Thursday, June 4, 2015

Ketahui Peraturan Dan Hukuman Sebenar Meludah Pemain Dalam Bolasepak



Baru-baru ini kita digemparkan dengan insiden pemain tengah negara Nazmi Faiz Mansor yang dilayangkan kad merah kerana meludah pemain lawan. Beberapa hari kemudian jawatankuasa tatatertib AFC telah mengenakan penggantungan 6 perlawanan kepada Nazmi.



Ramai yang memberi reaksi dan respon yang bermacam-macam. Ada yang mengatakan bahawa hukuman gantung 6 perlawanan itu adalah sangat melampau sebab kononnya ludahan Nazmi tidak kena langsung pada pemain lawan dan pemain lawan langsung tidak sedar akan perbuatan Nazmi!!!

Ada juga yang mengatakan bahawa semua ini telah dirancang... pengadil dari Singapura ada kaitan dengan bookie dari Singapura... perlawanan telah diaturkan... dan banyak lagi. Masing-masing memang tak kalah kalau nak bagi pendapat dan pandangan. Kadang-kadang boleh jadi bergaduh sebab nak pertahankan pendapat masing-masing.

Sebenarnya kalau ikut undang-undnag FIFA, hukuman 6 perlawanan tu adalah minimum dan paling ringan yang diterima oleh Nazmi. Nasib baik tak ludah pengadil... sebab kalau ludah pengadil, hukuman paling ringan ialah gantung 12 bulan daripada main bolasepak!

Artikel 48 dan 49 membicarakan pasal kesalahan meludah


Tak kisah ler... kalau ludah tu ada kahak ke takde kahak, ludah tu kaler putih ke kuning ke hijau ke.... kena muka ke badan pemain lawan, pemain lawan nampak ke tidak nampak... hukuman paling ringan ialah gantung 6 perlawanan



Semua pemain bolasepak profesional telah maklum berkenaan undang-undang ini, cuma bergantung kepada setiap individu samada dapat mengawal diri masing-masing daripada melakukan sebarang kesalahan samada serius atau tidak... Dalam bahasa mudah, kalau kesalahan tu perlu... its ok, tapi kalau kesalahan tu adalah kesalahan bodoh dan menjejaskan pasukan... maka sendirilah tanggung.

Nampaknya, kelibat Nazmi Faiz Mansor tidak lagi akan kelihatan dalam Sukan Sea 2015 kali ini. Penggantungan Nazmi termasuk juga gantung 2 perlawanan akibat menerima kad merah dalam perlawanan.

Dato' Ong Kim Swee ternyata tidak gembira dengan tindakan Nazmi yang tidak profesional dan telah menjejaskan moral dan semangat pasukan. Walaupun Nazmi telah meminta maaf atas perbuatannya, namun kesalahan telah dilakukan dan Nazmi harus menjalani hukuman dan berazam untuk meningkatkan lagi prestasi bolasepaknya.



Semoga Nazmi Faiz akan kembali ke atas padang dan jadikan insiden di Sukan Sea 2015 sebagai pengajaran berguna kepada beliau. 





No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...