Saturday, October 31, 2015

Tahniah JDT! Juara Baru Piala AFC 2015 Dari Asia Tenggara



Tahniah JDT! Tanpa kelibat pasukan pilihan seperti Kuwait SC dan juga juara bertahan Al-Qadsia kerana Persatuan Bolasepak Kuwait telah digantung FIFA, telah menyebabkan Istiklol dan JDT membuat penampilan pertama di perlawanan akhir pada percubaan sulong masing-masing dalam Piala AFC.



Sejarah demi sejarah tercipta sejak JDT menewaskan South China pada perlawanan suku akhir dimana JDT tampil sebagai pasukan dari Malaysia pertama layak ke separuh akhir Piala AFC. Tidak lama kemudian, JDT bukan sahaja menjadi pasukan pertama di Malaysia layak ke perlawanan akhir, malah JDT ialah pasukan pertama dari Asia Timur layak ke perlawanan akhir. Dan hari ini, satu lagi sejarah tercipta iaitu JDT adalah pasukan pertama dari Malaysia dan juga dari Asia Timur yang menjulang Piala AFC 2015 ini.

Sejak 3 tahun lalu telah banyak pelaburan yang dibuat dalam pasukan JDT secara keseluruhannya dan hari ini hasilnya telah dituai. Tolak ke tepi segala sentimen kenegerian atau mana-mana perasaan tidak puas hati terhadap mana-mana individu, kelab dan pasukan lain sepatutnya mencontohi model pembangunan bolasepak di Johor secara keseluruhannya.



FAM juga harus buka mata dan bertindak sewajarnya. Mutu bolasepak negara takdelah teruk sangat.... Dana dan tajaan yang diterima diharapkan dapat disalurkan sebaik mungkin agar pengurusan kelab tidak ada masalah kewangan ketika menguruskan kelab.

Sebelum perlawanan bermula, Istiklol adalah calon juara. Mereka beraksi di stadium sendiri, mendapat sokongan padu daripada penyokong tempatan dan Istiklol juga mampu menewaskan Al-Qadsia dalam perlawanan peringkat kumpulan.



Istiklol juga sangat pantas ketika menyerang dan sangat agresif ketika bertahan. Namun, JDT mampu menyaingi kepantasan dan agresif dari pasukan Istiklol. Tanpa kelibat Amri Yahyah sama dalam kesebelasan utama menunjukkan percaturan berani dari coach Mario Gomez yang sangat berpengalaman.

3 gol yang dijaringkan Istiklol juga tidak dikira dan satu-satunya gol JDT yang dijaringkan oleh pemain yang dipinjamkan dari JDT II iaitu Leandro Vazquez berjaya dipertahankan sehingga ke wisel penamat seterusnya melabelkan JDT sebagai juara baru Piala AFC 2015 memecahkan monopoli pasukan dari Asia Barat.

Tahniah sekali lagi untuk JDT!
Luaskan kuasamu....





No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...