Wednesday, July 1, 2015

Pengalaman Di Tanah Suci Kota Haramain - Kembara Madinah Dan Mekah (Part 3)

12.4.2015 - Day 8

SELAMAT PAGI MEKAH!

"Rasanya selama kami berada di Mekah, Subuh hari ini adalah yang paling sejuk dan 'windy'. Suhu jatuh sehingga 24° celcius + angin yang agak kuat. (Pada pukul 10am - suhu 22° celcius + 'sunny')"

Sumber : FB Lin Chalo

Begitulah gambaran suhu di bumi Mekah ketika kami berada di sana... bermula waktu Maghrib, Isyak sehinggalah Subuh memang suhunya dingin ditambah dengan tiupan angin. Apabila tengah hari menjelang, cuaca kembali terik sehinggalah ke waktu petang.

Pada kebiasaannya, cuaca di Madinah lebih nyaman berbanding Mekah. Akan tetapi Allah berkuasa mutlak atas segala-galanya termasuklah cuaca. Siapa sangka kami dapat juga mengalami suhu dingin dan nyaman di Kota Mekah yang pada kebiasaannya berlaku pada hujung dan awal tahun sahaja.

Sudah beberapa hari di Mekah, kami dah semakin mahir tentang selok belok laluan dalam Masjidil Haram. Takdelah macam mula-mula sampai dulu, tak ingat mana satu jalan nak balik ke hotel. Kawalan dalam masjid juga ketat disebabkan terlalu ramai orang yang berpusu-pusu untuk solat di hadapan Kaabah.

Rumah/Apartment Percutian Untuk Disewa Di Mekah/Madinah

Yang penting kena tahu flow orang keluar masuk masjid... Biasanya 2 jam sebelum masuk waktu solat dah berpusu-pusu orang masuk masjid. Janganlah masa tu nak keluar masjid atau melawan arus ke arah berlawanan... memang tak boleh keluar dan pegawai masjid pun dah tutup laluan untuk kita.

Begitu juga dengan manasik umrah seperti Tawaf dan Sa'ie, masa 1st time buat, kami semua ikut jer mutawwif buat dan kami guna laluan yang sama. Sedangkan ada laluan-laluan pilihan lain di tingkat yang berasingan. Ya... bumi Mekah memang penuh dengan mujahadah... mujurlah dikurniakan dengan nikmat air zam zam yang tidak putus-putus bekalannya dan tinggi alkalinya untuk kesihatan para jemaah.

Bekalan air zam zam dalam masjid
Air zam zam yang disediakan di tempat Sa'ie (Tingkat 2)

Untuk umrah-umrah berikutnya kami buat sendiri dan telah membuat Tawaf di tingkat tengah dan juga tingkat atas "ring" yang sementara itu. Memang agak jauh berbanding laluan bawah tapi kurang crowded. Masa tengah buat Tawaf kita kena tolak orang dari belakang, wheelchair sondol belakang kaki kita... memang sakit... Tapi bersabarlah wahai hati!

Tingkat paling atas tak ramai orang

Begitu juga masa buat Sa'ie... laluan yang popular ialah laluan di tingkat 1 dimana Bukit Safa dan Bukit Marwah dimana laluan pusingan masing-masing ada sedikit menaik ke atas. Tapi... rupa-rupanya... ada tingkat bawah, tingkat 2 dan tingkat 3 yang kurang orang. Tingkat 3 pulak ada disediakan "scooter" atau kenderaan bagi mereka yang berhajat dengan sedikit bayaran.

Laluan Sa'ie (Tingkat 3)

Scooter untuk disewa di Tingkat 3

Hari-hari terakhir ni kebanyakan jemaah membuat aktiviti sendiri termasuklah menambahkan ibadah masing-masing. Inilah masanya juga untuk memanfaatkan kelebihan solat di Masjidil Haram yang 100,000 lebih baik dan afdhal berbanding solat di masjid lain.

SELAMAT MALAM MEKAH!

13.4.2015 - Day 9

SELAMAT PAGI MEKAH!

Di Mekah kadar tukaran wang asing agak tinggi sedikit berbanding Malaysia. Tapi di Madinah sama nilai duitnya dengan Malaysia, pelik kan??? Biasa kadar tukaran wang asing ikut negara, tapi Mekah dan Madinah pun dah tak sama. Mujur kami tidak membeli belah di sini, cuma membeli makanan dan minuman untuk tujuan merasa jer....

Berehat sebentar sambil menikmati pemandangan Masjidil Haram

Semasa kami di Madinah kami try air buah yang "plain". Kat sini kami try rasa buah campur plak. Kalau tak silap harganya ialah 5 Riyal.

Air buah campur
6 hari kat Mekah, terlalu kerap makan Makanan Indonesia, jadi nak rasa makanan Arab pulak. Banyak pilihan kedai yang jual makanan Arab. Di luar hotel pun ada... Baunya tak payah cakap lah... perghh.... menusuk hidung! Salah satu kedai namanya Al Tazaj terletak dalam bangunan hotel.

Jangan harap lah orang sini suka beratur
Try makan nasi Arab

Dari Madinah lagi kami akan membeli air kotak sekadar untuk membasahkan tekak. Harganya cuma 1 Riyal... Sangat berbaloi....

Air kotak macam ni memang sangat membantu
untuk basahkan tekak sejak dari Madinah lagi

Kami juga tidak mengikuti program Ziarah Pilihan di Mekah kecuali Ziarah Gua Hira'. Sebenarnya teringin nak ziarah Ladang Unta... sebab nak tengok unta secara live dan bergambar dengan unta. Buat sementara ni tidak dibenarkan ziarah Ladang Unta atas faktor-faktor kesihatan.

Apakan daya... ramai rakyat Malaysia yang dijangkiti dengan virus Mers-Cov (Sindrom Pernafasan Timur Tengah) sehingga menyebabkan kematian. Virus ini didakwa berpunca dari Ladang Unta. Tapi, syukur jugak.... sebab dapat tengok unta dari dalam bas...

Tengok unta dari jauh

Pada waktu malam kami mengikuti Ziarah Pilihan iaitu pergi Jabal Nur, Gua Hira'. Kalau nak ikut Ziarah Pilihan ni memang ada bayaran extra. Lepas Isyak kami berkumpul di lobi hotel dan bergerak ke terminal bas. Dari situ, bas pergi ambil jemaah lain di hotel lain pulak.

Dari kaki bukit kami dipecahkan ke kumpulan yang lebih kecil lagi untuk naik trak 'pick-up' menuju ke atas ke check point seterusnya.

Salah satu check point di Jabal Nur... sini pun dah sejuk
Jumpa jemaah lain dari Tawau, Sabah
Sebelum kami naik ke Gua Hira', para mutawwif memberikan sedikit briefing terutama sekali dari segi faktor keselamatan dan faktor kesihatan. Pendakian ke Gua Hira' juga tidak sesukar dulu kerana orang tempatan ataupun orang gunung yang telah buat trek dan tangga menuju ke puncak menggunakan batu dan simen.

Laluan trek yang dibuat daripada simen

Malang tidak berbau... isteri tidak berapa sihat untuk mendaki terus ke puncak. Sedangkan ada separuh perjalanan lagi. Kami ambil masa sekejap... melihat pemandangan, mengambil gambar, melihat kebesaran Allah swt sebelum turun ke bawah semula.

Kota Mekah dari Gua Hira', Jabal Nur

SELAMAT MALAM MEKAH!

14.4.2015 - Day 10

SELAMAT PAGI MEKAH!

Subuh terakhir di bumi Mekah. Walaupun dah hari ke-10 tapi kami masih rasa sangat singkat masa kami di sini. Kami akan kembali ke tanah air dan menjalani rutin hidup seperti biasa. Kembali kepada keluarga dan anak-anak. Semoga umrah kami semua... umrah yang maqbul dan diterima oleh Allah swt. Mudah-mudahan juga, Allah swt akan jemput kami lagi ke Tanah Suci.

Ya Allah... terimalah umrah kami...
Semoga kami dijemput sekali lagi menjadi Tetamu Allah

Barang-barang yang telah siap packing telah kami letak di luar bilik untuk diangkut oleh bell boy sebelum solat Subuh lagi. Kami memilih untuk membuat Tawaf Wada' (Tawaf Selamat Tinggal) selepas bersarapan. Ada juga yang membuat Tawaf Wada' sejurus selepas Solat Subuh.

Bas akan bertolak ke airport Jeddah sebelum waktu tengahari. Perjalanan dari Mekah ke airport terminal Haji Jeddah mengambil masa hampir 2 jam.

SELAMAT TINGGAL MEKAH!

Setibanya kami di airport, kami diberikan dengan makanan tengahari yang merupakan sajian Makanan Indonesia. Kami juga pergi ke deretan kedai untuk membeli makanan ringan seperti roti untuk dimakan dalam pesawat. Bagasi kami masih tidak boleh masuk lagi... jadi kami tunaikan solat jamak dahulu.

Makan tengahari - Makanan Indonesia
Roti macam ni beli kat airport

Flight balik ke Kuala Lumpur ialah pukul 6.15 petang waktu Jeddah. Kami dijangka tiba di tanah air pada pukul 8.30 pagi keesokan harinya waktu Malaysia iaitu lebih kurang 9 jam perjalanan. Pada masa ini juga mutawwif mengembalikan semula passport/visa kepada semua jemaah. Apabila dah bagi green light untuk luggage drop barulah kami susun beg untuk dimasukkan.

Seperti biasa urusan yang sangat lambat dan menuntut kesabaran yang tinggi daripada para jemaah. Boarding pass sedang dicetak satu persatu. Apabila sistem offline memang line stuck terus dan tak bergerak. Bersabarlah wahai hati......

Terminal Haji Jeddah Airport
Timbunan Air Zam Zam untuk para jemaah

SELAMAT TINGGAL JEDDAH!

15.4.2015 - Travelling Day

SELAMAT PAGI KUALA LUMPUR!

Seperti yang dijadualkan, pesawat kami tiba di KLIA 2 jam 8.30 pagi setelah lebih kurang 9 jam perjalanan dari Jeddah. Kami mengambil masa lebih kurang 1 jam setengah untuk selesaikan urusan imigresen, bagasi dan air zam zam. Brother taxi exora pun dah mesej kami dan bagitau untuk jumpa di kawasan tertentu. Lebih kurang waktu tengah hari barulah kami pulang ke pangkuan keluarga masing-masing dan kembali bersama anak-anak.

"Rindukan ketenangan di Madinah, Rindukan Mujahadah di Mekah" itulah yang boleh diungkapkan dan disimpulkan di sini setelah tamatnya Kembara Haramain di 2 Kota Suci Madinah dan Mekah.

Rumah/Apartment Percutian Untuk Disewa Di Mekah/Madinah

Baca : Kembara Madinah Dan Mekah (Part 1)

Baca : Kembara Madinah Dan Mekah (Part 2)