Wednesday, October 29, 2014

Kepentingan Menghadkan Pengambilan Makanan Yang Tinggi Kandungan Garam



Apa itu Garam?

Garam ialah gabungan elemen sodium dan klorida (sodium chloride). Apabila kita makan Garam, kedua-dua elemen ini masing-masing akan berpecah dan terasing menyebabkan sodium telah tersedia untuk digunakan oleh tubuh badan kita. Pada kebiasaannya sodium adalah 39.3% daripada jumlah keseluruhan kandungan Garam.

Sodium Chloride


Apakah Fungsi Sodium Dalam Tubuh Kita?

Sodium bertindak sebagai penghantar impuls saraf dan boleh ditemui di setiap sel dalam tubuh kita. Keseimbangan Sodium dalam tubuh badan adalah penting untuk tekanan sel dan ia berkait rapat dengan tekanan darah tinggi, strok dan penyakit buah pinggang jika diambil secara berlebihan.

Contoh-contoh makanan yang mempunyai kandungan sodium yang tinggi ialah sos, kicap, mayonis, dressing, jeruk, hot dog, sosej, keju proses dan makanan segera yang masin.


Keju Proses

Justeru, Memilih dan Menyediakan Makanan Yang Kurang Kandungan Garam adalah Cadangan Kesembilan Pakar-pakar Nutrisi dalam 14 Cadangan Utama Garis Panduan Diet Malaysia Tahun 2010 yang telah dibentangkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

1) menghadkan pengambilan garam sebanyak satu sudu kecil sehari

2) mengurangkan pengambilan makanan yang masin dan mengandungi perasa


Pengambilan Garam oleh Bayi dan Kanak-Kanak

1) Bayi - untuk umur 6 bulan pertama, bayi seharusnya disusukan oleh ibunya secara eksklusif tanpa campuran oleh mana-mana makanan tambahan. Selepas berumur 6 bulan, ibu boleh memberikan bayi makanan buatan sendiri tanpa garam tambahan. Sekiranya ibu ingin memberikan bayi makanan proses, pastikan membaca label kandungan berkenaan kandungan sodium sebelum membeli.




2) Kanak-Kanak - menghadkan pengambilan makanan ringan dan makanan segera yang mempunyai kandungan garam yang tinggi. Buah-buahan segar dan makanan ringan yang rendah kandungan garam adalah pilihan terbaik di peringkat ini. Pengambilan makanan proses seperti nuget, bebola atau burger ayam mahupun daging yang mempunyai kandungan sodium yang tinggi harus dielakkan. Oleh itu, makanan yang rendah kandungan garam dan juga makanan proses buatan sendiri yang kurang kandungan garam boleh diberikan.


Apakah Suplemen Yang Dicadangkan Sekiranya Saya Mengalami Tekanan Darah Tinggi Akibat Pengambilan Garam Berlebihan?


Di Shaklee, terdapat beberapa suplemen yang terbukti mampu mengawal dan menurunkan tekanan darah tinggi antaranya adalah seperti berikut :-




Menghalang pembekuan darah, merangsang peredaran darah, pengembangan salur darah, memperbaiki tekanan darah tinggi, mengelak masalah jantung seperti arteriosklerosis dan myocardial infarction




Kajian menunjukkan pengambilan 2-4 tablet garlic akan menurunkan darah tinggi dengan 8 point



Memperbaiki tekanan darah tinggi dengan menghalang arteriosklerosis, menggalakkan peredaran darah



DHA dan EPA boleh menentang thrombosis, tekanan darah tinggi yang lebih rendah dan kepekatan darah, melincirkan saluran darah dan peredaran darah yang lancar. Oleh sebab itu, ia efektif untuk membantu mengekalkan tekanan darah normal dan ketegangan di leher atau sakit kepala



Pengambilan harian 800IU vitamin E untuk jantung yang sihat; melindungi sel darah merah untuk mengelakkan pengasidan lipid; meningkatkan kolestrol HDL; mengurangkan tekanan darah; menghalang platlet darah melekat ke dinding arteri; menghalang anemia hemolitik, penyakit jantung dan lain-lain



Semoga bermanfaat kepada semua!
==================
Lin Chalo & Mohd Alizal,
Health Consultant &
Business Mentor
014.338.6810 - Lin
012.401.6683 - Alizal
==================





1 comment:

  1. Agreed! garam berlebihan boleh mengundang pelbagai jenis penyakit

    ReplyDelete

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...