Thursday, November 20, 2014

Alang-Alang Menyeluk Pekasam Biarlah Sampai Ke Pangkal Lengan!



Alang-alang menyeluk pekasam biarlah sampai ke pangkal lengan! Ya, ini adalah peribahasa positif yang wajar kita semua ikuti dan teladani. Jika kita buat sesuatu perkara, buatlah sampai habis dan jangan biarkannya terbiar separuh jalan.


Adalah jelas dan nyata bahawa antara sifat orang yang telah berjaya ialah memulakan sesuatu perkara dan meneruskannya sehingga habis dan berjaya. Momentum tindakan perlulah diteruskan kerana jika momentum tersebut terhenti di tengah jalan, seolah-olah kita harus bermula dari petak mula.



Adalah normal juga jika terdapat pelbagai cabaran dan rintangan sepanjang usaha kita untuk menuju kejayaan. Pelbagai ujian yang didatangkan juga cumalah bersifat sementara. Apa yang perlu dibuat ialah kuatkan semangat, cekalkan hati dan hadapai segala rintangan di hadapan dengan bijaksana.


Rintangan yang dihadapi oleh setiap orang daripada kita adalah tidak sama. Tidak dinafikan juga cabaran yang dihadapi kadang kala membuatkan kita jatuh terduduk malah ada juga yang sudah jatuh ditimpa tangga. Persoalannya adakah situasi ini meletakkan kita di kalangan orang-orang yang gagal? Tidak sama sekali!




Perniagaan yang tidak menjadi, bebanan hutang piutang yang semakin menggunung, kekangan masa, tekanan hidup, halangan daripada ahli keuarga dan sebagainya tidaklah sebesar mana jika dibandingkan dengan halangan daripada diri sendiri. Maka jangan tunggu lagi, bangun dan bangkitlah!


Pandanglah ke hadapan dimana kejayaan selalu menantikan kita. Kejayaan yang bukan bersifat sementara sebaliknya kejayaan tanpa henti yang kita impikan dan idamkan selama ini. Orang yang telah berjaya akan gembira untuk menerima cabaran kerana mereka yakin dan percaya bahawa kejayaan di hadapan mereka sangat manis untuk dikecapi.




Justeru, tidak kekalkan momentum tindakan adalah sebab mengapa anda tidak mencapai kebebasan kewangan dan kebebasan masa.


Kredit to Dr Azizan Osman


Semoga bermanfaat kepada semua!
==================
Lin Chalo & Mohd Alizal,
Health Consultant &
Business Mentor
014.338.6810 - Lin
012.401.6683 - Alizal
==================



No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...