Thursday, July 30, 2015

Penyakit Sistem Pernafasan Manusia - Asma, Bronkitis, Emphysema, Pneumonia, TB Dan Barah Paru-Paru



Sistem Pernafasan Manusia secara ringkasnya ialah tarik nafas pakai hidung dan lepaskan nafas pakai mulut. Semasa tarik nafas oksigen masuk dalam paru-paru dan apabila hembus nafas, Karbon Dioksida akan keluar dari mulut. Itulah dia fungsi Sistem Pernafasan Manusia.

Selain daripada lubang hidung, anggota-anggota lain yang terlibat dalam Sistem Pernafasan ialah Larynx, Trakea dan Paru-Paru. Paru-paru pula terbahagi kepada beberapa bahagian utama iaitu Bronkus, Bronkial dan rerambut halus yang dipanggil Alveoli. Alveoli adalah tempat berlakunya pertukaran di antara gas oksigen dan gas karbon dioksida dalam kapilari darah.


Pneumonia juga dikenali sebagai paru-paru berair menyumbangkan kadar kematian sehingga 30% untuk sakit yang teruk di ICU. Secara keseluruhannya sekitar 5%-10% daripada pesakit yang dirawat di hospital telah mati akibat penyakit ini. 

Bayangkan jika Sistem Pernafasan yang sangat penting ini kacau bilau dan terganggu akibat pelbagai jenis penyakit? Adakah kita sudah bersedia untuk menghadapinya? Seorang kanak-kanak di Amerika telah membayangkan serangan asma adalah seolah-olah seekor ikan yang tiada air untuk bernafas.....



Gangguan Utama Dan Penyakit Sistem Pernafasan Manusia
1) Asma terjadi apabila sistem imun menjadi keliru dan akan melepaskan histamine akibat terdedah kepada sebarang penyebab alahan atau rengsaan sehingga menyebabkan keradangan.
Pada kebiasannya, laluan udara di paru-paru menjadi merah dan bengkak (keradangan). Lendir berlebihan akan dihasilkan dan menyekat laluan udara. Otot di sepanjang laluan udara semakin mengempis. Kejadian ini dipanggil bronchoconstriction. Asma yang teruk boleh menyebabkan kerosakan paru-paru yang tidak boleh dipulihkan akibat serangan yang kerap

Ibarat ikan yang hidup tanpa air
2) Bronkitis disebabkan oleh keradangan pada lapisan tiub bronkial yang membawa masuk dan keluar udara dari paru-paru.
3) Emphysema pula berlaku apabila pundi udara musnah sedikit demi sedikit menyebabkan kadar pernafasan yang pendek


Keadaan fizikal pesakit Emphysema
4) Pneumonia ialah keradangan berlaku pada Alveoli dalam paru-paru kerana Alveoli dipenuhi dengan cecair. Ini adalah disebabkan oleh jangkitan daripada pelbagai jenis mikroorganisma termasuk bakteria, virus, kulat dan parasit
5) Tuberculosis (TB) ialah sejenis penyakit yang serius tetapi masih boleh diubati. TB disebabkan oleh bakteria mycobacterium tuberculosis. Kuman pesakit TB juga boleh dipindahkan kepada orang lain melalui udara.
Gejala penyakit TB boleh dilihat seperti berikut :-
a) Batuk tidak berhenti selama 2-3 minggu
b) Batuk sehingga berdarah dan berkahak
c) Sakit dada atau sakit ketika bernafas atau batuk

Pesakit TB atau batuk kering
6) Barah Paru-Paru tidak mempunyai gejala-gejala yang nyata. Manakala sebahagian besar lagi mempunyai gejala-gejala seperti batuk berdarah, kahak bewarna karat, keletihan, kehilangan berat badan, jangkitan pernafasan yang berulang-ulang, suara serak dan pernafasan yang pendek.


Kahak yang bewarna karat
Paru-paru dan Sistem Pernafasan ialah sesuatu yang sangat penting dalam tubuh badan kita. Hanya kita yang mengetahui samada Paru-paru dan Sistem Pernafasan kita adalah dalam keadaan sihat atau sebaliknya. Ambillah langkah bijak dengan memilih jalan pencegahan dengan menjaga kesihatan Sistem Pernafasan kita sebaik mungkin.

Artikel asal : Loyerpencen.com


Semoga bermanfaat kepada semua!
==================
Lin Chalo & Mohd Alizal,
Health Consultant &
Business Mentor
014.338.6810 - Lin
012.401.6683 - Alizal
==================


No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...