Thursday, July 23, 2015

2015 Emirates Cup - 4 pasukan berentap di Kota London



Pada 25 hingga 26 Julai 2015 bertempat di Emirates Stadium London, akan diadakan perlawanan persahabatan 4 penjuru di antara tuan rumah Arsenal (England), Olympique Lyonnais (Perancis), Villareal (Sepanyol) dan Wolfsburg (Jerman).



Emirates Stadium telah siap dibina sepenuhnya pada tahun 2006 dan bermula tahun 2007 Emirates Cup telah diadakan di Emirates Stadium setiap tahun kecuali tahun 2012 disebabkan oleh Sukan Olimpik 2012 yang diadakan di kota London.

Arsenal telah memenangi kejohanan ini sebanyak 3 kali iaitu pada tahun 2007, 2009 dan 2010 manakala tahun 2008 dimenangi oleh Hamburg (Jerman), tahun 2011 dimenangi oleh New York Red Bulls (USA), tahun 2013 dimenangi oleh Galatasaray (Turki) dan Valencia (Sepanyol) telah menjadi juara pada edisi yang lepas tahun 2014.

Valencia - juara Emirates Cup tahun 2014

Walaupun sekadar permainan pra-musim dan pemanas badan tapi inilah peluang untuk bakat-bakat muda pasukan masing-masing menyinar dan merebut tempat dalam kesebelasan utama pasukan. Beberapa orang muka baru dalam setiap pasukan juga tidak sabar-sabar untuk beraksi dan mempamerkan aksi sebenar mereka.


Arsenal

Arsenal mendapat tempat ke-3 dalam Liga Inggeris musim lepas dan menjadi juara Piala FA Inggeris serta berkedudukan no. 9 ranking UEFA. Setakat hari ini Arsenal hanya membeli Peter Cech dari Chelsea. Posisi panas DMC masih lagi belum diisi dan kemungkinan besar pemain muda Barcelona, Sergi Samper akan ke Arsenal.

Baca  : Selamat Datang Peter Cech!

Aaron Ramsey

Tanpa Alexis Sanchez yang masih bercuti setelah membantu Chile menjuarai Copa America buat kali pertama, Aaron Ramsey sudah pasti akan mengemudi barisan tengah Arsenal bersama-sama dengan pemain lain.


Olympique Lyonnais

Lyon ialah naib juara Liga Perancis musim lepas di belakang Paris St Germain serta berkedudukan no 25 ranking UEFA. Lyon hanya membeli pertahanan kiri, Jeremy Morel dari Marseille dan juga penyerang Guadeloupe dari Guingamp iaitu Claudio Beauvue.

Nabil Fekir

Pemain yang bakal menonjol sudah pasti pemain muda Lyon iaitu Nabil Fekir yang merupakan penjaring kedua terbanyak Lyon dan juga pemain penyumbang (assist) terbanyak untuk Lyon pada musim lepas.


Villareal

Villareal hanya menduduki tangga ke-6 dalam Liga Sepanyol musim lepas tetapi layak sehingga separuh akhir Piala Sepanyol Copa Del Rey dan berkedudukan no. 29 ranking UEFA.

Beberapa orang pemain baru menghiasi skuad baru Villareal ini seperti Alphonse Areola (Penjaga gol yang dipinjamkan dari Paris St Germain), Samu Castillejo (Pemain sayap muda dari Malaga), Samuel Garcia Sanchez (bekas penyerang Malaga), Victor Ruiz (bekas pertahanan Valencia), Leo Baptistao (penyerang muda Brazil yang dipinjamkan dari Atletico Madrid) dan Mariano Barbosa (penjaga gol berpengalaman dari Sevilla)

Gerard Moreno

Tanpa penjaring terbanyak Luciano Vietto yang telah berhijrah ke Atletico Madrid, sudah pasti jentera serangan Villareal dipikul oleh penyerang muda, Gerard Moreno.


Wolfsburg

Wolfsburg ialah naib juara Liga Jerman musim lepas di belakang Bayern Munich serta juara Piala Jerman DFB-Pokal tetapi hanya berkedudukan no. 67 ranking UEFA. Setakat hari ini, Wolfsburg telah membeli penyerang dari Borussia Monchengladbach, Max Kruse dan juga pemain tengah muda Francisco Rodriguez yang juga merupakan adik kepada Ricardo Rodriguez, pemain pertahanan kiri.

Kevin De Bruyne

Selain daripada penjaring terbanyak Wolfsburg musim lepas iaitu Bas Dost (Belanda), pemain yang dijangka menyerlah ialah pemain sayap Belgium yang pernah beraksi bersama Chelsea iaitu Kevin De Bruyne. Kevin De Bruyne juga adalah pemain penyumbang (assist) yang terbanyak untuk Wolfsburg pada musim lepas. Pemain ini sedang hangat dikaitkan dengan perpindahan ke Manchester City.


Perlawanan pemanas badan seperti ini amat penting dan perlu bagi mengembalikan semula kecergasan pemain-pemain setelah mengharungi cuti musim panas masing-masing. Tak kisah siapa pun yang menang, yang penting setiap pemain Arsenal harus bersungguh-sungguh dan lebih serius pada musim baru ini.


COYG!




No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...