Tuesday, June 23, 2015

Copa America 2015 - Peluang Bintang Muda Amerika Selatan Untuk Melonjakkan Nama Mereka



Copa America ataupun Piala Amerika adalah kejohanan bolasepak Amerika Selatan. Pada edisi kali ini, Copa America 2015 diadakan di negara Chile. Negara paling berjaya dan banyak menggondol trofi Copa America ni ialah Uruguay sebanyak 15 kejuaraan.

Tradisi kebiasaan Copa America ialah menjemput pasukan jemputan dan pasukan jemputan kali ini ialah Mexico dan Jamaica. Uruguay pula tampil untuk mempertahankan trofi yang dimenangi mereka sebelum ini iaitu pada tahun 2011 dengan menewaskan Paraguay 3-0.

Uruguay - Juara Copa America 2011
Baca : Semuanya Copa America Bahagian 1

Baca : Semuanya Copa America Bahagian 2


Saingan peringkat kumpulan telahpun selesai dengan 8 pasukan berjaya menempatkan diri di peringkat suku akhir. Beberapa orang pemain muda telah dikenalpasti bakal menyinar dalam kejohanan ini selain daripada bintang-bintang utama yang lain.



Chile 

Pasukan tuan rumah ini cemerlang di peringkat kumpulan dimana mereka membelasah Bolivia 5-0 di perlawanan terakhir kumpulan. Diketuai penyerang sensasi mereka Alexis Sanchez, semestinya Chile mengidamkan trofi ini buat pertama kali apalagi beraksi di hadapan penyokong sendiri.

Walaupun dilanda dengan kemelut bintang mereka, Arturo Vidal yang terbabit dengan kemalangan jalan raya akibat pengaruh alkohol, prestasi Chile tampak konsisten dan tidak terganggu dengan kemelut yang melanda. Penyerang muda Chile, Eduardo Vargas tidak ketinggalan untuk membantu Chile menjulang trofi pertama mereka.

Eduardo Vargas (Napoli)

Bolivia 

Pernah menjadi juara sekali sahaja iaitu pada tahun 1963 sebagai tuan rumah. Tampil sebagai pasukan bukan berstatus pilihan tetapi Bolivia mampu layak ke pusingan kalah mati dengan menyingkirkan Ecuador dan Mexico.

Bolivia tiada juga bintang ternama melainkan penyerang berpengalaman mereka iaitu Marcelo Moreno yang berkasi di China bersama kelab Changchun Yatai. Inilah peluang pemain muda seperti Romel Quinonez (penjaga gol) dan pemain yang baru saja disambar oleh kelab Greece, Panetolikos  iaitu Danny Bejarano untuk mencipta nama di kejohanan ini.

Danny Bejarano (Panetolikos)

Argentina 

Pasukan paling berjaya dalam Copa America di belakang Uruguay. Argentina tampil dengan konsisten di peringkat kumpulan diketuai oleh bintang sensasi mereka Lionel Messi. Kali terakhir Argentina menjulang Copa America ialah pada tahun 1993.

Hanya Marcos Rojo (Manchester United), Roberto Pereyra (Juventus) dan Erik Lamela (Tottenham Hotspurs) yang berusia 25 tahun dan ke bawah berada dalam skuad Argentina kali ini.

Marcos Rojo (Manchester United)

Paraguay 

Kali terakhir menjulang Copa America pada tahun 1979. Paraguay juga cemerlang di peringkat kumpulan tanpa tewas di belakang Argentina.

Walaupun Paraguay mengharapkan trio serangan veteran mereka iaitu Roque Santa Cruz, Luca Barrios dan Nelson Valdez dalam kejohanan ini, namun kelibat bintang muda Paraguay iaitu Derlis Gonzalez yang beraksi di bahagian sayap tidak boleh diperkecilkan.

Derlis Gonzalez (FC Basel)

Uruguay 

Barisan serangan Uruguay tempang tanpa kelibat penyerang sensasi mereka Luis Suarez yang masih lagi digantung FIFA akibat insiden menggigit pertahanan Itali, Giorgio Chiellini pada kempen Piala Dunia yang lalu.

Bintang muda Atletico Madrid iaitu Jose Gimenez juga semakin menyinar. Bukan sahaja kental bertahan mengekang asakan musuh, tetapi keupayaan menjaringkan gol juga tidak dipertikaikan lagi. Sudah pasti Uruguay tidak akan melepaskan trofi Copa America kepada pasukan lain.

Jose Gimenez (Atletico Madrid)

Brazil 

Barisan serangan Brazil juga bakal tempang apabila kapten mereka, Neymar dikenakan penggantungan 4 perlawanan setelah menerima kad merah pada pertemuan dengan Colombia kerana dengan sengaja menendang bola ke arah pemain Colombia, menanduk pemain Colombia yang lain dan juga bertengkar dengan pengadil perlawanan.

Pemain sayap yang beraksi bersama Shakhtar Donetsk iaitu Fred juga semakin mendapat tempat dalam skuad Dunga di Copa America.

Fred (Shakhtar Donetsk)


Peru 

Kali terakhir Peru menjulang trofi Copa America ialah pada tahun 1975. Sepertimana Paraguay, Peru juga tampil dengan trio serangan veteran iaitu Claudio Pizarro, Paolo Guerrero dan Jefferson Farfan.

Sudah pasti edisi kali ini pemain muda seperti Christian Cueva, Carlos Ascues dan Andre Carillo cuba untuk menonjolkan diri dan menyinar di atas pentas Copa America.

Christian Cueva (Alianza Lima)


Colombia 

Penyerang Carlos Bacca juga menerima kad merah akibat insiden pergaduhan dengan Neymar tempoh hari. Bintang Real Madrid, James Rodriguez agak tenggelam dalam kejohanan ini, juga kapten pasukan Falcao yang masih buntu mencari jaringan.

Namun pemain yang mencuri tumpuan ialah pemain pertahanan yang menjaringkan gol kemenangan ketika menentang Brazil iaitu Jeison Murillo. Baru sahaja disambar Inter Milan dari kelab Sepanyol, Granada, pemain ini menunjukkan persembahan kental di bahagian pertahanan.

Jeison Murillo (Inter Milan)

Baca : Pemain Muda Piala Emas CONCACAF 2015

Sudah menjadi tradisi, pentas kejohanan seperti Copa America ini adalah medan untuk menyinar dan para pemain menunjukkan skil dan bakat masing-masing. Sudah pasti juga mana-mana pasukan di seluruh dunia akan mendapatkan pemain Amerika Latin untuk dimasukkan dalam pasukan masing-masing sebagai rencah utama bolasepak mereka.





No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...