Tuesday, October 17, 2023

Pengalaman Anak Dapat Sekolah KISAS - Kolej Islam Sultan Alam Shah, Klang

 

Alhamdulillah... syukur ke hadrat Ilahi... anak kami seterusnya juga dapat masuk ke Tingkatan 4 KISAS untuk tahun 2023. Dapat juga ikut jejak langkah abangnya masuk KISAS tahun 2021.

Baca : Pengalaman exam PKSK


Dari segi persediaan... dah tak kelam kabut sangat... sebab dah ada pengalaman sebelum ni, masa abang dia dapat KISAS. Cuma persediaan untuk pelajar perempuan ada beza sikit berbanding pelajar lelaki.

Masa Form 1, Myra dah masuk asrama kat SAMSMEL (Sekolah Agama Menengah Sungai Merab Luar)... sekolah bawah JAIS... masa ni tahun pertama PKP... memang struggle lah... setiap kali ada arahan kena balik... memang tak boleh tinggal langsung barang kat asrama... dah macam pindah rumah penatnya... 😅

Tahun berikutnya... dah halfway Tingkatan 2... kami decide keluarkan Myra dari asrama dan kembali ke sekolah lamanya... sekolah harian di Cheras... Alhamdulillah... nampak ada perkembangan positif dari segi pelajarannya dan cara dia uruskan masanya...

27/03/2023 - Hari Pendaftaran Tingkatan 4 KISAS 2023

Bangunan "baru" KISAS 3 tingkat - sebelum ni bangunan kandang kuda yang dah dirobohkan

Mulai tahun 2023, pakaian pelajar KISAS dah berubah iaitu warna putih dan hitam untuk kedua-dua pelajar lelaki dan perempuan. Ini bertujuan untuk seragamkan dengan warna blazer hitam yang dipakai pada hari Isnin semasa perhimpunan dan juga semasa acara rasmi.

Tiada lagi pendaftaran secara drive through macam 2 tahun lepas... kali ni boleh buat secara proper... dan pelajar baru just follow senior untuk ke checkpoint tertentu sehingga selesai pendaftaran. Selesai pendaftaran di sekolah... beberapa orang kakak senior dah ready dengan trolley datang ke kereta untuk memunggah barang naik ke asrama.

Sama macam abang dia... Myra pun dapat rumah biru (Khalid)... Yang bestnya kalau dapat rumah biru untuk pelajar perempuan ialah ada peluang untuk dapat katil single dan bukan double decker... Memang betul rezekilah... masa masuk dorm tu memang dapat dorm yang katil single.

Dapat katil single....

Lepas selesai kemas katil dan locker... maka ditinggalkanlah Myra bersama rakan-rakan yang lain untuk memulakan kehidupan asrama di KISAS. Untuk pelajar perempuan... jarak dari asrama ke sekolah memang dekat dengan berjalan kaki... tak perlu guna jejantas macam pelajar lelaki 😄

Waktu melawat dan outing pelajar asrama KISAS

Setiap hujung minggu, ibu bapa dan keluarga boleh melawat pelajar asrama KISAS... biasanya hari Ahad. Pada hari Sabtu... hanya hari-hari tertentu bergantung kepada arahan terkini pihak sekolah. Pada kebiasaannya pagi Sabtu ada macam-macam program asrama seperti gotong-royong, program motivasi dan rohani, kelas tambahan dan sebagainya... Takdelah rasa "kosong" sangat masa hujung minggu di asrama.

Jadual giliran melawat dan outing juga ada disediakan oleh pihak sekolah. Pada kebiasaannya jika hari giliran melawat pelajar perempuan, maka hari yang sama ialah giliran pelajar lelaki outing dan begitulah sebaliknya. Waktu outing pelajar KISAS ialah bermula 12.30 tengah hari dan perlu pulang ke asrama sebelum 5.00 - 5.30 petang.

Pihak sekolah boleh membekukan keistimewaan outing pelajar ini untuk tempoh tertentu sekiranya para pelajar ada melanggar peraturan sekolah seperti tidak menjaga kebersihan asrama, tidak mengemas bilik dan katil dan lain-lain.

Waktu pelajar KISAS boleh pulang bermalam di rumah

Selain daripada "balik wajib" iaitu semasa cuti panjang macam cuti sekolah dan cuti perayaan... pihak sekolah juga ada memberikan "balik bermalam pilihan" untuk minggu-minggu tertentu. Ini memberikan peluang kepada pelajar untuk pulang ke rumah keluarga masing-masing, rumah saudara-mara terdekat atau rumah kawan-kawan mereka untuk menghabiskan masa hujung minggu mereka. Pelajar boleh pulang pada hari Jumaat dan perlu kembali ke asrama pada petang Ahad.

Bas balik kampung disediakan oleh KISAS

Untuk pelajar yang rumahnya jauh atau berada di luar lembah Klang, KISAS ada menyediakan bas untuk pulang ke kampung halaman masing-masing... tetapi hanya untuk situasi balik wajib atau cuti panjang sahaja... Ini bermakna dalam bas tersebut hanya pelajar KISAS sahaja.... dan akan diturunkan ke hentian-hentian tertentu... biasanya di sekolah SBP lain.


Sama-sama kita doakan agar anak-anak kita semua berada di bawah lindungan dan rahmat Allah swt walau dimana jua mereka berada... Aminn... 

Insya Allah, jumpa lagi di entry yang lain ✌




No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...