Tuesday, September 15, 2015

Ambang Aidiladha 2015 - Pengalaman Ziarah Bakal Haji Di Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya



Alhamdulillah.... bulan Zulhijjah datang lagi. Bulan Zulhijjah ialah bulan terakhir iaitu bulan ke-12 dalam kalendar Islam. Bulan Zulhijjah juga merupakan antara bulan terpenting dalam takwim kalendar Islam sebab di sinilah Aidil Adha ataupun Hari Raya Korban akan disambut pada setiap 10 Zulhijjah. Tarikh Hari Raya Aidiladha 2015 juga telahpun ditetapkan pada 24 September 2015 iaitu pada hari Khamis.

Baru-baru ini kita juga dikejutkan dengan tragedi kren terjatuh di Masjidil Haram, Mekah yang telah meragut nyawa lebih kurang 107 orang jemaah dan lebih kurang 230 orang jemaah telah cedera. Tragedi ini berlaku disebabkan oleh hujan yang turun dan juga ribut pasir yang berlaku di Tanah Arab khususnya di Mekah. Alfatihah.....


Pada 8 September yang lalu, kami berpeluang untuk ziarah jiran lama iaitu kawan mak yang tinggal di Muar, Johor yang menjadi Tetamu Allah ataupun Dhuyuffur Rahman. Sebelum ni pun ada jugak makcik dan saudara lain yang dah pergi menunaikan Haji... tapi tak berkesempatan pulak nak ziarah mereka.

Mak Yah dan mak

Samsul (anak Mak Yah), mak dan Helmi

Yang penting kena tahu bila tarikh dan masa bakal Haji ni akan berlepas... baru kita boleh bajet masa yang sesuai untuk ziarah mereka. Para jemaah atau bakal haji dicadangkan untuk berada di Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya sekurang-kurangnya 2 jam sebelum pendaftaran supaya sempat untuk jumpa saudara mara dan rakan taulan yang ingin mengucapkan selamat jalan.

Mati kutu bila sampai kat Kompleks Tabung Haji sebab ramai sangat orang

Kat Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya tu memang ramai sangat orang... bukan saja para jemaah tetapi juga ahli keluarga para jemaah yang "berkampung" dan "berkelah" kat situ sampailah para jemaah "check in" di Kompleks Tabung Haji. Selepas "check in" para jemaah dan bakal Haji tidak dibenarkan untuk bertemu dengan sesiapa.

Ahli keluarga yang berkampung di Kompleks Tabung Haji

Selepas tu, para jemaah dan bakal Haji akan menjalani beberapa proses lain seperti diberikan "boarding pass" dan passport, tanda pengenalan diri dan tag nama. Kemudian, para jemaah dan bakal Haji akan mendengar taklimat ringkas sebelum menaiki bas yang akan diiringi oleh pegawai trafik terus ke lapangan terbang.

Kesemua proses check in termasuk bagasi telah diselesaikan di Kompleks Tabung Haji, simkad Saudi juga ada dijual di Tabung Haji selain daripada urusan pertukaran wang ke Saudi Riyal juga ada disediakan di Kompleks Tabung Haji. Pendek kata, hampir kesemuanya diuruskan oleh Pihak Tabung Haji.

Baca : Pengalaman Umrah - Bahagian 1

Baca : Pengalaman Umrah - Bahagian 2

Baca : Pengalaman Umrah - Bahagian 3


Mudah-mudahan kita semua akan dipilih untuk menjadi Tetamu Allah dan mengerjakan fardhu Haji suatu hari nanti... Amin Ya Rabbal Alamin...

Labbaikallahumma labbaik!!!



No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...