Monday, June 15, 2015

ONJ - Osteonecrosis of the Jaw



Apa itu ONJ? ONJ ialah Osteonecrosis of the Jaw ataupun tulang rahang yang terkeluar daripada gusi. Ini adalah kategori berkaitan pergigian dan sila rujuk kepada doktor gigi berhampiran untuk rawatan. Kalau tidak... memang lah takde sebab untuk share benda-benda berkaitan gigi ni... tapi sebab haritu dah kena... terus minat nak ambil tahu.

Masa mula-mula kena dulu ingatkan ada gigi tumbuh keluar. Rasa macam tak selesa kat kawasan gusi dan sedikit sakit. Tapi lama-lama lidah jadi luka sebab "gigi" tu agak tajam dan tumbuh ke bahagian dalam mulut dan menghala ke lidah. Bila lidah luka sangatlah sakit... sangat sensitif dan tumbuh ulser pulak.

Bila dah jumpa doktor... barulah doktor explain yang itu sebenarnya bukanlah gigi... sebab kalau gigi dia mesti tumpul. Yang tumbuh tu adalah tulang rahang. Memang tak pernah terfikir pun akan kena sejenis sakit gigi macam ni... Ada yang panggil ONJ dengan nama "dead jaw syndrome"

Contoh ONJ 1 (bukan saya punya)

Contoh ONJ 2 (bukan saya punya)

Basically, ada beberapa sebab terkena penyakit ONJ ni. Pada kebanyakan keadaan tidak dapat dipastikan punca sebenar dan punca utama ONJ ni. Jangkitan dan trauma adalah antara sebab ONJ ni. Contoh jangkitan ialah apabila ada gigi yang mati dan menyebabkan jangkitan pada gusi... gusi jadi lemah dan mudahlah tulang rahang menerobos keluar memecahkan gusi.

Jadi masa jumpa doktor... doktor mencadangkan agar permukaan tulang yang tajam tu akan dikikis supaya tumpul dan tidak mencederakan bahagian mulut yang lain. Well... lepas bius... memang doktor menjalankan kerja-kerja mengikis. Pada masa yang sama sangat berharap yang tulang rahang tu tak akan membesar lagi.

Lepas aktiviti kikis mengikis selesai... doktor ada letak sejenis cecair purple... nama apa entah dah tak ingat berfungsi sebagai selaput nipis yang tidak berbahaya dan akan mengelakkan daripada pendarahan yang banyak berlaku. Bahagian lidah yang terluka dan ada ulser pun doktor ada letak cecair purple ni.



Lepas bius dah habis... memang ada rasa sakitlah lebih kurang satu hari. Doktor ada bekalkan pil tahan sakit untuk meredakan rasa sakit tu. Sekian... semoga bermanfaat!!!




No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...