Wednesday, October 11, 2023

Pengalaman Pertama Anak Masuk Ke Sekolah Berasrama Penuh (SBP)

 

Mendapatkan pendidikan terbaik untuk anak-anak adalah impian dan harapan setiap ibu bapa. Bukannya kesempurnaan yang dikejar... tetapi suasana tempat belajar yang terbaik dan kondusif diperlukan bersama-sama rakan-rakan yang positif untuk pergi lebih jauh dan mendapat peluang lebih cerah.

Di Malaysia... menghantar anak ke asrama terutamanya ke sekolah berasrama penuh dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) adalah amat sinonim dan biasa didengari... Ada yang pengambilan masuk diambil semasa Tingkatan 1 dan ada juga pengambilan masuk semasa Tingkatan 4.

Masa Tingkatan 1, Adam masuk sekolah asrama bawah MAIWP di Cheras. Semasa Tingkatan 3, pandemik covid-19 melanda... banyak masa dihabiskan di rumah, belajar online dari rumah dan PT3 dimansuhkan.


Masa entry ni ditulis Adam dah belajar kat INTEC Shah Alam... sekarang tengah mid sem break semester 1 untuk foundation ACCA. Alhamdulillah... Adam dapat biasiswa penuh daripada Yayasan Peneraju untuk teruskan dengan program ACCA ni...

Untuk masuk ke mana-mana sekolah khusus, anak-anak perlu hadiri peperiksaan PKSK. Sebelum tu... biasanya bulan Ogos setiap tahun akan dibuka pendaftaran untuk PKSK, pada bulan September akan diketahui lokasi pusat taksiran PKSK (pada kebiasaannya sekolah tertentu yang berhampiran dengan kediaman pelajar) dan pada bulan Oktober akan dilaksanakan taksiran PKSK. Keputusan PKSK akan diketahui biasanya pada bulan Mac tahun berikutnya.


Alhamdulillah... Adam dapat pilihan sekolah pertama iaitu KISAS... Tempoh masa lepas dapat tawaran dan juga masa pendaftaran tak lama... lebih kurang 2 minggu je... masa tu memang rushing untuk cari kelengkapan dan keperluan asrama, serta lengkapkan dokumen dan medical check up yang diperlukan.


Pengalaman Anak masuk ke Kolej Islam Sultan Alam Shah (KISAS), Kelang

6 April 2021 - Zaman ni masih lagi era pandemik... Proses pendaftaran juga dibuat secara "touch n go" ataupun "drive through" untuk mengurangkan potensi kontek rapat.

Khemah-khemah atau checkpoint yang perlu dilalui semasa pendafataran pandu lalu

Selepas selesai pendaftaran di sekolah... kami terus ke seberang jalan untuk menghantar barang-barang ke asrama...

Abam senior rumah Khalid (biru) yang sado sedia untuk tolong angkat barang 😃

Pelajar lelaki di KISAS akan dapat bilik untuk 4 orang dengan katil double decker, so dia tak macam dorm asrama sangat yang ramai orang...

Barang-barang dah siap masuk ke bilik... 

Dah selesai semua urusan... maka ditinggalkanlah mereka untuk meneruskan kehidupan asrama yang lebih berdikari dan berdisiplin...

Bergambar kenangan di hadapan sekolah

Bergambar kenangan di hadapan asrama

Pelajar lelaki di KISAS akan ke sekolah dengan menggunakan jejantas yang menyeberangi jalan raya. Dulu-dulu boleh je nak seberang jalan tanpa jejantas... sebab kereta tak banyak sangat dan tak laju... Zaman sekarang dah lain... wajib guna jejantas untuk keselamatan.

Jejantas kisas

Tahun 2021 ni pun entah berapa kali kena balik... bergantung pada situasi covid semasa... Tahap pembelajaran kebanyakan pelajar juga tidak mencapai target yang sepatutnya... Memang kena berdisiplin, bermotivasi dan hard work untuk catch up balik mana-mana pelajaran yang ketinggalan.

Jumpa lagi di entry yang lain ✌

No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...