Monday, June 22, 2015

Juara Liga Asia 2015



Pada 27 Mei 2015 yang lalu... telah selesai peringkat kalah mati pusingan 16 pasukan untuk Liga Juara Asia 2015. Maka, 4 pasukan terkuat di Zon Barat telah pun diketahui dan begitu juga 4 pasukan terkuat di Zon Timur telahpun disahkan.

Preview atau pengenalan pasal Liga Juara Asia telahpun diceritakan dalam blog saya yang satu lagi... Maaf, nampaknya tak dapat nak maintain blog satu lagi tu.... Mungkin jodoh yang panjang dengan blog sekarang ni... hehe...


Zon Barat Asia

Naft Tehran (Iran)

Tidak seperti pasukan senegara yang lain iaitu Foolad, Tractor Sazi dan Persepolis, Naft Tehran hanya layak setelah menang dalam perlawanan kelayakan Liga Juara Asia. Naft Tehran juga hanya mendapat tempat ke-3 dalam Liga Iran musim 2013-2014 dan ini merupakan penampilan sulong mereka dalam Liga Juara Asia 2015. Boleh tahan bukan?

Dengan jolokan Iran Dortmund, Naft Tehran hanya diperkuatkan dengan 2 pemain kebangsaan Iran iaitu penjaga gol, Alireza Beiranvand dan juga Vahid Amiri. Pemain import Naft Tehran pula ialah pertahanan tengah dari Brazil, Leandro Padovani, pemain Cameroon bawah 23 tahun, David Wirikom dan juga bekas pemain muda Ajax iaitu Donovan Deekman.

Donovan Deekman ketika beraksi dengan kelab Henreeven

Naft Tehran menewaskan Al-Ahli (Arab Saudi) berdasarkan peraturan gol tempat lawan setelah terikat agregat 2-2 untuk mara ke suku akhir

Lekhwiya (Qatar)

Lekhwiya tampil sebagai juara liga Qatar dan telah mendapatkan khidmat jurulatih Denmark, Michael Laudrup menunjukkan cita-cita besar kelab ini di peringkat Asia. Michael Laudrup juga telah membawa masuk bekas pertahanan Swansea iaitu Chico Flores untuk menguatkan benteng pertahanan. Selain daripada bekas pemain Chelsea, Vladimir Weiss... Lekhwiya juga dikuatkan dengan tonggak import dari Korea Selatan, Nam Tae Hee dan juga bintang Tunisia, Youssef Msakni.

Selain itu, beberapa orang pemain asing juga telah diberikan kerakyatan Qatar bagi membolehkan mereka mengambil pemain import lain dan juga supaya mereka boleh mewakili pasukan kebangsaan Qatar seperti Sebastian Soria (Uruguay), Amin Lecomte dan Karim Boudiaf (Perancis), Luiz Junior (Brazil), Mohammed Razak (Ghana) dan Mohammed Tresor Abdullah (Congo).

Chico Flores ketika beraksi bersama Swansea City

Lekhwiya menewaskan pasukan senegara Al-Sadd dengan agregat 4-3 untuk mara ke suku akhir

Al-Hilal (Arab Saudi)

Antara kelab paling berjaya di Arab Saudi dan tampil sebagai naib juara Liga Arab Saudi musim 2013-2014 di belakang Al Nassr. Al-Hilal diperkuatkan dengan tonggak import dari Brazil iaitu Digao dan bekas pemain Hamburg, Thiago Neves. Pertahanan kental dari Korea Selatan iaitu Kwak Tae Hwi juga melengkapkan trio import Al-Hilal.

Al-Hilal juga adalah naib juara Liga Juara Asia 2014 setelah tewas kepada W.S. Wanderers (Australia) dengan agregat 1-0 di perlawanan akhir

Thiago Neves ketika beraksi bersama Hamburg

Al-Hilal menewaskan Persepoplis (Iran) dengan agregat 3-1 untuk mara ke suku akhir


Al-Ahli (Emeriyah Arab Bersatu)

Muncul sebagai juara Liga Teluk Arab musim 2013-2014, Al-Ahli diperkuatkan dengan bekas pemain sayap Liverpool, Oussama Assaidi dan juga pemain kebangsaan Brazil iaitu Everton Ribeiro. Selain itu pemain muda Korea Selatan iaitu Kwon Kyung Won juga melengkapkan trio import Al-Ahli.

Selain itu, pemain kebangsaan Chile yang mempunyai kerakyatan Palestin iaitu Luis Jimenez mempunyai pengalaman luas dalam Seria A Itali selain pernah bermain dengan West Ham United. Bintang muda Iraq pula iaitu Humam Tariq tidak akan beraksi kerana dipinjamkan ke kelab lain.

Oussama Assaidi ketika beraksi bersama Liverpool

Al-Ahli menewaskan pasukan senegara mereka Al-Ain berdasarkan peraturan gol tempat lawan setelah terikat dengan agregat 3-3 untuk mara ke suku akhir


Zon Timur Asia

Guangzhou Evergrande Taobao (China)

Tampil sebagai juara Liga Super China 2014, jurulatih mereka Fabio Cannavaro bukanlah orang asing dalam dunia bolasepak. Membawa duo import dari Itali ke dalam kelab iaitu Alessandro Diamanti dan Alberto Gilardino dan kemudiannya kedua-dua mereka dipinjamkan ke Fiorentina.

Penjaring terbanyak kejohanan setakat ini ialah Ricardo Goulart dari Brazil bersama-sama dengan pemain import Brazil lain seperti Elkeson, Rene Junior dan juga bekas penyerang Red Bull Salzburg, Alan. Pertahanan muda dari Korea Selatan, Kim Young Gwon juga mengukuhkan barisan pertahanan mereka.

Zheng Zhi, ketua pasukan Guangzhou Evergrande pernah beraksi bersama Charlton Athletic dan Celtic

Guangzhou Evergrande Taobao telah menyingkirkan juara Piala FA Korea Selatan, Seongnam FC dengan agregat 3-2 untuk layak ke suku akhir.

Gamba Osaka (Jepun)

Sebagai juara berganda Jepun, Gamba Osaka diketuai oleh kapten berpengalaman Yasushito Endo. Benteng pertahanan pula dikuatkan dengan tonggak Korea Selatan, Kim Jung Ya dan Oh Jae Suk. Barisan hadapan pula dikuatkan dengan pemain dari Brazil, Lins dan Patric.

Takashi Usami pernah beraksi bersama Bayern Munich

Ternyata FC Seoul (Korea Selatan) bukan lawan Gamba Osaka. Gamba Osaka layak ke suku akhir dengan agregat 6-3.

Kashiwa Reysol (Jepun)

Walaupun layak menerusi pusingan kelayakan, Kashiwa Reysol tidak menghadapi masalah untuk ke suku akhir. Dengan hanya 2 orang pemain import iaitu Leandro (Brazil) dan Kim Chang Soo (Korea Selatan), 2 orang lagi tonggak import lagi iaitu Christiano dan Eduardo (kedua-duanya dari Brazil) adalah secara pinjaman dari kelab lain.

Kim Chang Soo (No 12)

Kashiwa Reysol mengejutkan naib juara Liga Korea, Suwon Samsung Bluewings berdasarkan peraturan gol tempat lawan setelah masing-masing terikat dengan agregat 4-4 untuk mara ke suku akhir.

Jeonbuk Hyundai Motors (Korea Selatan)

Selaku juara liga Korea, Jeonbuk Hyundai Motors diperkuatkan dengan bekas penyerang Schalke, Edu. 2 orang lagi tonggak Brazil ialah Eninho dan Leonardo yang berpengalaman bermain di Liga Greece. Barisan pertahanan pula diperkuatkan dengan Alex Wilkinson, pemain berpengalaman dari Australia.

Sumbangan ketua pasukan berpengalaman, Lee Dong Gook juga tidak pernah dilupakan.

Eduardo Goncalves de Oliveira

Jeonbuk Hyundai Motors menamatkan cabaran Beijing Gu'oan (China) dengan agregat 2-1 seterusnya layak ke pusingan suku akhir.


Undian suku akhir pada 18.6.2015 telahpun disempurnakan. Untuk zon Asia Barat pasukan Al-Hilal (Arab Saudi) menanti kunjungan pasukan Lekhwiya (Qatar). Menanti mereka di separuh akhir samada pasukan Naft Tehran (Iran) ataupun Al-Ahli (UAE). Hanya pada 20.10.2015 bakal diketahui siapakah yang paling kuat di zon Asia Barat.

Dalam laluan yang lain pula, Kashiwa Reysol (Jepun) menanti kunjungan Guangzhou Evergrande Tabao (China). Manakala Jeonbuk Hyundai Motors (Korea Selatan) pula menanti kunjungan Gamba Osaka (Jepun). Hanya pada 21.10.2015 bakal diketahui siapakah yang paling kuat di zon Asia Timur.

Baca : Perlawanan Akhir Liga Juara Asia 2015







No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...