Thursday, December 18, 2014

Asas-Asas Badan Manusia - Kenali Dan Sayangi Mereka



Struktur Badan Manusia adalah sesuatu yang kompleks tetapi lengkap dan sempurna. Ia bermula dengan Sel, Tisu, Organ, Sistem dan akhir sekali Badan Manusia.




Apakah Itu Sel?

Semua benda hidup mempunyai Sel sebagai unit asas kehidupan. Sel ialah unit paling kecil dalam tubuh badan manusia yang mampu 'meniru' dengan sendirinya dan juga dikenali sebagai "building blocks of life". Terdapat 200 Sel-Sel yang berbeza dalam badan manusia yang memainkan fungsi dan peranan masing-masing dalam tubuh manusia.








Apakah Itu Tisu?

Tisu ialah himpunan Sel-sel yang sama, asal yang sama dan bersama-sama menjalankan fungsi yang khusus. Tisu adalah struktur di peringkat antara Sel dan Organ yang lebih lengkap.



Apakah Itu Organ?

Organ ialah koleksi tisu-tisu yang bergabung dalam struktur unit tertentu dengan membuat fungsi-fungsi tertentu.



Sistem Badan Manusia

Organ-organ dalam tubuh badan manusia membentuk sistem-sistem yang unik dan kompleks antaranya adalah seperti berikut :-

- sistem peredaran darah
- sistem saraf
- sistem pernafasan
- sistem penghadaman
- sistem rangka
- sistem otot



Kesihatan Badan

Oleh itu, amatlah penting untuk kita semua mengambil berat dan seterusnya menjaga kesihatan tubuh badan kita sendiri dengan mengamalkan gaya hidup sihat. Amalan gaya hidup yang sihat boleh dimulakan dengan makan pelbagai jenis makanan yang sihat.




Selain daripada pemakanan, kita seharusnya memastikan bahawa kita melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti fizikal yang menyihatkan.




Semoga bermanfaat kepada semua!
==================
Lin Chalo & Mohd Alizal,
Health Consultant &
Business Mentor
014.338.6810 - Lin
012.401.6683 - Alizal
==================


No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...