Thursday, August 20, 2015

Liga Perdana Malaysia 2015 - Saingan 3 Penjuru Antara Kedah, T-Team dan Pulau Pinang



21 Ogos 2015 bakal menyaksikan siapakah juara baru Liga Perdana Malaysia musim 2015. Pada musim lepas hanya saingan 2 penjuru di antara PDRM dan Felda United dimana menyaksikan PDRM muncul Juara Liga Perdana Malaysia 2014. Pada tahun ini, persaingan agak sengit dengan saingan 3 penjuru antara Kedah, T-Team dan Pulau Pinang.



Kedah mempunyai kelebihan untuk menjadi juara dan seterusnya layak ke Liga Super 2016 dengan hanya perlu seri pada perlawanan terakhir menentang DRB-Hicom di tempat lawan. T-Team dan Pulau Pinang harus menang dengan bergaya terhadap lawan masing-masing iaitu Kuantan FA dan UiTM FC di tempat lawan sambil mengharapkan DRB-Hicom menundukkan Kedah.

Antara aksi pertemuan Pulau Pinang menentang Kedah

Pulau Pinang juga wajib menang dan perlu mengharapkan T-Team tercicir mata pada perlawanan terakhir bagi memastikan Pulau Pinang layak ke Liga Super musim 2016. Prestasi cemerlang T-Team diawal musim gagal dikekalkan setelah kehilangan kapten pasukan, mendiang David Oniya yang mati mengejut ketika perlawanan persahabatan menentang Kelantan.

Pertembungan antara T-Team dan Kedah tidak kurang hebatnya





Untuk slot ke Piala Malaysia pula, selain Kedah, T-Team dan Pulau Pinang, satu lagi pasukan yang mengesahkan slot automatik ke Piala Malaysia ialah PKNS FC. Manakala 2 lagi pasukan iaitu JDT II dan juga samada NS Matrix atau Sabah akan berentap dalam pusingan kelayakan ke Piala Malaysia menentang 2 pasukan terbawah dari pasukan Liga Super iaitu Sime Darby dan ATM.

Pasukan Putrajaya SPA pula sudah boleh mengucapkan selamat tinggal kepada Liga Perdana dimana mereka akan bertanding dalam Liga FAM untuk musim 2016. Satu lagi slot untuk diturunkan ke Liga FAM ialah samada DRB Hicom, Kuala Lumpur dan Kuantan FA yang hanya akan ditentukan pada perlawanan terakhir nanti.

Pertemuan Kuala Lumpur dan Kuantan FA dicemari dengan insiden pembalingan suar ke dalam padang

Kelebihan jaringan setakat ini banyak memihak kepada DRB Hicom untuk tidak disingkirkan ke Liga FAM sekiranya ketiga-tiga pasukan terikat dengan mata yang sama nanti. Namun, kemenangan ke atas Kedah harus dicari supaya DRB Hicom tidak tersingkir dari Liga Perdana. Kuala Lumpur juga mempunyai misi yang sukar apabila berkunjung ke gelanggang NS Matrix manakala Kuantan FA pula menanti kunjungan calon juara iaitu T-Team.

PDRM - Juara Liga Perdana 2014

Selain PKNS dan JDT II, pasukan UiTM bermain tanpa tekanan di perlawanan terakhir dan hanya melengkapkan jadual perlawanan apabila menanti satu lagi pasukan calon juara iaitu Pulau Pinang. Nampaknya, Kedah hampir pasti menjadi juara baru Liga Perdana Malaysia 2014, namun saingan daripada T-Team dan Pulau Pinang tidak boleh dipandang ringan.





No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...