Monday, June 29, 2015

Pengalaman Di Tanah Suci Kota Haramain - Kembara Madinah Dan Mekah (Part 1)



Alhamdulillah.... syukur pada Allah swt kerana menjemput kami menjadi tetamu-Nya untuk mengunjungi 2 kota suci iaitu Mekah dan Madinah. Perjalanan ke 2 kota Haramain (2 tanah Haram) bermula dari 4.4.2015 hingga 15.4.2015. Kami pergi berempat dengan mak dan abah.

Rumah/Apartment Percutian Untuk Disewa Di Mekah/Madinah



Jadi betullah.... bukan sebab wang ringgit dan bukan juga sebab kelapangan masa yang membolehkan seseorang untuk menunaikan Umrah mahupun kewajipan Haji. Kalau nak ikut logik, pada masa-masa sebelum ini kami mempunyai lebih wang dan lebih masa, tapi masih tidak terpanggil untuk ke Tanah Suci lebih awal.

Baca : Persediaan dan Dugaan Kecil sebelum ke Tanah Suci


4.4.2015 - Travelling Day

Tibalah hari yang dinanti-nantikan, kami bergerak ke airport awal pagi dengan taxi Exora yang sudah ditempah. Kami dikehendaki berada di KLIA 2 pukul 9.00 pagi untuk berjumpa dengan pegawai Andalusia yang bertugas. Setelah ambil tanda nama, tanda beg dan beberapa lagi barangan lain, kami susun beg untuk luggage drop terlebih dahulu.

Beg disusun rapi untuk masuk luggage drop

Kalau ikut jadual kapal terbang akan berlepas pukul 12.30 tengahari dari Kuala Lumpur terus ke Jeddah. Pakej yang kami ambil ialah ziarah di Madinah dahulu dan kemudian buat umrah di Mekah. Kami mendaftar untuk pergi umrah ni dah lambat, hanya kapal terbang Air Asia X yang available. Mungkin next time plak naik Saudi Airlines....

Sebelum bertolak kami dengar briefing di Tingkat 3 Kaunter Z. Briefing ni penting untuk tahu perjalanan dan aturcara kami semua sehinggalah sampai di Jeddah airport. Bila sampai di Jeddah, kami semua akan dipecahkan kepada 3 kumpulan iaitu 3 bas dengan mutawwif atau ustaz masing-masing. Para jemaah khususnya yang sudah berumur juga diingatkan untuk menjaga kesihatan masing-masing khususnya setelah berada di sana.

Antara Stok Vitamin C dan Vitamin lain yang dibawa

Selesai briefing, kami telah diberikan dengan passport/visa dan boarding pass masing-masing. Penerbangan ke Jeddah bakal mengambil masa selama 9 jam dan dijangka tiba di Jeddah pada pukul 5.10 petang waktu Jeddah. Kesian tengok orang tua yang tak biasa dengan penerbangan jarak jauh. Mak paling jauh pun pergi Kelantan (1 jam), Abah pulak tahun 90-an dulu pernah pergi India (lebih kurang 6 jam). Kami alhamdulillah dah pernah mengalami penerbangan selama 23 jam ke US!

Baca : Kuala Lumpur - Taipei - Los Angeles

Baca : San Francisco - Taipei - Kuala Lumpur

SELAMAT TINGGAL KUALA LUMPUR!


Dulu-dulu pernah terbaca artikel bahawa Jeddah Airport adalah antara airport yang terbaik di dunia! Tapi bila sampai situ... tertanya-tanya pulak betul ke apa yang telah dibaca... Yelah... serba serbi kat situ amat simple. Rupa-rupanya Jeddah Airport yang kami mendarat ni ialah Terminal Haji dan bukannya airport utama.

Urusan imigresen sangat lambat... dugaan awal sebelum tiba di tanah suci... bertabahlah wahai hati! Selesai urusan imigresen kami kena serahkan passpot/visa kembali kepada mutawwif masing-masing. Kami difahamkan dah kerap sangat para jemaah yang kehilangan dan tercicir passport semasa berada di Tanah Suci. Oh ye... nama mutawwif kami ialah Ustaz Zaquan. Kemudian kami tunggu bas untuk ke Madinah dan masa tu azan Maghrib mula berkumandang.

Tunggu bas di Jeddah Airport - Hajj Terminal

Setelah bas sampai, kami cari bas yang betul dan masukkan beg ke dalam bas masing-masing. Dugaan berikutnya berlaku.... bas berhenti di tepi jalan untuk beberapa jam tanpa sebab yang diketahui. Bertabahlah wahai hati...... Mata pun dah nak tertutup sebab kalau waktu Malaysia dah tengah malam... Beza waktu Jeddah dengan Kuala Lumpur pulak ialah 5 jam.

SELAMAT TINGGAL JEDDAH!


Bila terjaga, kami dah sampai di sebuah RnR menghala ke Madinah yang tak ingat apa nama.... untuk solat jamak dan juga makan malam. Kalau siapa yang biasa pergi ke luar negara akan tahu RnR kat luar negara seperti Melbourne dan juga kat sini fasilitinya lebih kurang jer... tak macam Malaysia, kemudahan RnR di Malaysia nampak mewah dan lengkap sesuai dengan jumlah tol yang dibayar.

Sebuah masjid di RnR.....
Masa ni dah terasa dingin... tak pasti berapa suhunya...

Masa makan borak-borak dengan mutawwif... dan tanya sikit kenapa bas berhenti tepi jalan lama sangat... rosak ke... Rupa-rupanya, bas tunggu makanan untuk makan malam jemaah yang tak sampai-sampai lagi.... Oh ye... menu makan malam kami masa ni ialah sajian Indonesia ala-ala ayam penyet. Lapar dan ngantuk punya pasal lupa nak ambik gambar.

Gambar : amerazlan

5.4.2015 - Day 1

Perjalanan dari Jeddah ke Madinah dengan bas mengambil masa lebih kurang 4 jam. Tapi, rasanya dalam 6 jam baru sampai Madinah, tambah tolak masa kat RnR lagi dan juga masa yang bas berhenti kat tepi jalan. Awal pagi baru kami ambil kunci dan check in kat Mubarak Silver Hotel, Madinah.


Lebih kurang +- 200 meter jer dari Masjid Nabawi

SELAMAT PAGI MADINAH!

Dapat tidur sekejap pun jadilah... dalam bas pun dah tidur. Solat Subuh pertama di sini dan terus bersarapan di hotel. Melihat makanan yang dihidangkan dan juga para pekerja di kantin Mubarak Silver Hotel ini memang boleh diagak sepanjang 4 hari di Madinah, menu utamanya ialah makanan Indonesia.

Imej : syathebackpacker

Program diteruskan dengan Ziarah Dalam iaitu ziarah di kawasan sekitar Masjid Nabawi iaitu makam Rasulullah saw, para sahabat dan perkuburan Baqi'.

Makam Baginda Rasulullah saw,
Saidina Abu Bakar as-Siddiq ra dan Saidina Umar al-Khattab ra

"Apa di antara kuburku dan mimbarku terdapat taman (raudhah)
di antara taman syurga" - maksud Hadis Nabi saw

Di bawah kubah hijau ini adalah terletaknya maqam Rasulullah saw
Antara kemudahan air zam zam di luar Masjid Nabawi
Imej : Perkuburan Baqi'

Selesai Ziarah Dalam... mutawwif melepaskan kami untuk aktiviti bebas. Ada yang beriktikaf, beribadat dan tidak kurang pula yang sambung berehat di hotel akibat keletihan dan juga "jetlag" yang tak seberapa.

SELAMAT MALAM MADINAH!


6.4.2015 - Day 2

SELAMAT PAGI MADINAH!

Program di Madinah diteruskan dengan Ziarah Luar iaitu ziarah di kawasan-kawasan luar dalam Kota Madinah dengan menaiki bas.

Antara jemaah dalam bas

Masjid Quba' - Masjid pertama yang dibina atas dasar taqwa. Masjid ke-4 terpenting dalam Islam selepas Masjidil Haram, Masjid Nabawi dan Masjidil Aqsa. Jika berwuduk dari tempat kediaman dan solat sunat 2 rakaat di Masjid Quba', pahalanya adalah seperti menunaikan umrah.

Mendung dan hujan renyai seketika ketika kami tiba di sini
Dalam Masjid Quba'

Ladang Kurma, Madinah - melalui pemerhatian peribadi, pemilik ladang kurma ini samada warganegara Indonesia ataupun keturunan Indonesia

Kedai Kurma
Ladang Kurma

Jabal Uhud - menyusuri perjuangan di Bukit Uhud

Me and wife berlatarbelakangkan bukit pemanah, Jabal Uhud
Pasar-pasar di dataran Jabal Uhud
Gunung Uhud di belakang kami

Masjid Qiblatain dan Masjid Tujuh (Perang Khandak) cuma lalu sahaja

Masjid Qiblatain terletak tidak jauh dari Masjid Tujuh (Khandak)
Seperti biasa, pada waktu petang jemaah dilepaskan untuk aktiviti bebas dan berehat. Inilah masanya juga untuk memanfaatkan kelebihan solat di Masjid Nabawi yang 1,000 lebih baik dan afdhal daripada solat di masjid lain selain Masjidil Haram.

SELAMAT MALAM MADINAH!


7.4.2015 - Day 3

SELAMAT PAGI MADINAH!

Kami juga tidak menyertai mana-mana Ziarah Pilihan yang disediakan di Madinah. Kami juga dah membuat keputusan untuk membeli belah hanya di Madinah dan bukannya di Mekah. Penduduk di Madinah rata-rata sangat peramah dan mampu berbahasa Melayu atau berbahasa Indonesia dengan baik.

Urusan jual beli juga tidak sukar kerana di Madinah mereka menerima wang Malaysia (tukaran wang asing pada masa itu adalah sama). Pernah juga try tukar duit kat money changer sebelah hotel dan memang diorang akan tukarkan dengan jumlah yang sama. Contoh RM100 = 100 Riyal Saudi.

Pasar-pasar di luar Masjid Nabawi
Pagi, petang, siang dan malam rancak aktiviti jual beli

Pembinaan di Madinah juga tidak kurang hebatnya kerana pembesaran Masjid Nabawi sedang dilakukan. Cuaca di Madinah yang biasanya nyaman kini sudah berdebu. Mereka yang tidak berapa sihat telah dinasihatkan lebih awal untuk memakai penutup hidung supaya tidak mudah jatuh sakit.

Heavy Construction berhampiran Masjid Nabawi
Mentari terik di bumi Madinah

Waktu gelap di sini juga iaitu waktu solat Maghrib, Isyak sehingga Subuh adalah lebih nyaman daripada waktu siang. Sekali sekala ada juga angin yang bertiup dingin memberikan rasa ketenangan dan nyaman.

Sebuah tugu di Kota Madinah, di luar Masjid Nabawi
Berlatarbelakangkan Masjid Nabawi

Masa untuk packing barang-barang sebab esok dah nak bertolak ke Mekah untuk menunaikan Umrah. Apa yang penting masa ni bukan saja teknik menguruskan beg-beg dengan hasil tangkapan di Madinah, tetapi juga macam mana untuk tanda beg masing-masing dengan nama mutawwif, nama kumpulan, no bas dan nama hotel di Mekah untuk melancarkan urusan penghantaran beg kelak.

Rumah/Apartment Percutian Untuk Disewa Di Mekah/Madinah


SELAMAT MALAM MADINAH!



Baca : Kembara Madinah Dan Mekah (Part 2)

Baca : Kembara Madinah Dan Mekah (Part 3)







No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...