Monday, July 20, 2015

Premier League Asia Trophy 2015



Baru-baru ini telah diadakan Premier League Asia Trophy 2015 di Singapura. Perlawanan persahabatan 4 penjuru ini telah disertai oleh tuan rumah Singapura dan kelab-kelab Liga Inggeris iaitu Arsenal, Everton dan Stoke City. Tahniah kepada pasukan Arsenal yang telah menjuarai edisi kali ini setelah menewaskan Everton 3-1.



Tahukah anda sebenarnya Premier League Asia Trophy yang pertama telah diadakan di Malaysia pada tahun 2003? Pada masa itu, Chelsea muncul juara setelah menewaskan Newcastle United 5-4 berdasarkan penentuan sepakan penalti setelah terikat 0-0. Malaysia pula mendapat tempat ke-4 setelah ditewaskan Birmingham City 4-0.

Hairuddin Omar ketika menjaringkan gol tunggal negara
apabila tewas kepada Chelsea 1-4 pada tahun 2003

Kejohanan dwi tahunan ini telah diteruskan pada tahun 2005 dengan Thailand menjadi tuan rumah, tahun 2007 pula pasukan South China Hong Kong menjadi tuan rumah, tahun 2009 pula pasukan Beijing Guoan, China menjadi tuan rumah, pada tahun 2011 pasukan Kitchee, Hong Kong menjadi tuan rumah dan pada tahun 2013 giliran South China, Hong Kong pula menjadi tuan rumah.

Kesemua pasukan tuan rumah pada kebiasaannya akan mendapat tempat ke-4 kecuali Thailand pada tahun 2005 yang menjadi naib juara setelah ditewaskan oleh Bolton Wanderers 1-0 pada perlawanan akhir. Sebelum itu, Thailand menyingkirkan Everton 5-3 berdasarkan penentuan sepakan penalti setelah terikat 1-1.

Ini adalah kali pertama Arsenal menyertai Premier League Asia Trophy yang bertujuan untuk mempromosikan Liga Inggeris yang sangat popular di Asia. Pasukan yang menyertai Premier League Asia Trophy ini juga memanfaatkan peluang yang diberikan untuk memberi peluang kepada barisan pemain pelapis yang masih muda untuk membuktikan kemampuan sebenar mereka sebelum diserapkan ke dalam skuad utama.

Chuba Akpom

Tumpuan utama sudah pasti kemunculan Peter Cech dalam kesebelasan utama Arsenal ketika menentang Everton. Walaubagaimanapun, Peter Cech tewas juga kepada rembatan kencang pemain muda Everton, Ross Barkley.

Baca : Selamat Datang Peter Cech!

Dalam edisi kali ini penyerang muda Arsenal, Chuba Akpom muncul sebagai penjaring terbanyak dengan 3 gol setelah menjaringkan hatrik ketika Arsenal menewaskan Singapura 4-0 pada perlawanan pertama.

COYG!





No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...