Tuesday, October 27, 2015

Perlawanan Akhir Piala AFC 2015 : JDT Ialah Wakil Asia Timur Pertama Ke Peringkat Akhir



Penggantungan Persatuan Bolasepak Kuwait (KFA) oleh FIFA berkuatkuasa pada 16.10.2015 yang lalu kerana gagal untuk membuat pindaan undang-undang sukan telah memberikan impak yang sangat besar pada Piala AFC 2015 kali ini.

FAM versi Kuwait

Ini disebabkan oleh 2 pasukan pilihan dalam Piala AFC 2015 kali ini ialah dari Kuwait iaitu Al-Qadsia selaku juara bertahan manakala Al-Kuwait (Kuwait SC) selaku pasukan paling berjaya dengan 3 kejuaraan dalam sejarah kempen Piala AFC.



Dalam perlawanan separuh akhir pertama Al-Qadsia sedang mendahului JDT (Malaysia) dengan 3-1 manakala Kuwait SC sedang mendahului Istiklol (Tajikistan) dengan 4-0. Ini bermakna, kedua-dua pasukan JDT dan Istiklol yang kali pertama beraksi dalam kempen Piala AFC akan beraksi di perlawanan akhir Piala AFC buat julung kalinya.

Pasukan JDT juga bukan sahaja menempa sejarah sebagai pasukan pertama dari Malaysia menjejakkan kaki ke perlawanan akhir Piala AFC, malahan merupakan pasukan pertama dari Asia Timur mara ke perlawanan akhir Piala AFC.



Pasukan JDT dibarisi oleh majoriti pemain kebangsaan yang diketuai oleh Shafiq Rahim yang mengemudi jentera tengah bersama-sama dengan bintang Singapura, Hariss Harun. Jentera serangan pula diterajui oleh bintang berpengalaman dari Argentina, Luciano Figueroa manakala benteng pertahanan ampuh dengan kehadiran Marcos Antonio (Brazil)



Pasukan Istiklol pula diperkuatkan dengan penjaring terbanyak mereka iaitu Kurshed Makhmudov serta bekas penyerang Lokomotiv Moscow, Manuchekhr Dhalilov. Benteng pertahanan Istiklol diketuai oleh Petro Kovalchuk (Ukraine) dan gawang gol pula dikawal oleh bekas pemain remaja Serbia, Nikola Stosic.



JDT juga perlu berhati-hati dengan kemampuan pasukan dari Dushanbe ini walaupun ini kali pertama mereka menyertai kempen Piala AFC. Di peringkat kumpulan Istiklol menjadi juara kumpulan mengatasi Al-Qadsia. Al-Qadsia juga tidak pernah menewaskan Istiklol di peringkat kumpulan.

Kemudian, di peringkat kalah mati, Istiklol menewaskan juara Syria, Al-Wahda menerusi penentuan sepakan penalti. Pada peringkat suku akhir pula, Istiklol membelasah Pahang 4-0 di Dushanbe. Walaupun Pahang menewaskan Istiklol 3-1 di Kuantan, tapi ini tidak dapat menghalang kemaraan Istiklol ke separuh akhir.

Pintu masuk stadium Pamir di Dushanbe, Tajikistan yang menjadi venue perlawanan akhir Piala AFC 2015

Berdasarkan undian, perlawanan akhir Piala AFC 2015 akan diadakan di Stadium Pamir, Dushanbe pada 31.10.2015. Di atas kertas Istiklol adalah calon juara berdasarkan kepada prestasi dan juga kekuatan sokongan daripada penyokong tempatan nanti. Namun, di bawah kendalian Mario Gomez, JDT sentiasa ada helah tersembunyi untuk menghadapi lawan mereka. Samada sejarah seterusnya tercipta bergantung kepada persembahan JDT di atas padang.

Luasakan kuasamu!!!



No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...