Thursday, January 19, 2017

Pengalaman Kerja Sambilan Dengan Uber



Uber, uber, uber.... meh nak cerita sikit pasal Uber. Ni semua gara-gara menggatal nak cuba jadi driver Uber kononnya. Akhirnya terjebak juga mendaftar jadi driver Uber. Maklumlah tak perlukan modal pun nak daftar Uber ni. Cuma daftarkan diri dengan nama penuh, no kad pengenalan dan dokumen-dokumen berkenaan kereta kita.

Tan Sri Dato' Sri Abdul Wahid Omar buat part time Uber sampai tular



Kereta kena pakai kereta yang bagus dan baik keadaannya, kereta yang dah banyak rosak tak boleh pakai... takde kereta yang sesuai? Jangan risau company akan sediakan kereta beserta dengan syarat-syaratnya. Handphone tak power dan selalu 'hang'? Jangan risau company pun akan sediakan handphone beserta dengan syarat-syaratnya. Nak daftar banyak kereta pun boleh...
Ini jer syaratnya....
Selain daripada tak perlukan modal untuk buat Uber ni, ramai orang suka sebab masa yang fleksibel... ikut suka kitalah masa bila nak buat. Pendek cerita kitalah bos.... malas bawak tak dapat apa-apa, kalau rajin dapatlah hasilnya. Banyak kali jugak dapat mesej atau email daripada Uber suruh kita keluar bawak Uber, ada promotion itu inilah, ada surge (pusuan) sana sinilah... tapi kalau kita tak nak buat pun takpe.... hehe... Macam tulah sistem kerja Uber...

Dulu memang terkenal dengan sikap gopoh gapah semasa memandu... bawak kereta memang tak pernah perlahan... laju tak ingat... ni mungkin sebab faktor kerja dulu. Takut sangat lambat sampai mahkamah, nak cari parking lagi, nak prepare kes lagi. Tapi sejak bawak Uber... tiba-tiba dah jadi pemandu yang berhemah... dan sopan santun. Silap besarlah kalau bawak Uber dengan cara berbahaya... memang jatuh rating driver sebab rider tak puas hati.




So far... Alhamdulillah lepas 100 trip buat Uber dapatlah jugak 72 five star rated daripada rider... Ok kan? Rating keseluruhan pun 4.71 daripada 5.00. Penting ke rating ni? Penting jugak.... katakan kita sebagai rider atau penumpang, bila nampak rating Uber driver kita tinggi... kuranglah kerisauan kita untuk naik kereta dengan dia. Tapi kalau rating driver rendah... contoh bawah 4 ke... abam pun risau nak naik.

Bukan selalu pun bawak Uber ni... nama pun part time dan kerja sambilan. 100 trip ni pun sekejap sekejap jer... untuk tempoh 6 bulan kalau tak silap, biasanya pagi sampai petang jer buat. Lepas ambik anak balik sekolah terus stop... spend masa dengan family pulak.

Klik Dan Daftar Sini Untuk Jadi Pemandu Uber



Pasal pendapatan Uber ni tak payah ler abam share kat sini sebab ramai lagi otai otai Uber yang buat full time dan income boleh mencecah minimum sebulan RM4,000! Jadilah kan.... Abam buat part time jer... suka suka... cuba cuba dan enjoy, isi masa terluang dan korek sikit pengalaman... Abam pun tak pernah try lagi insentif Uber yang masyuk macam ambil rider atau penumpang kat airport ataupun Genting Highland.

Korang jangan tak tau... Uber ni worldwide... maksudnya seantero dunia memang ada servis ni. Sebab tu foreigner kalau datang Malaysia suka naik Uber sebab diorang dah biasa kat negara diorang dengan servis Uber. Malah negara macam Indonesia, Thailand dan Vietnam pun dah start dengan Uber Motor... sesuai sangat dengan bandar diorang yang terlalu sesak tu.




Jadi, kalau nak tau kita ni sesuai ke tak jadi Driver Uber kena try dululah... paling kurang pun 50 trip lah... pastu baru decide nak teruskan ataupun tak... Ada sesetengah orang dilahirkan memang suka berjalan ke sana sini, memandu, tengok ragam manusia, berbual dengan macam-macam orang dan sambil-sambil tu buat duit.

Jadi best ke sebenarnya bawak Uber? Mesti best.... kalau tak percaya cuba kita jadi penumpang dulu, baru kita tau betapa coolnya jadi Uber Driver. Sebab tu lah Uber Driver ni kadang kala digelar sebagai "kerja sambilan dengan pendapatan yang mewah". Yang penting jangan kerja keras sangat... kena pandai atur strategi untuk dapat pendapatan yang maksimum. Nak tau camne? Haa... kena daftar dulu barulah tau macam mana pendapatan Uber Driver ni....

Klik Dan Daftar Sini Untuk Jadi Pemandu Uber


Ada sesetengah Uber Driver bagi air mineral free lah atau ada makanan dalam kereta dan macam-macam layanan lagi. Sebenarnya tak perlu pening kepala... yang penting penumpang rasa selesa dan selamat apabila berada dalam kereta kita... barulah kita akan dapat rate 5 star daripada diorang. Ok... selamat mencuba dan drive safely!



2 comments:

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...