Wednesday, November 30, 2016

Juara Baru Kelab Asia - Jeonbuk Hyundai Motors Dan Al-Quwa Al-Jawiya



Liga Juara Asia 2016

Saingan kelab-kelab Asia untuk tahun 2016 dah melabuhkan tirai mereka apabila Jeonbuk Hyundai Motors (Korea Selatan) muncul sebagai juara baru kelab Asia setelah menundukkan Al-Ain (UAE) dengan agregat 3-2. Ini adalah kejuaraan ke-2 mereka setelah kali terakhir muncul juara genap pada 10 tahun yang lepas. Al-Ain tak pulang dengan tangan kosong kerana bintang mereka Omar Abdulrahman dinobatkan sebagai pemain terbaik kejohanan.



Jeonbuk Hyundai Motors bergantung kepada pemain-pemain tempatan mereka yang berkualiti terutama sekali penyerang veteran mereka Lee Dong Gook yang pernah beraksi dalam Liga Jerman dan Liga Inggeris serta pemain sayap Kim Bo Kyung yang pernah bermain dalam Liga Inggeris bersama Cardiff City dan Wigan Athletic.

Lee Dong Gook pernah bermain untuk Middlesbrough di England

Pemain import mereka dari Brazil juga sangat prolifik iaitu Leonardo dan Ricardo Lopes. Bekas penyerang Schalke 04 Edu dari Brazil juga ialah pemain import baru mereka yang banyak muncul sebagai pemain gantian. Tidak lupa juga seorang lagi pemain baru yang sangat membantu iaitu penyerang tinggi lampai Kim Shin Wook.


Piala AFC 2016

Dalam saingan Piala AFC 2016 pula, Al-Quwa Al-Jawiya ataupun Air Force Club (Iraq) muncul juara setelah menewaskan Bengaluru FC (India) dengan jaringan 1-0 di perlawanan akhir. Ini adalah kejuaraan pertama wakil dari Iraq dimana penyerang mereka Ahmad Hammadi dinobatkan sebagai penjaring terbanyak dan juga pemain terbaik kejohanan.



Al-Quwa Al-Jawiya juga bergantung kepada pemain-pemain tempatan mereka yang berkualiti seperti bintang muda Iraq Humam Tariq yang dipinjamkan dari kelab Al-Ain (UAE). Majoriti pemain Al-Quwa Al-Jawiya ialah pemain kebangsaan Iraq bawah 23 tahun.

Humam Tariq (kiri) dan Ahmad Hammadi (kanan)
Al-Quwa Al-Jawiya cuma menggunakan pemain import dari Timur Tengah seperti pertahanan berpengaruh Ali Al-Saadi (Lubnan), pemain tengah bertahan Zaher Al-Midani (Syria) dan pemain sayap Hamid Mido (Syria).

Baca : Suku Akhir Piala AFC 2016

Pencapaian Bengaluru FC tahun ini boleh juga dibanggakan setelah menewaskan juara bertahan Piala AFC 2015 iaitu JDT di perlawanan separuh akhir sebelum ditewaskan Al-Quwa Al-Jawiya di perlawanan akhir. Kebangkitan Bengaluru FC bermula dengan perlantikan jurulatih baru dan juga pemain import baru yang lebih berpengalaman dan defensif.






1 comment:

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...