Tuesday, June 2, 2015

Piala FA Inggeris 2015 - Arsenal 4 Aston Villa 0


Tahniah Arsenal!

Buat kali ke-2 Arsenal berjaya mempertahankan Piala FA Inggeris untuk musim 2014-2015 setelah menewaskan Aston Villa 4-0 pada perlawanan akhir di Stadium Wembley. Pada musim lepas Arsenal berhempas pulas sebelum menewaskan Hull City 3-2 selepas masa tambahan.

FA Cup Winners 2015 - Arsenal!

Kali pertama Arsenal mempertahankan kejuaraan Piala FA Inggeris ialah pada musim 2002-2003 setelah menewaskan Southampton 1-0 manakala pada musim 2001-2002 pula, Arsenal menewaskan Chelsea dengan jaringan 2-0.

Dengan kejuaraan terbaru ini juga Arsenal muncul sebagai pemenang terbanyak Piala FA Inggeris dengan 12 kali kemenangan dan pada masa yang sama juga Arsenal adalah pasukan yang telah membuat penampilan terbanyak di perlawanan akhir iaitu sebanyak 19 penampilan.

Arsenal memulakan kempen mempertahankan Piala FA pada bulan Januari 2015 apabila diundi menentang finalis musim lalu Hull City di Emirates Stadium. Ternyata, Arsenal tidak menghadapi masalah dengan menewaskan Hull City 2-0. Gol-gol telah dijaringkan oleh Metersacker dan Sanchez.



Pada pusingan ke-4 pula, Arsenal telah diundi menentang pasukan dari divisyen bawahan iaitu Brighton & Hove Albion di tempat lawan. Arsenal bernasib baik apabila menang dengan jaringan 3-2. Gol-gol telah disumbangkan oleh Walcott, Ozil dan Rosicky.



Pada pusingan ke-5 Arsenal juga diundi menentang pasukan dari divisyen bawahan iaitu Middlesbrough. Gol-gol pantas daripada Giroud telah memastikan Arsenal layak ke suku akhir dengan jaringan 2-0.



Pada suku akhir, Arsenal diramal agak sukar untuk melangkah ke pusingan seterusnya apabila diundi bertemu Manchester United di Old Trafford. Walaubagaimanapun, Arsenal telah menampilkan permainan kemas dan meyakinkan dan berjaya menewaskan Manchester United 2-1 dengan gol sumbangan daripada Monreal dan Welbeck.



Pada perlawanan separuh akhir, Arsenal terpaksa berhempas pulas menewaskan pasukan dari divisyen bawahan iaitu Reading dengan jaringan 2-1 selepas masa tambahan. Kedua-dua gol Arsenal telah dijaringkan oleh Alexis Sanchez.



Ramai yang meramalkan Arsenal akan menentang Liverpool pada perlawanan akhir. Namun begitu, Aston Villa telah mengejutkan Liverpool pada perlawanan separuh akhir dengan jaringan 2-1. Arsenal ternyata menjadi pilihan utama pada perlawanan akhir. Rekod dalam perlawanan liga menunjukkan Aston Villa telah tewas 3-0 di laman sendiri dan tewas di Emirates Stadium dengan 5-0.

Gol-gol Arsenal dijaringkan oleh Walcott, Sanchez Mertesacker dan Giroud

Arsenal tidak memandang rendah keupayaan Aston Villa walaupun rekod jelas memihak kepada Arsenal. Arsenal juga bermain tanpa tekanan dan nampak "enjoy" dengan gerakan-gerakan dan percubaan menarik. Tahniah sekali lagi kepada Arsenal!

COYG!




No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...