Wednesday, September 24, 2014

Ronda-Ronda Penang



Belum lagi cuti sekolah hujung tahun tapi dah ramai orang buat majlis kenduri perkahwinan sana-sini. Mungkin juga dah terlalu ramai buat majlis masa hujung tahun, sebab itu ada yang mengambil peluang untuk membuat majlis perkahwinan walaupun semasa cuti sekolah yang singkat ataupun semasa Hari Raya Haji nanti.


Semasa cuti sekolah seminggu yang lalu, kami sekeluarga berkesempatan untuk berkunjung ke majlis perkahwinan sepupu isteri di Pulau Pinang. Agak ralat juga kerana semasa majlis pernikahan di Tawau, Sabah kami tidak dapat hadiri atas sebab-sebab yang tidak dapt dielakkan. Kalau tidak boleh juga nak share budaya unik kaum Bugis di Tawau semasa majlis pernikahan dan perkahwinan.

Rumah/Apartment Percutian Untuk Disewa Di Penang


Day 1 - 19.9.2014

Bertolak dari KL ke Penang di pagi hari sebelum berhenti di RnR Sg Perak untuk isi minyak dan makan tengahari. Kemudian perjalanan di teruskan ke Pulau Mutiara menggunakan jambatan utama menuju ke Georgetown. Sebelum cek in hotel, kami pusing-pusing sebentar di town dan singgah isi perut di Hameed Pata Mee Sotong. Untuk minuman pula kami order coconut shake sesuai dengan cuaca terik di Penang dan juga kepedasan Mee Sotong itu.






Selesai menjamu selera kami pergi check in di salah sebuah hotel murah di Georgetown. Not bad lah untuk 2 katil queen sebanyak RM120 satu malam. Pada waktu malam pula, hujan turun dengan sangat lebat tapi aku keluar juga sekejap untuk tapau makanan di kedai mamak berhampiran.

SELAMAT MALAM PENANG!


Day 2 - 20.9.2014

Pagi-pagi dah bangun nak beli breakfast kat luar. Maklumlah hotel murah tak sediakan breakfast pun. Punya lah terkejut bila tengok orang parking berlapis-lapis kat hotel sini. Aduuiii.... nasib baik bukan ada event penting pagi tu. Staff hotel ambil masa lebih kurang 20 minit jugaklah untuk kejutkan pemilik kenderaan. Telefon dari kaunter tak layan pun diorang, staff hotel naik bilik ketuk pintu baru diorang turun alihkan kereta.


Lepas breakfast dalam bilik, siap-siap berkemas untuk check out dan menuju ke USM yang terletak di kawasan Gelugor, Pulau Pinang. Perkahwinan ini agak unik kerana melibatkan 4 pasangan adik-beradik. Walaubagaimanapun, 1 couple tak dapat menghadirkan diri atas sebab-sebab yang aku pun tak siasat.






Majlis perkahwinan ini diadakan di Anjung Budi USM dan berkonsepkan "garden". Oklah juga konsep ni... cuma kena hati-hati bila angin kuat... daun-daun berguguran. Lepas tu, bukan seekor dua burung yang bertenggek atas pokok... berkawan-kawan burung ada di atas. Kanopi-kanopi pun agak comel untuk menangkis semua jenis serangan dari atas... hehe...






Tetamu yang hadir boleh tahan ramai lah jika nak dibandingkan dengan tempat yang agak limited space. Sempat jugak lah bergambar dengan my wife's cousin punya bff iaitu seorang artis yang sedang meningkat naik, Arja Lee.


Arja Lee ni mengalahkan saudara mara terdekat pulak dengan my wife... apa tidaknya, bukan saje majlis kat Penang... majlis kat Tawau, Sabah pun dia turun.


* Source : Facebook * 
Selesai majlis perkahwinan, kami bergerak ke Vistana Hotel yang terletak di Bukit Jambul dan check in di situ. Pada waktu petang layan budak-budak main kat pool, inilah masa untuk budak-budak gembira main air.

Pada waktu malam, kami keluar ke restoran mamak berhampiran iaitu Original Kayu Nasi Kandar Penang untuk makan malam.





Lepas makan balik hotel, layan bola pulak.... Aston Villa 0 Arsenal 3. Good game.... Ozil, Welbeck and own goal by Ally Cissokho. 3 goals in 5 minutes!

SELAMAT MALAM PENANG!


Day 3 - 21.9.2014

Lepas breakfast kat hotel, kami siap-siap berkemas untuk check out. Sebelum pulang ke KL dah janji untuk jumpa dengan "business partner" yang selama ni jumpa secara online jer... Topik perbualan adalah santai dan relax....

Mula-mula plan nak jumpa kat Cergas Cafe... terpaksa cancel... tak sanggup tengok ramai sangat orang beratur dan susah dapat parking. Akhirnya kami berjumpa di Nazir Cafeteria Bayan Baru yang terkenal dengan nasi ayamnya yang lazat dan enak!




Setelah selesai makan-makan dan berkongsi idea, tibalah masa untuk pulang ke KL. Alang-alang dah ada kat kawasan selatan pulau ni, kami membuat keputusan untuk pulang dengan menggunakan jambatan ke-2 Pulau Pinang.


SELAMAT TINGGAL PENANG!


Kami tiba di rumah agak lewat iaitu hampir pukul 10 malam disebabkan kesesakan teruk di kawasan Rawang akibat daripada kerja-kerja pembaikan jalan.

Ya. Betullah kata orang Penang dikenali sebagai "syurga makanan". Banyak tempat makanan dah cuba tapi ada satu lagi tempat yang masih belum berkesempatan untuk cuba iaitu Nasi Briyani Ayam Tandoori Claypot di Restoran Kapitan. Next time, perhaps!

Rumah/Apartment Percutian Untuk Disewa Di Penang




4 comments:

  1. Wah, jalan sakan atok, nanny dan anak2. Mcm best je pergi Penang.. :D

    ReplyDelete
  2. mana tak bestnya.... nama pun "syurga makanan"...

    ReplyDelete
  3. seeloknya bagi orang luar, cargas cafe pergi waktu pagi...kurang orang

    nazir cafetaria legend

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok... terima kasih Tuan bagi tips... next time turun penang, akan dipraktikkan :)

      Delete

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...