Sebelum pergi tu... kami merancang tarikh yang sesuai. Pada mulanya nak pergi masa weekdays... sebab mungkin tak ramai orang. Tapi, tak juga sebab Singapore pun cuti sekolah jugak dan diorang tengah buat preparation untuk Sukan Sea 2015. Jadi alang-alang pergi jugak masa weekend iaitu hari Ahad 31.5.2015.

Kitorang book tiket untuk main dalam USS secara online. Kitorang bayar jugak extra untuk dapatkan express pass. Silap besar lah kalau masa ramai orang tapi tak ambik express pass. Kesian kat budak-budak sebab tak banyak yang diorang boleh main nanti.

Lepas selesai book tiket online, kitorang cari tempat untuk bermalam pulak secara online. Bila askar-askar dah ramai ni macam tak sesuai dan tak berbaloi pulak nak check in hotel. Sewa apartment nampak lebih sesuai dan lebih berbaloi. Akhirnya, kitorang pilih Tropez Residences yang terletak kat Danga Bay, Johor Bharu.

Mula-mula ingatkan nak bawak kereta sendiri dalam Singapore, pastu nak tidur pun kat Singapore. Tapi buat permulaan ni... lebih baik naik bas jer masuk dalam Singapore... lagipun tempat yang nak dituju pun hanya satu iaitu USS. Sebab tu kitorang decide nak tidur kat JB jer...

Baca : Kembara Cuti Sekolah di Johor Bharu


30 Mei 2015 (Day 1)

Awal pagi bertolak dari KL menuju ke JB. Santai-santai jer harini dan cuba menikmati perjalanan dengan tenang. Off course budak-budak memang excited bab-bab berjalan nih... Waktu tengah hari dah sampai JB... terus kami ke kawasan Danga Bay. Tak boleh nak masuk apartment lagi sebab check in kul 3.00 petang. Kami makan tengah hari kat Restoran Bumbu Asli kat Danga Bay

Lepas makan tengah hari kami ke Tune Hotel Danga Bay untuk beli tiket bas untuk ke USS daripada sebuah agensi (sebelah 7E). Harga tiket bas tu ialah RM30 seorang untuk pergi dan balik. Kalau nak tiket murah iaitu RM25 seorang kena check in kat Tune Hotel Danga Bay.

Kami dimaklumkan bahawa bas akan bertolak ke Singapura awal pagi besoknya iaitu kul 7.30 pagi dan bas akan kembali ke JB pukul 7.30 malam hari yang sama. Kami juga dibekalkan dengan "white form" yang perlu diisi sebelum memasuki Singapura pada hari besoknya.

Pukul 3.00 petang masa untuk check in. Owner apartment ni ialah pasangan Jepun Mr and Mdm Hitomi. Selama ni whatsapp jer dengan dia, masa dah sampai Tropez Residences baru call tuan rumah. Masa jumpa memang terkejut. Kitorang expect akan jumpa tuan rumah warga emas tapi rupa-rupanya kami berurusan dengan anak diorang Ms Hitomi yang lebih kurang sebaya umurnya dengan kami.

Biasa dengar Agoda kan??? Kalau nak cari hotel kami biasa gunakan Agoda, tapi kalau nak cari apartment untuk disewa kami guna Airbnb, pernah dengar tak???

Selat Tebrau dan Bumi Temasik nun jauh di sana

Ini pemandangan ruang tamu... tapi kat luar tu warna hijau ialah kawasan Istana Bukit Serene

Kami mengambil peluang untuk berehat-rehat sambil menikmati pemandangan Selat Tebrau dan Bumi Temasik yang sangat jelas dari balkoni apartment kami. Dari arah yang sama juga kami dapat melihat dengan jelas Istana Bukit Serene, Johor Bharu dan juga pintu masuk utama istana yang cantik.

Pada waktu malam kami mengambil keputusan untuk makan di ZZ Sup Tulang yang terletak di Jalan Petrie, Johor Bharu. Menu utamanya apa lagi.... Sup Tulang lah. Selain tu ramai jugak yang order Mee Rebus Johor di ZZ Sup Tulang ni.

Biar gambar berbicara.....


SELAMAT MALAM JOHOR BHARU!



31 Mei 2015 (Day 2)

SELAMAT PAGI JOHOR BHARU....

Sebelum Subuh kami anak beranak dah bangun... bersiap-siap nak pergi ke Tune Hotel, Danga Bay, JB untuk naik bas ke Universal Studios. Agensi tempat kami beli tiket buat briefing kepada kami semua sebelum bas bergerak. Briefing ni penting untuk tahu perkara-perkara penting khususnya yang melibatkan urusan imigresen.

Beratur di pagi hari sebelum naik bas

Bas bergerak seperti yang dijadualkan. Tak lama lepas tu, kami semua dikehendaki turun dari bas untuk ke checkpoint pertama iaitu Imigresen Malaysia. Urusan kat checkpoint pertama ni agak lancar dan kami semua pergi semula untuk mencari bas.

Here we go!

Tips yang penting kat sini kena ingat dan tahu bas akan tunggu di terminal mana dan apa no plat bas. Ini semua ada diterangkan dalam briefing. Driver memang akan make sure semua orang cukup baru jalan... tapi kalau dah lambat sangat dan tak munasabah pulak lambatnya... kena tinggal lah.

Bila dah melintasi selat tebrau, kami sekali lagi kena turun bas untuk ke check point ke-2 iaitu Imigresen Singapura di Woodlands. Urusan kali ini agak lama dengan pegawai imigresen yang sangat teliti membuat kerja-kerja mereka. Lepas 1 jam, barulah urusan kami selesai dan pergi mencari bas di terminal.

Woodlands, Singapura - pemandangan dari dalam bas

Perjalanan diteruskan menuju ke Universal Studios Singapore yang terletak di selatan Pulau Temasik iaitu di Pulau Sentosa. Apabila dah sampai di USS, sekali lagi driver mengingatkan di mana perlu mencari bas dan bilakah masa untuk naik bas masa balik nanti.

OK... Playing time.... Sebelum masuk dalam USS, kami bergambar dulu di Globe besar kat luar pintu masuk. Lepas tu masuk dalam dan mula memanfaatkan setiap express pass yang ada.

Di luar pintu masuk

New York

Kebanyakan tempat bermain memang ada rules and regulations khususnya berkenaan ketinggian budak. So, kalau anak-anak kecik lagi tak yah ler nak main kat tempat macam ni, buat rugi jer.... Hasya yang berumur 3 tahun ni lah kerap jadi mangsa tak boleh main sebab tak cukup tinggi.

I was in New York!


Sci-Fi City

Bila tak cukup tinggi, memang kami gilir-gilir kena jaga Hasya kat luar. Tak banyak permainan yang kami sekeluarga boleh main sama-sama. Suatu hari nanti bila semua dah besar panjang baru lah kami semua boleh main sama-sama.

Pintu keluar Transformer

Kalau nak solat, surau ada disediakan di bahagian "Sci-Fi City", tak jauh dari tempat Transformer.

Surau USS

Ancient Egypt

Ancient Egypt

Makan tengah hari awal sikit... sebab pagi tadi makan ala kadar... pastu nampak pula kedai makan halal kat USS. Nama kedai makan tu ialah Oasis Spice Cafe terletak kat bahagian Ancient Egypt. Satu lagi sebab makan awal sebab nak elak clash dengan orang lain yang ramai masa betul-betul lunch time nanti.

Oasis Spice Cafe - pintu masuk

Oasis Spice Cafe - makan awal, orang belum ramai

The Lost World

Waterworld terletak dalam The Lost World
Yang ni memang best sampai lupa ambil gambar... huhu....

Far Far Away

Pintu masuk Far Far Away
Shrek 4D

Madagascar

Madagascar ride....

Kami nak balik dah.....
Hollywood

Hollywood Lane

Berbaloi-baloi guna express pass... dapat main 12 daripada 17 game... not bad kan??? Itupun banyak yang kami kena gilir-gilir main sebab kena ada orang tua jaga budak yang tak cukup tinggi kat luar. Kalau tak gilir-gilir main, mungkin dapat main semua game kot....

Sempat naik bas pada waktu yang dah ditentukan. Perjalanan pulang macam biasa, rutin biasa kalau naik bas untuk turun di kedua-dua check point. Uishh.... memang leceh... angkut anak-anak lagi... tapi takpe... puas dan berbaloi-baloi!

SELAMAT TINGGAL USS!


Percaya tak.... makan malam kami hari tu sekali lagi di ZZ Sup Tulang! Sebenarnya bukan dalam perancangan pun.... pada awalnya nak pergi ke Restoran Singgah Selalu yang terletak di seberang jalan tempat kami tinggal. Tapi entah macam mana... boleh tersalah masuk jalan, terus kami pergi ke ZZ Sup Tulang.

Biar gambar berbicara....


SELAMAT MALAM JOHOR BHARU!



1 Jun 2015 (Day 3)

SELAMAT PAGI JOHOR BHARU!

Kami bersiap-siap nak check out... misi seterusnya ialah untuk mencari Roti Kacang Pool.... Kat KL ada jugak Roti Kacang Pool.... di Bandar Tun Hussein Onn, Cheras... tapi kali ni memang nak rasa yang kat JB punya.... mesti rasanya tak sama...

Kacang Pool Haji di Kg Dato' Onn, Larkin

Kacang Pool Haji di Kg Dato' Onn Larkin, JB

Alhamdulillah..... selesai makan Roti Kacang Pool, kami memulakan perjalanan pulang... tiba-tiba gerak hati mengatakan yang "....apa kata kita singgah stadium sekejap... lagipun stadium kat depan mata tuh....". Jadi, tanpa dirancang kami pun ke Stadium Tan Sri Dato' Haji Hassan Yunus yang terletak di Larkin, Johor Bharu

Adam di stadium larkin

Tanpa disangka-sangka dapat jugak bergambo dengan player JDT iaitu Hariss Harun. Masa ni sebenarnya tengah off season, player semua samada bercuti atau commit dengan persediaan pasukan kebangsaan masing-masing untuk kelayakan Piala Dunia 2018. Sebab tu tak sangka jumpa dengan Hariss Harun kat stadium.

Terima kasih Hariss Harun!

Baca : Kelayakan Piala Dunia 2018 Zon Asia

Semasa tengah hari barulah kami pulang ke KL.... Walaupun tak tidur kat Singapore... tapi bila dapat tinggal di apartment mewah dengan harga berbaloi macam Tropez Residences ni, terasa sangat beruntung dan tidak menyesal.

Selamat tinggal Tropez Residences!

Rumah/Apartment Percutian Untuk Disewa Di JB Dan Singapura

Mungkin di kesempatan lain akan kembali ke Singapura, tidur di Singapura dan pergi menjelajah seluruh Pulau Temasik itu dan mencuba pelbagai makanan menarik di Singapura pulak!


SELAMAT TINGGAL SINGAPURA!

SELAMAT TINGGAL JOHOR BHARU!



Jemput baca pengalaman-pengalaman lain :-

Pengalaman bercuti di Seoul Korea

Pengalaman bercuti di Melbourne Australia

Pengalaman bercuti di Ho Chi Minh Vietnam

Pengalaman bercuti di Los Angeles California

Pengalaman bercuti di San Francisco California

Pengalaman bercuti di Milan, Florence, Rom Itali

Pengalaman bercuti di Orlando Florida

5 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Boleh saya dapatkan no phone mr hitomi tu tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sori sis... tak save pulak no dia... dah cari tak jumpa... kat airbnb dah takde ye?

      Delete
  3. boleh bagi link nak book ticket ke uss?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sini puan...

      http://www.rwsentosa.com/Homepage/Attractions/UniversalStudiosSingapore

      Delete

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...