Friday, June 5, 2015

5 Pemain Yang Disisihkan Ini Mungkin Membantu Skuad Negara Kenduri Gol Dalam Sukan Sea 2015 Sekiranya Dipilih



Skuad Bolasepak Malaysia Bawah 23 Tahun yang juga dikenali sebagai Skuad Olimpik Malaysia adalah pasukan bolasepak Malaysia yang akan bertanding dalam Sukan Olimpik, Sukan Asia dan Sukan SEA. Skuad bawah 23 tahun adalah skuad pelapis kepada skuad negara. Skuad bawah 23 tahun ini melambangkan prestasi skuad negara pada masa akan datang. 

Kebanyakan daripada mereka ialah daripada skuad Harimau Muda yang beraksi dalam Liga Singapura. Manakala beberapa orang pemain berpotensi bawah 23 tahun daripada pasukan lain akan diserap masuk.

Setelah 7 perlawanan, Harimau Muda berada di tangga ke-8 daripada 10 pasukan
Nota : 9 gol sahaja yang dijaringkan

4 dan 6 tahun yang lalu iaitu pada tahun 2009 dan 2011, Malaysia telah menggondol pingat emas Sukan Sea dalam acara bolasepak. Generasi tersebut kini telah berada di skuad utama negara dan juga membantu pasukan masing-masing dalam liga tempatan mahupun kancah bolasepak kelab Asia.

Skuad Sukan Sea 2009

Skuad Sukan Sea 2011

Skuad Sukan Sea 2015 telah dibentuk. Para pemain yang dipercayai mampu menggalas tugas yang diberikan telahpun dipilih oleh Dato' Ong Kim Swee. Mereka yang tidak terpilih berkemungkinan besar mengalami kecederaan, tidak cergas sepenuhnya, tiada keserasian dan mungkin juga tidak menonjol semasa dalam kem persediaan untuk membentuk skuad Sukan Sea 2015.


Namun begitu ada beberapa orang pemain yang mungkin akan memberikan impak berbeza sekiranya dipilih :-

Rozaimi Abdul Rahman (Sabah) - 23 tahun

Tidak terpilih dalam saringan akhir Skuad Sukan Sea 2015. Pernah bermain untuk pasukan utama negara. Berkemampuan menjaringkan gol dari pelbagai sudut dan boleh bermain di posisi tengah di bahagian belakang penyerang utama



Shafiq Shaharudin (JDT II) - 21 tahun

Sama sekali tidak dipanggil ke skuad awal Sukan Sea 2015. Penjaring ke-2 terbanyak Liga Perdana Malaysia di belakang Forkey Doe. Satu-satunya pemain yang pernah menjaringkan hatrik dalam Liga Perdana. Pemain ini bijak mencuri peluang dan membuat penyudahan. Pernah mewakili skuad bawah 22 negara 2 kali dan menjaringkan 1 gol.



Akram Mahinan (JDT II) - 22 tahun

Pemain tengah serba boleh samada di bahagian bertahan, menyerang dan juga bahagian sayap. Mampu menjaringkan gol dari jarak jauh. Berpotensi untuk menggantikan Gary atau Nazmi Faiz sekiranya diperlukan.



Muhammad Ridzuan bin Abdunloh Pulo (Harimau Muda) - 21 tahun

Penyerang berkacukan Siam dan berasal dari Kedah ini adalah penjaring terbanyak Harimau Muda dalam Liga Singapura setelah 7 perlawanan. Sama sekali tidak dipanggil ke skuad awal Sukan Sea 2015.



Muhammad Farhan Roslan (Kedah) - 19 tahun

Pemain tengah menyerang yang sedang meningkat naik ini tidak terpilih dalam skuad akhir Sukan Sea 2015. Kehadiran beliau mungkin akan menaikkan semangat penyerang Syafiq Ahmad kerana mereka berdua serasi bermain bersama.


Tewas kepada Vietnam 1-5 dan tewas kepada Thailand 0-1 secara logiknya telah menamatkan perjalanan Malaysia untuk layak ke peringkat separuh akhir Sukan Sea 2015. Namun begitu, perlawanan bertemu Brunei dan Laos perlu dihabiskan sebagai pelengkap jadual.

Selain daripada pencarian bakat di peringkat kelab dan negeri, konsep "Harimau Muda" ini tidak salah untuk diteruskan mengikut peringkat umur. Cuma apa yang perlu dibuat ialah dengan membanyakkan dan melambakkan lagi pemain-pemain muda dalam "pool" serta menanamkan konsep semua pemain ada peluang.

Konsep seperti ini akan memberikan persaingan sihat sesama pemain. Pemain-pemain muda juga akan cuba untuk menjadi pemain serba boleh dan tidak terhad untuk bermain pada satu-satu posisi sahaja. Konsep ini telah diamalkan di negara Jepun sehingga menjadikan mereka raja bolasepak Asia.

Malaysia Boleh!!!





No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...