Sunday, November 9, 2014

Orang Poyo Boleh Meramal Masa Depan?



Alangkah indahnya jika semua impian kita menjadi kenyataan. Kebanyakan orang tidak berjaya mencapai impian kerana mereka telah mengecilkan keupayaan dan kapasiti mereka sendiri. Sepatutnya impian dikekalkan sebagai impian tetapi kita berusaha untuk membesarkan kapasiti dan keupayaan kita untuk menggapai impian tersebut.




Salah satu caranya ialah dengan "visualised" setiap impian kita. Impian juga haruslah realisitik dan tidak mustahil. Nampak apa yang diinginkan dan diimpikan akan membuatkan semangat kita membara dan berkobar-kobar dan seterusnya kita berusaha untuk membesarkan keupayaan kita untuk mencapai impian tersebut.


"Visualised" impian bukanlah bermaksud kita boleh meramal masa depan sepertimana dakwaan sesetengah pihak. Sebaliknya orang yang inginkan kejayaan akan membayangkan dengan penuh bersungguh-sungguh masa depan yang diinginkan dan diimpikan. Apabila tiba masa yang ditetapkan kejayaan itu sudah ada dalam genggaman sepertimana yang dibayangkan!


Papan visi (vision board) adalah formula rahsia untuk kita mengejar impian untuk bebas kewangan dan bebas masa. Letaklah Papan visi kita itu di tempat yang mudah dilihat oleh kita. Ya... sesetengah orang akan memperlekehkan cara ini. Sesetengah orang juga akan mengatakan kita poyo, angan-angan mat jenin, mengejar keduniaan dan sebagainya. 


Vision Board


Tunggu dan lihatlah suatu masa apabila kita telah bejaya mencapai impian dan mereka yang memperlekehkan kita masih di takuk lama. Adakah mereka masih ingin menggelar kita poyo atau mat jenin? Adakah kita masih dikatakan mengejar keduniaan sedangkan kita boleh membantu orang lain dengan kebebasan kewangan yang kita perolehi?


Papan visi mampu menambahkan keyakinan dan menghapuskan kepercayaan karut 'mustahil' secara separa sedar. Ini adalah formula orang-orang yang telah berjaya. Secara tidak langsung juga Papan visi membantu untuk membuang unsur negatif dalam kita serta menambahkan unsur positif untuk menuju kejayaan!



Mulakanlah sekarang dan bertindak dengan bijak. Tidak nampak apa yang diimipikan adalah sebab mengapa anda masih tidak mencapai kebebasan kewangan dan kebebasan masa.


Kredit to Dr Azizan Osman



Semoga bermanfaat kepada semua!
==================
Lin Chalo & Mohd Alizal,
Health Consultant &
Business Mentor
014.338.6810 - Lin
012.401.6683 - Alizal
==================


No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...