Monday, November 10, 2014

Gaji Graduan Universiti Tidak Mampu Untuk Simpan Duit



Hujung bulan adalah saat-saat yang dinantikan oleh kebanyakan orang daripada kita. Pada waktu itu masing-masing akan menerima gaji hasil daripada titik peluh mereka sepanjang bulan. Walaupun kadang-kadang jumlah gaji kurang daripada RM1,000.00 namun perasaan syukur dan gembira memang tidak dapat dibayangkan.




Namun begitu, kegembiraan tersebut hanyalah bersifat sementara. Apa tidaknya, proses membayar hutang pun bermula dan wang yang tinggal hanyalah cukup-cukup untuk belanja makanan sekeluarga. Purata pendapatan isi rumah di Malaysia adalah seperti berikut :-

a) 33.6% untuk purata pendapatan melebihi RM5,000.00 sebulan
b) 27.8% untuk purata pendapatan antara RM3,000.00 hingga RM5,000.00 sebulan
c) 33.8% untuk purata pendapatan antara RM1,500.00 hingga RM3,000.00 sebulan
d) 5.0% untuk purata pendapatan kurang daripada RM1,500.00

Sumber : beritasemasa.com.my


Walau apa pun jumlah purata pendapatan mereka, jika rakyat Malaysia masih mengamalkan gaya hidup suka berhutang kerana ingin bergaya ditambah pula dengan kos sara hidup yang semakin meningkat setiap hari, mereka tidak akan mencapai kebebasan kewangan.

Berita Semasa

RM2,500 adalah standard gaji minimum graduan yang memiliki segulung ijazah. Segulung ijazah pada zaman sekarang juga masih tidak dapat menjamin untuk para siswazah mendapatkan kebebasan kewangan masing-masing.




Kenaikan inflasi negara sejak 10 tahun lepas adalah di antara 200% hingga 300%. Contohnya rumah yang berharga RM100,000.00 pada 10 tahun lepas kini bernilai RM300,000.00. Sedangkan kenaikan gaji standard di Malaysia ialah 4% setahun iaitu kira 40% sahaja untuk 10 tahun. Jika perkara ini berterusan, situasi yang membimbangkan pasti berlaku khususnya kepada mereka yang makan gaji.


Justeru, membelanjakan diri sendiri terlebih dahulu adalah langkah pertama sebagai penyelesaian masalah ini. Sumbangkanlah 10% daripada gaji anda untuk diri anda sendiri. Gunakanlah 10% daripada gaji anda untuk menambah ilmu menuju kepada kebebasan kewangan dan kebebasan masa. Jika wang tersebut dah banyak bolehlah anda laburkan untuk perniagaan ataupun hartanah.


Kurang kesedaran awal dalam perkara ini khususnya para graduan yang baru memasuki alam kerjaya telah menyebabkan mereka gagal menguruskan kewangan mereka. Sebaliknya mereka terjebak dengan rakan-rakan sebaya yang mengamalkan sikap "biar papa asalkan bergaya". Apabila hutang tidak terbayar, mereka terjerumus sebagai golongan yang muflis di usia yang sangat muda.




Bertindak sekarang adalah jawapannya. Tidak bayar diri sendiri dahulu adalah sebab mengapa anda tidak mencapai kebebasan kewangan dan kebebasan masa.


Kredit to Dr Azizan Osman


Semoga bermanfaat kepada semua!
==================
Lin Chalo & Mohd Alizal,
Health Consultant &
Business Mentor
014.338.6810 - Lin
012.401.6683 - Alizal
==================


2 comments:

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...