Thursday, October 19, 2023

SPM 2022 - Tahniah Buat Semua Anak-Anak

 

SPM 2022 telah diadakan pada 20 Februari 2023 hingga 15 Mac 2023 yang lalu. Anak-anak yang ambil SPM 2022 ni juga dikenali sebagai batch 05 sebab majoriti daripada mereka lahir pada tahun 2005. Ini adalah pengalaman besar kami sebagai ibu bapa untuk anak sulung yang ambil peperiksaan besar. Maklum sajalah PT3 zaman mereka dibatalkan.

Cabaran besar untuk anak-anak SPM 2022 ni ialah subjek Matematik Tambahan. Kebanyakan daripada mereka masih lemah penguasaan asas matematik semasa menengah rendah disebabkan suasana belajar semasa PKP yang kurang membantu. Asas matematik ni diperlukan untuk subjek Matematik Tambahan. Akibatnya majoriti gagal subjek Matematik Tambahan semasa ujian dan peperiksaan Tingkatan 4. Ini terkecuali untuk mereka yang benar-benar genius 😅.

👉Buku Nota Add Maths dan Maths Cikgu Hassan👈

Begitu juga terjadi pada anak sulung kami, Adam... yang tak pernah lulus Matematik Tambahan... even semasa percubaan SPM juga masih gagal. Alhamdulillah... semasa keluar result SPM sebenar, akhirnya Adam lulus subjek Matematik Tambahan.

Oh ye... bukan semua sekolah ada ambil subjek Matematik Tambahan. Sekolah-sekolah khusus, sekolah berasrama penuh, MRSM mewajibkan semua pelajarnya ambil subjek Matematik Tambahan walaupun mereka bukan di aliran Sains. Kenapa diwajibkan? Biasanya subjek Matematik Tambahan ni adalah pra-syarat untuk anak-anak mohon biasiswa penuh, pinjaman boleh ubah dan bantuan-batuan lain daripada agensi kerajaan ataupun swasta untuk mereka melanjutkan pengajian lebih tinggi. Selain itu, subjek ni juga akan menaikkan merit anak-anak untuk memohon masuk ke universiti-universiti pilhan mereka.

8 Jun 2023 - Hari ambil result SPM 2022

Masanya dah tiba... awal pagi gerak dari Cheras menuju ke Klang. Sampai di Klang cari port sarapan dulu... then baru gerak ke dewan sekolah. Suasana dalam dewan... macam-macam ada... ada yang menangis (gembira atau sedih??)... ada yang mengucapkan tahniah sesama sendiri dan macam-macam lagi. Maklumlah... ada yang dah cek result SPM secara online... dan ada yang hold... dan tunggu slip result secara manual... Adam pun cuba cek secara online... tapi loading je... satu Malaysia kot tengah cek 😂. Dah hujung-hujung tu, barulah dapat result secara online...

Majlis dimulakan dengan ucapan pengetua... dan disertakan dengan slide presentation analisa pencapaian sekolah.... result batch ni agak merosot jika dibandingkan dengan result senior-senior mereka sebelum ini 😓. Dan akhir sekali diumumkan nama pelajar-pelajar yang dapat straight A's (11A) untuk naik ke pentas. Kat KISAS ni yang 10A tak dapat naik pentas... sebab tak muat... Masa hari anugerah kecemerlangan nanti baru ada peluang naik pentas.

Keputusan yang agak merosot

Para pelajar 11A di atas pentas

Adam dan BFF dia... Rasyid

9 Ogos 2023 - Hari Anugerah Kecemerlangan SPM 2022

Masa majils ni Adam dah masuk kolej... sama juga dengan pelajar-pelajar lain yang kebanyakannya dah masuk kampus universiti masing-masing. Majlis kali ni menjemput pelajar-pelajar yang mendapat 11A dan 10A untuk naik ke pentas untuk mengambil sijil SPM dan token wang tunai.



Kejayaan adalah sebuah perjalanan, bukannya satu destinasi. Perjalanan menuntut ilmu adalah jauh lagi sehingga ke liang lahad. Semoga Allah swt melindungi anak-anak kita semua dan menjadikan mereka pencinta ilmu... Amin Ya Rabb....



No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...