Thursday, October 23, 2014

Kepentingan Sumber Ikan, Daging, Ayam, Telur Dan Kekacang



Mengambil Sumber Ikan, Daging, Ayam, Telur dan Kekacang secara sederhana adalah Cadangan Keenam Pakar-Pakar Nutrisi dalam 14 Cadangan Utama Garis Panduan Diet Malaysia Tahun 2010 yang telah dibentangkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.


1) makan ikan dengan lebih kerap, jika boleh setiap hari

2) makan daging, ayam dan telur secara sederhana

3) mengamalkan keadah memasak yang lebih sihat untuk ikan, daging, ayam dan telur

4) pilih daging dan ayam yang rendah lemak dan kolesterol

5) makan kekacang (legumes) setiap hari

6) memasukkan kacang-kekacang (nuts) dan biji-bijian (seeds) dalam diet mingguan


Source : bodyweighttrainingarena.com

Kesemua Sumber Ikan, Daging, Ayam, Telur dan Kekacang ini adalah sumber utama protein dalam diet harian anda. Kekurangan mana-mana nutrisi melalui pemakanan-pemakanan yang dicadangkan boleh ditampung dengan pengambilan suplemen-suplemen tertentu. Sumber protein dan juga nutrisi-nutrisi lain ini adalah penting seperti berikut :-



Protein - untuk pertumbuhan dan pemeliharaan otot normal dan pemeliharaan tulang sihat. Selain daripada sumber protein haiwan yang lebih mahal, protein daripada tumbuh-tumbuhan seperti kekacang, kacang-kekacang dan biji-bijian adalah lebih baik dari segi kurang lemak dan kolesterol serta tinggi kandungan serat. Di Shaklee soya protein telah diperkenalkan lebih daripada 50 tahun yang lalu.


Beli ESP sekarang!



Zink (dalam daging) - untuk pemeliharaan kulit normal, rambut, kuku, penglihatan dan sistem imun dengan cara pembentukan kolagen. Zinc Complex berperanan untuk membantu menampung khasiat Zink yang kurang diperolehi melalui pemakanan.

Beli ZINC COMPLEX sekarang!

Vitamin D (dalam ikan berminyak) - untuk tulang dan otot yang sihat. Vitamin D berfungsi sebagai penyerap kalsium dalam darah untuk membina tulang dan otot yang sihat. Kekurangan Vitamin D akan menyebabkan sakit tulang dan badan yang lemah. Justeru, produk Kalsium Shaklee iaitu OsteMatrix diperkayakan dengan Vitamin D untuk penyerapan Kalsium yang optimum dalam tubuh badan.



Beli OSTEMATRIX sekarang!

Vitamin B12 (dalam ikan dan daging) - untuk sel-sel darah merah dan fungsi saraf yang sihat. Kekurangan Vitamin B12 akan menyebabkan keletihan, nafas dan denyutan jantung yang kencang, kulit pucat, lidah sakit, cirit-birit atau sembelit, tubuh badan yang mudah luka, sakit perut dan kurang berat badan. Shaklee B-Complex mempunyai 40mcg Vitamin B12 lebih banyak daripada yang ditawarkan oleh pengeluar B-Complex yang lain.

Asid Lemak Omega-3 (dalam ikan berminyak) - untuk mempertahankan fungsi jantung yang normal. Asid Lemak Omega-3 ini kaya dengan kandungan EPA dan DHA yang membantu mencairkan lemak dalam darah. Satu sajian Omega Guard dapat membekalkan 905mg asid lemak Omega-3 EPA dan DHA.



Semoga bermanfaat kepada semua!

==================
Lin Chalo & Mohd Alizal,
Health Consultant &
Business Mentor
014.338.6810 - Lin
012.401.6683 - Alizal
==================



No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...