Tuesday, February 23, 2016

Kelab Asia Tenggara Dalam Liga Juara Asia 2016



Hari ni 23 Februari 2016 bermulalah sepakmula peringkat kumpulan bukan sahaja Piala AFC 2016 malah Liga Juara Asia 2016. Penyandang kejuaraan ini ialah kelab dari China iaitu Guangzhou Evergrande Tabao yang telah menewaskan pasukan Al-Ahli (UAE) di perlawanan akhir tahun lepas dengan agregat 1-0


Biasalah kalau kelab-kelab besar dari Timur Tengah atau Asia Timur jadi juara Liga Juara Asia ni. Kualiti dan persembahan diorang pun memang mantap dan jauh lebih baik kalau nak dibandingkan dengan mutu bolasepak Asia Tenggara.

Persoalannya... takkan takde langsung kelab dari Asia Tenggara masuk Liga Juara Asia ni? Memang ada.... kalau zaman dulu pasukan dari Indonesia dan Singapura... sekarang ni pasukan dari Thailand dan Vietnam yang bertanding dalam Liga Juara Asia

Persoalan seterusnya mampukah kelab Asia Tenggara bersaing dengan kelab-kelab besar Asia yang lain? Ke jadi pasukan belasahan jer? Tidak jugak... sebab Buriram United dari Thailand telah buktikan pada kita semua pada tahun lepas bahawa kelab Asia Tenggara mampu bersaing dalam Liga Juara Asia


Kelab Dari Asia Tenggara Yang Layak Automatik Ke Liga Juara Asia Sejak 2009

Setakat ni hanya kelab-kelab dari Thailand dan Vietnam saja yang layak bermain secara automatik dalam Liga Juara-Juara Asia 2016. Wakil kelab Thailand ialah Buriram United yang merupakan juara berganda Thailand manakala wakil dari Vietnam pula ialah Becamex Binh Durong yang merupakan juara berganda Vietnam.

Buriram United (Thailand)


Becamex Binh Durong


Sejak format kelayakan yang lebih ketat untuk Liga Juara Asia diperkenalkan pada tahun 2009. Kelab dari Indonesia sahaja yang layak secara automatik peringkat kumpulan iaitu Sriwijaya (2009), Persipura Jayapura (2010) dan Arema (2011).

Pada tahun berikutnya bermulalah kegemilangan kelab dari Thailand yang layak secara automatik iaitu Buriram United (2012), Muangthong United (2013) dan sekali lagi Buriram United (2014, 2015 dan 2016). Kelab dari Vietnam pula yang layak secara automatik ialah Becamex Binh Durong (2015 dan 2016).

Pencapaian Buriram United pada saingan Liga Juara Asia 2015 amat membanggakan kerana mendahului peringkat kumpulan pada awalnya mengatasi kelab-kelab dari Jepun, Korea Selatan dan China. 


Akhirnya Buriram United tersingkir berdasarkan "head to head" walaupun ternyata Buriram United mempunyai perbezaan jaringan melebihi Gamba Osaka (Jepun) dan Seongnam FC (Korea Selatan). Ketiga-tiga pasukan ini menamatkan peringkat kumpulan dengan mata yang sama iaitu terikat 10 mata.


Kelab Dari Asia Tenggara Dalam Kelayakan Liga Juara Asia Sejak Tahun 2009


2009 - Kelab-kelab yang mendapat tiket pusingan kelayakan ialah PSMS Medan (Indonesia), Singapore Armed Forces (Singapura) dan PEA (Thailand).

PEA tewas kepada Singapore Armed Forces 1-4 selepas masa tambahan dan seterusnya Singapore Armed Forces tewaskan PSMS Medan 2-1 selepas masa tambahan untuk layak ke peringkat kumpulan.

2010 - Kelab-kelab yang mendapat tiket pusingan kelayakan ialah Sriwijaya (Indonesia), Singapore Armed Forces (Singapura), Muangthong United (Thailand) dan SHB Da Nang (Vietnam).

Singapore Armed Forces menewaskan Muangthong United 4-3 menerusi sepakan penalti pada perlawanan akhir pusingan kelayakan setelah kedua-dua pasukan terikat 0-0 selepas masa tambahan untuk mara ke peringkat kumpulan.

Therdsak Chaiman (biru) ialah bintang import Singapore Armed Forces dari Thailand


2011 - Hanya Sriwijaya (Indonesia) dan Muangthong United (Thailand) yang mendapat tiket pusingan kelayakan Liga Juara Asia.

Setelah menewaskan Muangthong United menerusi sepakan penalti, Sriwijaya gagal layak ke peringkat kumpulan setelah dibelasah 0-4 dengan kelab Al-Ain (UAE) pada perlawanan akhir kelyakan.

2012 - Hanya Chonburi (Thailand) dan Persipura Jayapura (Indonesia) yang mendapat tiket pusingan kelayakan ini.

Namun, kedua-dua pasukan tidak layak ke peringkat kumpulan setelah tewas kepada lawan masing-masing. Chonburi tewas 0-2 kepada Pohang Steelers (Korea Selatan) manakala Persipura Jayapura tewas 0-3 kepada Adelaide United (Australia).

2013 - Hanya Buriram United (Thailand) yang mendapat tiket pusingan kelayakan kali ini.

Buriram United layak ke peringkat kumpulan setelah menewaskan Brisbane Roar (Australia) 3-0 menerusi sepakan penalti setelah kedua-dua pasukan terikat 0-0 selepas masa tambahan.

2014 - Muangthong United (Thailand), Chonburi (Thailand), Tampines Rovers (Singapura) dan Ha Noi T&T (Vietnam) mendapat tiket pusingan kelayakan Liga Juara Asia kali ini.

Tiada pasukan dari Asia Tenggara yang layak ke peringkat kumpulan apabila Chonburi dibelasah Beijing Gu'oan (China) dengan jaringan 4-0 manakala Muangthong United tewas kepada Melbourne Victory (Australia) dengan jaringan 2-1.

Chonburi FC sentiasa di belakang Buriram United dalam Liga Juara Asia

2015 - Kelab yang mendapat tiket pusingan kelayakan ialah Bangkok Glass (Thailand), Chonburi (Thailand), Hanoi T&T (Vietnam), Persib Bandung (Indonesia), Yadanaborn (Myanmar), JDT (Malaysia) dan Warriors (Singapura).

Di peringkat akhir kelayakan, Hanoi T&T telah dibelasah FC Seoul (Korea Selatan) 7-0, Bangkok Glass tewas kepada Beijing Gu'oan (China) dengan 3-0 manakala Chonburi tewas kepada Kashiwa Reysol (Jepun) 3-2 selepas masa tambahan.

2016 - Kelab yang mendapat tiket pusingan kelayakan ialah Muangthong United (Thailand), Chonburi (Thailand), Hanoi T&T (Vietnam), Yangon United (Myanmar), JDT (Malaysia) dan Tampines Rovers (Singapura).

Di peringkat akhir kelayakan, Chonburi dibelasah FC Tokyo (Jepun) dengan 9-0, Muangthong United tewas 3-0 kepada Shanghai SIPG (China) dan Hanoi T&T tewas 3-0 kepada Pohang Steelers (Korea Selatan)

Setakat ini JDT cuba membawa saingan Malaysia dalam Liga Juara Asia

Sejak tahun 2009, hanya pada tahun 2015 saja Malaysia telah diberikan satu slot atau tiket untuk kelayakan Liga Juara Asia yang telah diisi oleh JDT. Pencapaian ini bukan saja diambilkira daripada ranking dalam FIFA dan AFC tetapi juga beberapa lagi peraturan perlesenan bolasepak lain yang telah dipenuhi oleh JDT.

Masih banyak lagi kelab lain di Malaysia yang tidak ambil peduli berkenaan peraturan yang dikenakan oleh FIFA ini. Peraturan yang ditetapkan ni termasuklah berkaitan dengan kesukanan kelab, infrastruktur serta kemudahan kelab, kakitangan serta pengurusan kelab, perundangan kelab dan kewangan kelab

Baca : Peraturan Perlesenan Bolasepak


Contoh kalau stadium takde ciri-ciri keselamatan, pengurusan kelab bercampur aduk dengan politik (seperti yang terjadi pada kelab Kuwait) dan juga akaun kelab dah lama tak kena audit.... konpem tak boleh main dalam Liga Juara Asia atau AFC walaupun layak.

Masa untuk bolasepak kita berubah!




No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...