Tuesday, September 22, 2015

Feminin TV1 - Pengalaman Dijemput Menjadi Tetamu Rancangan TV



Pada hari Isnin, 21 September 2015, aku berpeluang untuk temankan isteri ke Angkasapuri di Lembah Pantai, Kuala Lumpur untuk sesi siaran langsung slot bual bicara Feminin TV1 yang bertajuk "istimewanya anak kidal". Rancangan Feminin TV1 ni bersiaran setiap hari Isnin hingga Khamis jam 11.30 pagi dan disiarkan secara langsung dari RTM

1st time masuk Angkasapuri

Isteri telah dijemput untuk menjadi tetamu Feminin TV1 ni oleh pihak penerbit disebabkan oleh artikel yang pernah ditulis oleh isteri dalam blognya sweetbonda.my berkenaan apa yang ibu bapa perlu tahu berkenaan anak kidal. Ini disebabkan anak ke-3 kami iaitu Azzalea Hannah mempunyai tangan kiri yang lebih dominan.



Selain daripada isteri, tetamu lain yang dijemput ialah "ikon tangan kiri" negara iaitu Man Kidal dan juga Dato' Dr. Hj Md Fadzilah Kamsah yang juga mempunyai anak yang kidal. Slot ini dikendalikan oleh hos yang ceria Sakinah al-Mubarakah. Sementara isteri dan Hannah berada di set pentas untuk siaran langsung... aku berada di belakang tabir bersama-sama dengan Adam, Myra dan Hasya.

Siaran secara langsung

Bergambar kenangan setelah selesai siaran langsung

Di belakang tabir

Sebenarnya aku sendiri pun dah pernah ada pengalaman masuk dalam TV zaman dulu-dulu tapi semua tu rakaman jer.... dan bukannya secara langsung pun. Masa zaman universiti dulu, aku pernah masuk program Juara Minda TV1 iaitu lebih kurang pada tahun 2000. Set rakaman bukan di Angkasapuri tapi kalau tak silap di sekitar kawasan Taman Batu Muda, Jalan Ipoh, KL.

Sumber : dsuarang.blogspot.com

Hos rancangan Juara Minda ni ialah Datuk Rosyam Nor. Yang paling aku ingat masa ni ialah... aku hanya perlu menjawab jawapan yang penuh iaitu "Xanana Gusmao" untuk mara ke pusingan seterusnya. Tapi, takde rezki masa tu sebab aku hanya mampu ingat perkataan "Gusmao" sajer... so, terkandas di pusingan awal.

Pada tahun 2005 pulak, aku try masuk pemilihan Kunci Khazanah dengan isteri di Astro Bukit Jalil. Kitorang ambil ujian bertulis terlebih dahulu dan lulus. Ujian bertulis tu menyediakan soalan-soalan berkaitan pengetahuan am. Kemudian kitorang masuk ujian lisan pulak... Alhamdulillah, aku lepas... tapi isteri tak lepas dengan alasan dia sarat mengandung.... masa tu memang isteri sedang mengandung anak pertama pun.

Hos Azhar Sulaiman

Dah lepas semua peringkat saringan Kunci Khazanah... aku kena datang untuk sesi rakaman seterusnya iaitu pertandingan sebenar. Masa tu bila soalan kena batang hidung sendiri... gelabah semacam nak jawab, sampaikan soalan yang senang pun tak dapat jawab. Akhirnya, memang terkandas jugak di pusingan awal.... hehe...

Anak sulung aku yang bernama Muhammad Adam Hakimi pun pernah masuk TV iaitu pada tahun 2010 sebagai pelakon cilik tambahan untuk drama berjudul Hani dalam slot Lestary TV3. Berlakon tak nampak muka pun.... hanya nampak belakang kepala... jadilah


Adam : anak panah warna merah

Baca : Pengalaman Anak Berlakon Dengan Rozita Che Wan


Bagi kita yang bukan dalam bidang penyiaran... pengalaman masuk dalam TV ni boleh jadi sekali jer dalam seumur hidup kita bila datang. Memang syarikat TV akan bagi sikit "token" kepada kita kalau kita masuk dalam TV. Kadang-kadang sikit... adakalanya kita terima jumlah yang kita tak sangka-sangka... hehe.... Kalau nak tahu banyak mana, kena cuba dan alami sendiri ye....

Agak terkilan jugak sebab takde bukti-bukti bergambar masa rakaman Juara Minda dan juga Kunci Khazanah. Kalau ada semua tu pasti jadi kenangan yang amat berharga untuk dikongsikan terutama sekali kepada keluarga dan generasi seterusnya.



No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...