Thursday, August 27, 2015

Resveratrol - Unsur Nutrisi Penting Dan Berkhasiat Dalam Tumbuhan Yang Ramai Orang Tak Tahu



Kita dah biasa dengar perkataan Vitamin dan Garam Galian ataupun Garam Mineral. Kita semua tahu bahawa Vitamin dan Garam Mineral sangat penting untuk kesihatan. Tetapi kita jarang-jarang didedahkan dengan satu lagi elemen nutrisi yang dipanggil Phytonutrients. Phytonutrients ni adalah bersifat antioksida dan berperanan sebagai "pencegah" penyakit.

Buah Anggur Muscadine mempunyai kulit yang lebih tebal berbanding buah anggur lain

Biasa dengar Resveratrol??? Resveratrol ni adalah sejenis sebatian tumbuhan yang dikenali sebagai Polyphenols yang bersifat antioksida dan merupakan sebahagian daripada Phytonutrients. Unsur antioksida ini adalah penting sebagai ejen penentang radikal bebas. Sumber utama Resveratrol ialah daripada kulit anggur dan buah beri.


6 Khasiat Resveratrol

Terkenal sebagai Antioksida yang kuat, Resveratrol juga dilabel sebagai "Longevity Factor" dan merupakan tonik awet muda terbaik yang pernah ditemui. Pengamal nutrisi Resveratrol ni tidak akan nampak tua sebelum usianya :-

1. Ketajaman Mental

Menurut para penyelidik di Illinois, pengambilan Resveratrol akan menyumbang kepada ketajaman minda akibat daripada aliran darah yang lancar menuju ke otak.

2. Meningkatkan Hormon Testosteron

Menurut kajian di Korea, pengambilan Resveratrol selama 28 hari akan meningkatkan hormon testosteron seorang lelaki sebanyak 50%.

3. Perlindungan Penglihatan

Menurut penyelidik di Missouri, Reseveratrol mampu untuk mengawal pertumbuhan tak normal pada saluran darah yang merosakkan penglihatan

4. Perlindungan Kanser

Kajian di Perancis telah membuktikan bahawa Resveratrol mampu untuk melambatkan pertumbuhan sel kanser dan telah diiktiraf sebagai ejen anti-kanser.

5. Keselamatan Kardiovaskular

Menurut para penyelidik di Connecticut, Resveratrol adalah pra syarat kepada jantung dan merupakan pelindung terbaik kepada segala masalah melibatkan jantung. Dengan minum suplemen yang mengandungi Resveratrol sebanyak 0.15 liter sehari, kajian membuktikan bahawa ia mampu untuk mengurangkan kadar kematian berkaitan serangan jantung sebanyak 30%.

6. Peningkatan Daya Tahan

Mengikut satu kajian di Kanada pada tahun 2012, Resveratrol boleh meningkatkan daya tahan badan sebanyak 21%. Resveratrol membantu sebagai otot rangka ketika latihan daya tahan.



Sumber-Sumber Utama Resveratrol

Orang Barat terutamanya mengamalkan minuman "red wine" yang dikatakan kaya dengan Resveratrol yang terbukti baik untuk kesihatan. Namun begitu, sebagai seorang Islam kita tidak boleh minum "red wine" yang mengandungi bahan memabukkan seperti alkohol. Jadi, kalau inginkan khasiat Resveratrol, kita boleh dapatkan melalui pemakanan dan sumber yang halal.

Makanan-makanan lain yang mempunyai kandungan Resveratrol yang tinggi ialah anggur, buah beri, teh Itadori, coklat hitam dan kacang tanah.

Anggur Muscadine mempunyai kandungan Antioksida yang tinggi

Jus Anggur Muscadine
- mengandungi Asid Elagik yang tinggi yang mampu menghentikan kanser, anti bakteria dan anti virus.

Lobak Ungu 
- sumber terbaik Vitamin A dan mengandungi karotenoids, phenolics, polyacytelenes, isocoumarins dan sesquiterpenes
- mengandungi Asid klorogenik yang mampu mengurangkan diabetes
- mengandungi anthocyanins yang bersifat anti radang, anti oksida, anti mikrobial, anti-carcinogen dan mampu mengurangkan risiko penyakit koronari jantung

Buah Elderberry
- mampu mengatasi masalah selsema
- mengandungi flavanoids iaitu antioksida yang kuat, menguatkan sistem imun melawan virus dan bakteria
- Kaya dengan anthocyanin yang memberi kesan anti radang
- Mengandungi vitamin A, B dan C juga nutrisi seperti asid amino, carotenoids, tannin dan rutin
- Menguatkan sistem imun, merendahkan tahap kolesterol dan menghalang oksidasi  kolesterol LDL (kolesterol baik)
- Mampu beri perlindungan terhadap penyakit kardiovaskular iaitu serangan jantung dan strok, mengurangkan stres, memperbaiki penglihatan dan penghadaman

Keratan rentas batang Japanese Knotweed atau Fallopia Japonica
atau Polygonum Cuspidatum atau Itadori 
- membantu melambatkan proses penuaan, merendahkan kolesterol, merendahkan tekanan darah, meningkatkan prestasi atlet dan mengurangkan berat badan

Baca : Vivix adalah hasil gabungan Anggur Muscadine, Lobak Ungu, Elderberry dan Polyganum Cuspidatum


Selain daripada Resveratrol, terdapat lebih kurang 25,000 jenis Phytonutrients lain dimana 6 phytonutrients utama adalah penting kepada kesihatan kita iaitu Carotenoids, Ellagic Acid, Flavonoids, Glucosinolates, Phytoestrogens dan termasuklah Resveratrol sendiri.

Sumber : www.webmd.com


Jom... sama-sama kita tambahkan ilmu nutrisi dan kesihatan....

Semoga bermanfaat kepada semua!
==================
Lin Chalo & Mohd Alizal,
Health Consultant &
Business Mentor
014.338.6810 - Lin
012.401.6683 - Alizal
==================




No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...