Monday, March 7, 2016

Piala FA Malaysia 2016 - Hanya PDRM dan PKNS FC Tiada Pengalaman Beraksi Di Perlawanan Akhir



Lengkap sudah 8 pasukan yang layak ke suku akhir Piala FA Malaysia 2016. Piala FA tahun 2016 kali ni telah ditaja oleh "SuperBest Power" iaitu sebuah jenama minuman. Sebab tu selalu diorang dok cakap SuperBest Power Piala FA 2016 dalam TV.

Sabah, Kedah, PDRM, JDT, Sime Darby, PKNS, Perak dan Kuala Lumpur telah melepasi halangan masing-masing dan layak ke suku akhir Piala FA 2016. Banyak nama-nama besar yang tak layak kali ini seperti Kelantan (naib juara 2015), Pahang (juara 2014), Felda United (naib juara 2014), Terengganu (juara 2011) dan juga Selangor.

Daripada 8 pasukan ini terdapat 4 pasukan daripada Liga Super iaitu Kedah, PDRM, JDT dan Perak manakala 4 lagi pasukan dari Liga Perdana iaitu Sabah, Sime Darby, PKNS dan Kuala Lumpur. Ini menunjukkan betapa seimbangnya kekuatan yang dimiliki setiap pasukan baik dari Liga Super mahupun dari Liga Perdana.


Sabah

Sabah boleh dikatakan amat bernasib untuk melangkah ke suku akhir. Sabah mara setelah menewaskan MOF (Ministry of Finance) 3-0 dan seterusnya menewaskan ATM 2-1. Kedua-dua perlawanan Sabah diadakan di Kota Kinabalu. Di peringkat suku akhir Piala FA 2016, Sabah akan menanti cabaran Kedah.

Bekas pemain sayap Harimau Muda, Maxsius Musa (biru) menjadi sandaran utama pasukan Sabah musim ini

Dalam Liga Perdana, Sabah masih lagi belum mengutip sebarang mata iaitu tanpa menang dan tanpa seri dalam 4 perlawanan liga setakat ini.

Rekod Piala FA : Juara 1 kali (1995) dan Naib juara 3 kali (1993, 1994, 1998)


Sime Darby

Sime Darby mara ke suku akhir setelah menewaskan JDT II 2-0 di Selayang sebelum mengejutkan Pahang 1-0 di Kuantan. Lawan Sime Darby di suku akhir Piala FA 2016 nanti ialah PKNS FC.

Nazrul Kamaruzaman - bekas penyerang Harimau Muda dan Selangor yang semakin meningkat naik

Dalam Liga Perdana setakat ini Sime Darby menghuni di tangga ke-9 liga daripada 12 pasukan dengan mencatat sekali kemenangan, 2 kali seri dan tewas sekali.

Rekod Piala FA : Naib juara 1 kali (2012)


PKNS

PKNS pula mara ke suku akhir dengan megah setelah membuat 2 kali kejutan. Kejutan pertama ialah mereka menewaskan Terengganu 3-1 dan seterusnya PKNS menewaskan naib juara Piala FA 2014, Felda United dengan jaringan 3-2. Menanti PKNS di suku akhir Piala FA 2016 ialah Sime Darby.

Shahrul Azhar Ture - Ketua pasukan PKNS FC kelahiran Tawau, Sabah

Dalam Liga Perdana, PKNS menghuni tangga ke-6 liga dengan 6 mata setelah menang 2 kali dan tewas 2 kali.

Rekod Piala FA : Tiada


Kuala Lumpur

Di bawah bimbingan bekas pengendali Sime Darby Ismail Zakaria, Kuala Lumpur bermula dengan cemerlang musim ini. Kuala Lumpur terpaksa bekerja keras sebelum menundukkan Melaka United 4-2 menerusi sepakan penalti setelah kedua-dua pasukan terikat 1-1 hingga masa tambahan. Kemudian Kuala Lumpur dengan cemerlangnya menundukkan anak buah Dollah Salleh di Kangar, Perlis dengan jaringan 2-0.

Ahmad Azlan Zainal (kiri) - anak jati Kuala Lumpur yang kaya dengan pengalaman
kini menjadi kapten pasukan The City Boys

Kini, Kuala Lumpur adalah pendahulu Liga Perdana dengan 10 mata setelah menang 3 kali dan seri sekali. Menanti Kuala Lumpur di suku akhir Piala FA 2016 ialah pasukan Perak.

Rekod Piala FA : Juara 3 kali (1993, 1994 dan 1999) dan Naib juara 1 kali (1992)

Baca : Kenali pemain import Liga Perdana 2016


Perak 

Perak masih lagi belum mengutip sebarang kemenangan dalam Liga Super dan menghuni tangga ke-9 liga daripada 12 pasukan dengan 3 kali seri dan tewas sekali.

Bekas pemain Harimau Muda dan Felda United, Mohd Shahrul Saad
kembali menabur bakti bersama pasukan kelahirannya Perak yang dibimbing abangnya Syamsul Saad

Perak mara ke suku akhir setelah menundukkan anak buah K Rajagopal, Sarawak 3-1 setelah masa tambahan dan seterusnya menewaskan Kuantan FA 1-0. Lawan Perak di suku akhir Piala FA 2016 ialah pasukan yang sedang meningkat naik iaitu Kuala Lumpur.

Rekod Piala FA : Juara 2 kali (1990 dan 2004) dan Naib juara 3 kali (1991, 2002 dan 2005)


PDRM

PDRM pula hanya satu tangga di atas Perak iaitu menghuni di tangga ke-8 lapan liga setelah menang sekali, seri 2 kali dan tewas sekali.

Pasukan PDRM diketuai oleh bekas bintang Terengganu dan T-Team, Muhammad Faizal sebagai ketua pasukan

PDRM terpaksa bekerja keras sebelum menewaskan pasukan yang sedang meningkat naik, DRB-Hicom dengan jaringan 2-1 setelah masa tambahan di Tanjung Malim dan seterusnya mengejutkan Selangor 2-1. PDRM akan bertemu JDT dalam perlawanan suku akhir Piala FA 2016.

Rekod Piala FA : Tiada


Kedah

Kedah berada di tangga ke-4 Liga Super di belakang Selangor, JDT dan Felda United setelah menang 2 kali, seri sekali dan tewas sekali.

Ariff Farhan Isa - pemain serba boleh dari Kedah

Kedah membelasah pasukan Megah Murni FC 8-0 dan seterusnya menang 5-4 menerusi sepakan penalti ke atas Kelantan setelah kedua-dua pasukan seri 1-1. Kedah akan bertemu Sabah pada perlawanan suku akhir Piala FA 2016.

Rekod Piala FA : Juara 3 kali (1996, 2007 dan 2008) dan Naib juara 1 kali (2010)


JDT

Rekod JDT dalam Piala FA memang tidak berapa bagus dengan hanya menjadi juara pada tahun 1998 sebagai Johor FA dan menjadi naib juara pada tahun 2013 setelah tewas kepada Kelantan 1-0.

Kini, JDT menghuni tangga ke-2 Liga Super di belakang Selangor dengan 10 mata dan dipisahkan dengan perbezaan jaringan.

Setelah cemerlang membantu Pulau Pinang musim lepas, Azinee Taib kembali berkhidmat untuk JDT

JDT mara ke suku akhir setelah membelasah UiTM 5-0 di Shah Alam dan menewaskan Negeri Sembilan 4-1 di Johor Bharu. JDT akan menanti cabaran PDRM pada perlawanan suku akhir Piala FA.

Rekod Piala FA  : Naib Juara 1 kali (2013)

Baca : Kenali Pemain Import Liga Super 2016


Suku akhir dan separuh akhir akan dimainkan secara timbal balik manakala perlawanan akhir Piala FA 2016 akan diadakan secara single match di venue yang akan ditentukan kelak. Inilah masanya untuk pasukan-pasukan kerdil menjadi giant killer dan membuat kejutan. Tambahan pula, juara Piala FA akan mendapat satu slot untuk bertanding dalam Piala AFC 2017.



No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...