Friday, October 20, 2023

Pengalaman Anak Mohon Biasiswa - Halatuju Pendidikan Selepas SPM

 

Selepas keputusan SPM diumumkan, maka bermulalah perjalanan anak-anak untuk halatuju mereka ke menara gading samada ke matrikulasi, kolej atau universiti. Antara perkara yang perlu mereka tahu dan kena tahu ialah samada terdapat mana-mana badan kerajaan atau swasta yang menyediakan biasiswa atau bantuan pelajaran untuk membiayai dana pendidikan mereka.

Malah... ada yang seawal keputusan percubaan SPM (sekiranya cemerlang) telah memohon dana pembiayaan untuk mendapatkan biasiswa penuh, separa penuh ataupun pinjaman boleh ubah. Antara sumber yang boleh dipercayai untuk mendapatkan maklumat sebegini ialah di FB Halatuju Pendidikan Selepas SPM. Selain itu, boleh juga dapatkan maklumat daripada guru kaunseling sekolah masing-masing.

Bantuan pendidikan yang diperolehi ni tak semestinya untuk mereka yang melanjutkan ke luar negara, malah ada juga bantuan yang diberikan untuk belajar dalam negara. Jika tidak dapat mana-mana bantuan, maka bolehlah pertimbangkan mohon PTPTN ataupun "self sponsor" untuk mereka yang berkemampuan.

Untuk anak kami Adam, kami create whatsapp group untuk memantau perjalanan memohon biasiswa untuk pendidikan Adam seterusnya.

✅ selesai di setiap peringkat 
❌ gagal di peringkat tersebut
🌟 berjaya mendapat tawaran

Penting untuk berbincang dengan anak, bidang apa atau kerjaya apa yang menjadi target mereka pada masa hadapan. Sebaiknya seawal Tingkatan 4 dah boleh berbincang dengan mereka berkenaan ni.... kalau bertukar-tukar matlamat dan halatuju di peringkat ni... biasalah... 😅 Asalkan dia minat... Masa anak dah Form 5 diharapkan, anak kita dah nampak bayangan masa hadapan mereka. Hulurkan bantuan dengan mendengar pendapat mereka, memberikan pendapat dan cadangan... supaya jelas apa yang bakal anak kita lalui.

Macam Adam pada mulanya dia minat bidang Ekonomi... masa Form 5 dia dapat info daripada cikgu Prinsip Akaun dia berkenaan ACCA iaitu Sijil Akauntan Professional. Dan dengan ada ACCA ni pun dia boleh support dan tambah nilai minat dia dalam bidang Ekonomi. Adam pun ada dapatkan maklumat-maklumat ACCA daripada beberapa orang senior dia. Basically ACCA ni bukan diploma atau ijazah, tapi sijil professional yang diiktiraf seluruh dunia.

Road to ACCA

Perjalanan nak cari biasiswa ni bermula lepas habis SPM, guna result trial SPM dulu... ada juga yang kena tunggu result SPM sebenar baru boleh mohon. Selain cari biasiswa, masa ni pun dah boleh masuk permohonan ke universiti awam di UPU online.

Antara banyak-banyak yang Adam mohon ni... dia dah ada target no 1 iaitu untuk melanjutkan pelajaran dalam ACCA dan dibiayai sepenuhnya oleh Yayasan Peneraju. Permohonan-permohonan lain dibuat juga sebagai backup sekiranya tak dapat... dan juga ambil pengalaman untuk tempuhi assessment. Itupun banyak yang Adam tak dapat apply biasiswa, sebab tak dapat capai target minimum kebanyakan biasiswa... Add Math A- 😐

Selepas tarikh keputusan SPM sebenar diumumkan, maka bermulalah proses assessment ataupun penilaian untuk kesemua calon biasiswa ni. Ada assessment yang dilakukan secara bersemuka dan ada juga assessment yang dilakukan secara online. Para pelajar kena alert dengan email masing-masing kerana pada kebiasaannya makluman akan disalurkan ke email. Assessment ni berbeza untuk setiap badan yang tawarkan biasiswa... ada yang perlukan kita siapkan English essay untuk topik tertentu, online interview, online test, grouping assessment, presentation dan banyak lagi.

Alhamdulillah... setelah semua keputusan diperolehi... Adam decide untuk terima biasiswa penuh daripada Yayasan Peneraju untuk melanjutkan pelajarannya dalam ACCA. Adam pilih penempatan di INTEC Shah Alam. Selain INTEC, ACCA di bawah Yayasan Peneraju ada juga penempatan di Sunway TES, TYMBA dan UOW Malaysia KDU College. Kalau pilih penempatan lain, ada kemungkinan kena top up bayaran disebabkan kos penginapan dan makanan terutamanya di kolej lain adalah lebih tinggi.

Antara tawaran yang ditolak 🙏

Yayasan Peneraju juga ada membuka peluang biasiswa setelah pelajar-pelajar mendapatkan universiti terlebih dahulu... contohnya pengajian ACCA di UiTM Tapah. Ini bermakna pelajar terima dahulu tawaran di universiti dan memohon biasiswa kemudian.

Yayasan Peneraju menanggung sepenuhnya yuran pengajian, penginapan dan duit poket sebanyak RM750.00 sebulan. Duit poket ni dibayar 3 bulan sekali... dan adakalanya dapat lewat atas sebab-sebab pentadbiran... So memang pada awalnya kena pakai duit sendiri... mujur Adam ada buat kerja part time lepas habis SPM... adalah duit belanja.... Bila dah dapat biasiswa penuh ni... kena jaga prestasi pelajaran... jangan leka, jangan banyak main... dan kena fokus pada pelajaran. Kalau result tak achieve... biasiswa akan ditarik balik.

Dalam tempoh 3 tahun pertama, biasanya akan dapat kerja dengan company atau firm Malaysia sama ada dalam atau luar negara. Didoakan semoga lebih ramai lagi bumiputra menjadi akauntan professional dengan asbab bantuan daripada Yayasan Peneraju... Amin Ya Rabb.....



No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...