Tuesday, July 28, 2015

Kolesterol Tinggi, Tekanan Darah Tinggi, Serangan Jantung Dan Strok Adalah Penyakit-Penyakit Sistem Peredaran Darah Manusia



Tahukah anda bahawa Jantung, Salur Darah dan Darah adalah Komponen Utama dalam Sistem Peredaran Darah Manusia? Tanpa salah satu daripada 3 Komponen ini Sistem Peredaran Darah tidak boleh berfungsi.

Fungsi Sistem Peredaran Darah Manusia

Sistem Peredaran Darah berfungsi untuk membekalkan oksigen dan nutrien ke seluruh tubuh badan manusia. Selain daripada itu, Sistem Peredaran Darah juga menyingkirkan bahan buangan yang tidak diperlukan daripada sel tubuh.



1) Jantung - berdegup sebanyak 100,000 kali sehari ataupun 35 juta kali setahun
Jantung ialah komponen utama bertanggungjawab untuk mengepam darah ke seluruh tubuh badan manusia. Bayangkan jika degupan Jantung kita lemah atau tidak normal, sudah pasti oksigen dan nutrisi penting tidak dapat dihantar secukupnya ke seluruh tubuh kita.
2) Salur Darah - Arteri, Urat dan Kapilari
Arteri - salur darah yang mengangkut darah yang kaya dengan oksigen keluar dari jantung
Urat - menghantar darah kembali ke jantung
Kapilari - menghubungkan Arteri dengan Urat
3) Darah - Platlet, Sel Darah Putih dan Sel Darah Merah
Komposisi darah orang dewasa dalam tubuh ialah 5 liter. Jika kita kehilangan Darah sebanyak 2 liter atau lebih akan menyebabkan kita dalam keadaan kritikal.

Ketiga-tiga komponen Darah mempunyai fungsi tersendiri seperti berikut :-
a) Thrombocytes (Platlet) - memberhentikan darah mengalir
b) Leukocytes (Sel Darah Putih) - membantu tubuh melawan kuman dan jangkitan
c) Erythrocytes (Sel Darah Merah) - mengangkut oksigen, nutrien dan bahan buangan
Darah terhasil daripada tulang sum-sum. Tulang sum-sum menghasilkan 500 billion sel darah dalam sehari melalui proses yang dikenali sebagai hematopoiesis. Sebab itulah Darah sentiasa mencukupi dalam tubuh badan kita.
1) Sel Darah Merah

Sejenis sel yang tidak mempunyai nukleus. Sel Darah Merah hanya mempunyai sitoplasma (cytoplasm) yang mengandungi haemoglobin. Sel Darah Merah berbentuk cakera biconcave berfungsi untuk mengangkut oksigen ke destinasi-destinasi yang ditetapkan.

Apa Terjadi Jika Sel Darah Merah Kurang?
Kekurangan Sel Darah Merah dalam tubuh akan menyebabkan penyakit Anaemia iaitu kekurangmampuan Sel Darah Merah mengangkut oksigen dan nutrisi ke seluruh tubuh. Pada kebiasannya pesakit Anaemia akan mengalami keletihan, lemah dan pernafasan yang pendek.
2) Sel Darah Putih

Jenis-jenis Sel Darah Putih ialah monocyteeosinophilbasophillymphocytes  dan neutrophil. Sel Darah Putih berfungsi sebagai sel dalam sistem imunisasi dan pertahanan tubuh badan untuk melawan sebarang jenis jangkitan dan penyakit.

Apakah Kaitan Penyakit Leukimia dan Sel Darah Putih?
Penyakit Leukemia adalah sejenis barah yang bermula daripada tulang sum-sum sehingga menyebabkan sel-sel darah yang tidak normal khususnya Sel Darah Putih yang berlebihan, tidak menjalankan fungsi sebenar Sel Darah Putih sehingga membentuk sel leukemia. Pesakit Leukemia akan mengalami masalah luka dan pendarahan, sangat letih dan terdedah kepada risiko jangkitan.
3) Platlet

Juga dikenali sebagai Thrombocytes berfungsi untuk membantu darah membeku bagi mencegah kehilangan darah yang banyak.

Jumlah platlet yang normal ialah 150,000 - 250,000 mm3 (micro litre/cubic millimetres). Takat amaran dan bahaya bagi Platlet ialah 100,000 mm3 manakala Platlet bawah 50,000 mm3 boleh membawa maut seperti yang dialami oleh pesakit-pesakit demam denggi.

Jenis-Jenis Gangguan dan Penyakit Sistem Peredaran Darah

1) Kolesterol Tinggi
Kandungan Kolesterol yang tinggi adalah salah satu gangguan biasa pada Sistem Peredaran Darah. Adalah perlu untuk membuat ujian darah bagi memastikan tahap kandungan Kolesterol dalam darah dalam keadaan yang sihat dan selamat.


Apakah yang dikatakan tahap Kolesterol yang sihat dalam darah?

Jumlah keseluruhan Kolesterol dalam darah hendaklah kurang daripada 5.2 mmol/L dimana Kolesterol LDL (kolesterol jahat) hendaklah tidak lebih 3.3 mmol/L manakala Kolesterol HDL (kolesterol baik) hendaklah melebihi 0.9mmol/L.

Selain daripada Kolesterol, adalah penting untuk menyemak kandungan Triglyceride (sejenis lemak) dalam darah. Triglyceride mudah teroksida dan boleh menyebabkan salur darah pecah. Kandungan Triglyceride yang sihat dalam darah ialah tidak melebihi 2.3 mmol/L.

2) Tekanan Darah Tinggi

Tekanan darah yang normal adalah apabila bacaan sistolik (tekanan dalam arteri apabila jantung mengepam) kurang daripada 120 dan bacaan diastolik (tekanan dalam arteri ketika otot jantung berehat) kurang daripada 80. Berikut adalah kategori bacaan-bacaan tekanan darah yang lain :-
Sistolik 120-139; Diastolik 80-89 => Pra Tekanan Darah Tinggi
Sistolik 140-159; Diastolik 90-99 => Tekanan Darah Tinggi Peringkat 1
Sistolik 160 ke atas; Diastolik 100 ke atas => Tekanan Darah Tinggi Peringkat 2
Sistolik 180 ke atas; Diastolik 120 ke atas => KECEMASAN! Memerlukan perhatian perubatan
Kedua-dua Kolesterol Tinggi dan Tekanan Darah Tinggi adalah penyumbang utama kepada penyakit-penyakit lain seperti Serangan Jantung, Strok dan Kegagalan Buah Pinggang.


3) Serangan Jantung
Apabila aliran darah ke jantung tersekat untuk tempoh masa yang sangat panjang, sebahagian daripada otot jantung akan rosak dan mati sehingga menyebabkan Serangan Jantung. Ketika Serangan Jantung berlaku pada kebiasaannya pesakit akan sakit dada, sakit luar biasa di bahagian atas badan, berpeluh sejuk, kepala melayang, loya, keletihan luar biasa dan pernafasan yang pendek.

4) Strok

Strok pula berlaku apabila aliran darah ke otak tersekat. Dalam tempoh beberapa minit sel otak akan mati. Terdapat 2 punca utama Strok iaitu Ischemic Stroke dan Hemorrhagic StrokeIschemic Stroke adalah disebabkan oleh darah beku yang menyekat aliran darah ke otak manakala Hemorrhagic Stroke disebabkan oleh Salur Darah berpenyakit atau lemah yang telah pecah sehingga menyebabkan Darah memasuki tisu otak.

Kesan-kesan Strok ialah
a) lemah atau lumpuh samada pada bahagian kiri atau kanan tubuh badan
b) mempunyai masalah pertuturan, berfikir, membaca atau membuat kira-kira
c) kesukaran untuk mengambil barang, mengenakan butang baju atau memakai tali kasut
d) kesukaran belajar atau mengingati sesuatu yang baru
e) mempunyai masalah dengan memori jangka pendek

Sistem Peredaran Darah Manusia adalah sistem yang kompleks dan tersusun. Sedikit sahaja gangguan akibat masalah kesihatan akan menyebabkan penyakit-penyakit kronik seperti Serangan Jantung dan Strok. Justeru, adalah penting untuk memastikan kita dan generasi akan datang menjaga kesihatan sejak dari kecil lagi.
Idea asal : Loyerpencen.com

Semoga bermanfaat kepada semua!
==================
Lin Chalo & Mohd Alizal,
Health Consultant &
Business Mentor
014.338.6810 - Lin
012.401.6683 - Alizal
==================


No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...