Monday, February 22, 2016

Piala AFC 2016 - Kenali Lawan Selangor Dan JDT Di Peringkat Kumpulan



Dua pasukan dari Malaysia yang akan menyertai Piala AFC 2016 ialah juara Liga Super Malaysia 2015 iaitu JDT dan naib juara Liga Super Malaysia 2015 iaitu Selangor. Selangor menggantikan pasukan Lions XII (juara Piala FA) yang tidak layak ke Piala AFC disebabkan Lions XII adalah pasukan jemputan dalam Liga Malaysia.

JDT - juara Piala AFC 2015

Pada mulanya, naib juara Liga Malaysia ialah Pahang manakala Selangor mendapat tempat ke-3 dalam Liga Malaysia. Namun, semuanya bertukar disebabkan kegagalan Pahang untuk melunaskan tunggakan gaji bekas pemain import mereka, Muhammad Borji. Ini menyebabkan Pahang telah dipotong mata dan jatuh ke tempat ke-3 dalam Liga Malaysia.

Namun begitu, peluang Pahang untuk ke Piala AFC 2016 masih lagi terbuka dengan syarat JDT melepasi pusingan kelayakan Liga Juara Asia menentang Muangthong United (Thailand) dan Shanghai SIPG (China) dan seterusnya layak ke peringkat kumpulan Liga Juara-Juara Asia.

Namun begitu, JDT terkandas apabila tewas kepada Muangthong United 3-0 menerusi sepakan penalti setelah kedua-dua pasukan terikat 0-0 setelah masa tambahan.

Baca : Kelayakan Liga Juara-Juara Asia 2016


Selangor bukanlah pasukan yang asing dalam kejohanan Piala AFC ni... cuma Selangor masih belum berpeluang untuk menggondol Piala AFC. Pencapaian terbaik Selangor ialah mara ke suku akhir Piala AFC 2006 sebelum tewas kepada Al-Nejmeh (Lubnan) dengan agregat 0-1. Ini adalah penampilan kali ke-5 Selangor dalam kancah Piala AFC

Baca : Sejarah Kelab Dari Malaysia Dalam Piala AFC


Selangor telah diundi bersama-sama dengan Tampines Rovers (naib juara Liga Singapura), Ceres (juara Liga Filipina) dan Sheikh Jamal Dhamondi (juara Liga Bangladesh). Pada masa yang sama Tampines Rovers juga bertanding dalam pusingan pertama kelayakan Liga Juara-Juara Asia 2016.

Sekiranya Tampines Rovers layak ke Liga Juara Asia 2016, maka slot Piala AFC akan diisi oleh pasukan Warriors. Namun, harapan Tampines Rovers punah apabila mereka ditewaskan juara liga India, Mohun Bagan dengan jaringan 3-1.


Siapa Tampines Rovers?

Ini adalah penampilan ke-8 Tampines Rovers dalam Piala AFC. Tampines Rovers diperkuatkan dengan beberapa orang pemain kebangsaan Singapura seperti penjaga gol, Izwan Mahbud, pemain tengah Hafiz Sujad dan penyerang Fazrul Nawaz. Tampines Rovers dipimpin oleh ketua pasukan kelahiran Serbia, Fahrudin Mustafic.

Tampines Rovers mempunyai 2 orang pemain import yang pernah bermain dalam Liga Malaysia iaitu bekas pertahanan DRB-Hicom dan Putrajaya SPA, Kwon Jun (Korea Selatan) dan juga bekas pemain remaja Ireland Utara yang pernah bermain dengan Kedah dan Sarawak iaitu Billy Mehmet.

Jermaine Pennant ketika mewakili Arsenal dan Liverpool

2 orang lagi pemain import Tampines Rovers ialah pemain sayap dari Kanada Jordan Webb dan juga bekas bintang Arsenal, Liverpool dan Stoke City dari England, Jermaine Pennant.


Siapa Ceres?

Ceres membuat penampilan ke-2 dimana pada musim lepas mereka terkandas di pusingan kelayakan Piala AFC 2015. Kekuatan Ceres terletak di bahagian tengah yang diisi oleh beberapa orang pemain naturalisasi seperti Manuel Ott, Paul Mulders, Martin Steuble dan Patrick Reichelt. Juan Luis Guirado pula ampuh di bahagian pertahanan sebagai ketua pasukan. Stephan Schrock pula dipinjamkan dari kelab Jerman SpVgg Greuther Fruth.

Stephan Schrock (No 7) ketika mewakili skuad Jerman bawah 19 tahun pada tahun 2005

Pemain-pemain naturalisasi ini berpengalaman bermain dalam Liga Jerman, Liga Itali, Liga Belgium, Liga Switzerland, Liga Belanda, Liga Amerika Syarikat dan Liga Sepanyol. Pemain-pemain import Ceres pula tidaklah berapa dikenali. Ceres menggunakan pemain-pemain import dari Korea Selatan, Ireland Utara dan Sepanyol.


Siapa Sheikh Jamal Dhanmondi?

Ini adalah penampilan pertama juara Liga Bangladesh ini dalam kancah Piala AFC. Tidak banyak yang diketahui mengenai pasukan ini. Pemain tempatan yang berprofil tinggi ialah Jamal Bhuyan yang berpengalaman luas dalam Liga Denmark. Selain itu, Sheikh Jamal Dhanmondi juga diperkuatkan dengan pemain kebangsaan seperti Nasiruddin Chowdury dan Mamunul Islam.

Jamal Bhuyan ketika mewakili kelab Denamrk Avedore IF

Sheikh Jamal menggunakan khidmat pemain import dari Nigeria, Gambia dan Haiti. Penyerang Nigeria Kabiru Musa pernah bermain untuk pasukan kebangsaan Nigeria.


JDT pula telah diundi bersama-sama dengan Bengaluru FC (naib juara Liga India), Lao Toyota FC (juara Laos) dan Ayeyawady United (juara piala Aung San Myanmar). JDT juga sedang bertanding dalam pusingan ke-2 Liga Juara-Juara Asia 2016. Sekiranya JDT layak ke Liga Juara Asia 2016, maka slot Piala AFC akan diisi oleh Pahang, namun itu semua tidak berlaku.

Siapa Bengaluru FC?

Ini bukan kali pertama mereka bertemu. Pada tahun lepas JDT menewaskan Bengaluru FC 2-1 setelah masa tambahan dalam pusingan pertama kelayakan Liga Juara-Juara Asia 2015.

Bengaluru FC membawa masuk penyerang import Korea Utara kelahiran Jepun, Kim Song-Yong untuk menguatkan jentera serangan mereka. Bekas pemain remaja Ireland Utara, Michael Collins juga dibawa masuk untuk menggerakkan jentera tengah. Curtis Osano (Kenya) dan John Johnson (England) masih dikekalkan khidmat mereka.

Bekas ketua pasukan Scunthorpe United, Michael Collins

Tidak ramai pemain kebangsaan India dalam Bengaluru FC dengan pertahanan Lalchhuan Mawia serta pemain tengah Eugeneson Lyongdoh antara yang dikenalpasti. Sunil Chettri masih lagi memberikan khidmatnya tetapi kali ini dipinjamkan dari kelab Mumbai City.


Siapa Lao Toyota FC?

Persembahan Lao Yoyota FC dalam kempen Piala AFC 2015 tidaklah teruk sangat apabila seri 3 kali di tempat sendiri dan tewas tipis 3 kali di tempat lawan. Semestinya dalam penampilan ke-2 kali ni juara Laos ini akan cuba mempertingkatkan persembahan dan kualiti mereka.

Tiada lagi penyerang import Ivory Coast, Frederic Pooda yang telah berhijrah ke Sime Darby FC. Dengan Toyota sebagai penaja utama, tidak hairanlah majoriti pemain import mereka dari Jepun seperti pertahanan Itsuki Yamada yang berpengalaman dalam Liga Singapura bersama Albirex Niigata dan juga penyerang veteran, Kazuo Honma yang berpengalaman luas bermain dalam Liga Hungary di Eropah

Kazuo Honma pernah beraksi dengan gergasi bolasepak Hungary, Ferencvaros

Antara pemain tempatan yang bakal menyinar ialah pertahanan berpengalaman Saynakhonevieng Phommapanya dan juga ketua pasukan Paseuthsack Souliyavong yang menggerakkan jentera tengah.


Siapa Ayeyawady United?

Ayeyawady United sudah membuat 3 kali penampilan dalam Piala AFC dimana pada penampilan yang lepas Ayeyawady United telah mara dari peringkat kumpulan sebelum dibelasah JDT 5-0 dalam perlawanan kalah mati. Ayewayady United sekali lagi diundi bersama juara Laos, Lao Toyota dalam peringkat kumpulan sama seperti tahun lepas.

Skuad Ayeyawady United dibarisi dengan ramai pemain-pemain muda tempatan dan antara yang dijangka menyerlah ialah bekas pemain import Perak, Kyaw Zayar Win selain daripada beberapa orang pemain kebangsaan lain seperti Phyo Ko Ko Thien dan ketua pasukan Min Min Thu.

Kyaw Zayar Win ketika bersama pasukan Perak

Ayeyawady United menggunakan khidmat pemain import dari Ghana, Nigeria, Jepun dan juga penyerang kebangsaan Thailand Kirati Keawsombat.


Dengan status sebagai juara bertahan Piala AFC, sudah pasti JDT akan bersungguh-sungguh untuk mempertahankan trofi ini dan terus menaikkan ranking bolasepak negara. Selangor sebagai pasukan berpengalaman dalam Piala AFC pula sudah pasti akan membuat persembahan terbaik dan terus bersaing dalam kancah Piala AFC ini.




No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...