Thursday, September 18, 2014

Kepentingan Leucine Dalam Menurunkan Berat Badan



Semua orang mempunyai impian untuk mendapatkan berat badan yang ideal. Bagi mereka yang mempunyai berat badan berlebihan sudah tentu pelbagai usaha telah dilakukan untuk Menurunkan Berat Badan dengan Cepat dan Berkesan. Salah satu nutrisi yang dikenalpasti membantu kepada Menurunkan Berat Badan dengan Cepat dan Berkesan ialah Leucine.


* Source : elliothunt.co.uk

Leucine adalah sebahagian daripada 9 jenis asid amino yang penting dalam membentuk Protein. Memandangkan Leucine tidak boleh dihasilkan oleh tubuh badan secara semulajadi, maka kita dikehendaki mendapatkannya melalui makanan tambahan. Sumber utama makanan yang menyumbangkan Leucine terbanyak adalah seperti berikut :-


Leucine food sourcesLeucine content (grams/ 100 gram food)
Soybeans, mature seeds, raw2.97
Lentils, raw2.03
Cowpea, catjang, mature seeds, raw1.83
Beef, round, top round, separable lean and fat, trimmed to 1/8" fat, select, raw1.76
Beef, top sirloin, separable lean only, trimmed to 1/8" fat, choice, raw1.74




Adalah jelas makanan berasaskan Kekacang seperti Kacang Soya dan makanan berasaskan Tenusu merupakan penyumbang utama kepada Leucine yang mampu membantu menurunkan berat badan dengan cepat dan berkesan. Sumber ikan juga ada menyumbangkan kandungan Leucine yang tinggi seperti Ikan Tuna, Ikan Whitefish, Ikan Tilefish dan Ikan Trout.

Selain daripada itu makanan berasaskan ayam seperti telur juga mempunyai kandungan Leucine yang tinggi. Walaubagaimanapun, makan telur ayam saja tidak membantu menurunkan berat badan kerana pada masa yang sama telur ayam mempunyai kandungan kolesterol yang tinggi terutamanya pada kuning telur.



* Source : fitstudio.com

Apakah peranan Leucine dalam tubuh badan kita?

Leucine bertindak sebagai "pelindung otot" dalam tubuh badan kita, memulihkan tulang, kulit, tisu dan sel kepada otot sesuai dengan peranan protein sebagai "pembinasemula" dalam tubuh badan kita. Leucine juga mengawal kandungan gula dan kolesterol dalam darah.


Bagaimana pula Leucine mampu Menurunkan Berat Badan Dengan Cepat Dan Berkesan?

Otot adalah organ yang membantu untuk meningkatkan metabolisma dalam badan dan meningkatkan keupayaan membakar lemak. Semakin banyak jisim otot semakin kuat kemampuan tubuh badan untuk membakar lemak. 

Kebanyakan program diet untuk menurunkan berat badan, anda bukan saja kehilangan lemak malah anda juga akan kehilangan otot yang merupakan organ metabolisma yang penting untuk membakar lemak.

Justeru, adalah penting untuk kita memastikan kandungan Leucine dalam tubuh badan kita mencukupi untuk membantu kita menurunkan berat badan dengan cepat dan berkesan.



Dirumus khas dan terbukti secara klinikal, Shaklee Cinch Mix yang diperkasa dengan Leucine mampu mengekalkan 100% jisim otot tanpa lemak (lean muscle mass) dan akan membantu anda untuk membakar lemak secara optimum untuk menurunkan berat badan anda dengan cepat dan berkesan.

Setiap hidangan Shaklee Cinch Mix, anda akan mendapat 24 gram protein, 24 jenis vitamin dan mineral penting serta 6 gram serat larut. Sebagai sumber protein anda, Shaklee Cinch Mix mampu untuk membuat anda tahan lapar dan menghalang anda untuk makan dengan lebih banyak!



* 3 Perasa - Vanilla, Chocolate dan Cafe Latte * 





Semoga bermanfaat kepada semua!
==================
Lin Chalo & Mohd Alizal,
Health Consultant &
Business Mentor
014.338.6810 - Lin
012.401.6683 - Alizal
==================

No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...