Monday, March 14, 2016

Strok Haba Boleh Menyebabkan Maut - Tips Hadapi Cuaca Panas Melampau



Pernahkah anak anda pulang dari sekolah dalam keadaan sangat penat, lembik dan tidak berdaya terutama sekali jika anak anda terlibat dalam aktiviti luar dan aktiviti sukan? Tahukah anda ini adalah gejala Strok Haba yang menyebabkan hilang banyak air dalam badan?

Merentas Desa

Apa yang akan anda lakukan sekiranya anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya di bawah panahan cahaya matahari yang terik melebihi 40 darjah celcius ke atas, sedangkan tinted cermin kereta anda tidak sehebat mana pun dan pada masa yang sama tiada bekalan air minuman sama sekali dalam kereta?



Panik, keliru, tidak puas hati, meradang dan cepat naik darah adalah situasi biasa yang mungkin berlaku kepada anda. Tahukah anda ini juga adalah gejala Strok Haba?

Apa Itu Strok Haba?

Suhu normal badan manusia ialah 37 darjah celcius. Strok Haba berlaku apabila suhu dalaman badan meningkat melebihi 40.5 darjah celcius akibat cuaca yang terlampau panas menyebabkan kurangnya air dalam badan. Strok Haba boleh menyebabkan suhu dalaman badan seseorang meningkat secara mendadak sehingga 41 darjah celcius.



Bagaimana Strok Haba Berlaku?

Strok haba boleh berlaku kepada sesiapa sahaja termasuk binatang peliharaan seperti kucing dan anjing. Suhu yang terlalu panas ini akan menyebabkan proses berpeluh berlaku secara semulajadi (untuk menyejukkan badan kita) yang menyebabkan kekurangan air dan garam mineral dalam badan kita (dehydration), sawan, kekeliruan (confusion), kerosakan otak dan organ dalam badan dan seterusnya kematian.

Sumber : Dr Ahmad Mahyuddin


Apakah Gejala Strok Haba?

Tanda-tanda awal strok haba ialah sakit kepala berdenyut, mual, kurang berpeluh walaupun pada suhu panas dan denyutan nadi yang pantas. Tanda-tanda lain serangan Strok Haba ialah otot lemah dan kejang, muntah, kulit kering dan kemerahan, sawan serta pitam.

Oleh itu, adalah sangat penting untuk mengambil langkah berjaga-jaga terutama sekali ketika cuaca yang terlampau panas untuk mengelak daripada diserang Strok Haba. Mencegah lebih baik dari Merawat!


Tips Ketika Cuaca Panas Melampau

  1. Hadkan aktiviti luar dan sentiasa berada di rumah atau dalam bangunan
  2. Sentiasa memakai tutup kepala atau memakai payung ketika berada di luar
  3. Pakai pakaian yang ringan, bewarna terang dan longgar ketika berada di luar
  4. Kerap minum air yang banyak walaupun tidak dahaga
  5. Minum air yang berisotonik untuk menggantikan garam mineral yang hilang ketika berpeluh
  6. Kerap berehat
  7. Kerap mandi 
  8. Elak minuman berkafein dan mempunyai kandungan gula yang tinggi
  9. Elak berada dalam kenderaan bertutup untuk tempoh yang lama

Kaitan Antara Peluh, Air dan Garam Mineral

Berpeluh ialah proses pengeluaran cecair yang mengandungi garam bertujuan untuk menyejukkan tubuh badan kita. Lebih kerap kita berpeluh lebih banyak cecair dan garam mineral yang dikeluarkan. Sekiranya cecair dan garam mineral tersebut tidak digantikan secepat mungkin, maka akan terjadilah gejala-gejala serangan Strok Haba yang dinyatakan di atas.

Air dan garam mineral dalam tubuh sangat penting untuk menjaga kestabilan bendalir dalam tubuh supaya tidak kekeringan dan seterusnya mengelakkan berlakunya dehidrasi. Garam Mineral dalam tubuh ini dipanggil Elektrolit. Kesimpulannya anda mudah diserang Strok Haba jika kurangnya elektrolit dalam tubuh badan.


Air Tidak Mempunyai Elektrolit?

Apabila kita kerap berpeluh, air yang diminum hanya membantu menyejukkan tubuh kita dan menggantikan air yang hilang akibat berpeluh. Sebaliknya, elektrolit atau garam mineral ini juga telah hilang semasa berpeluh dan masih belum digantikan.

Elektrolit sangat penting untuk menjalankan fungsi tubuh seperti fungsi otot dan tahap keasidan dalam darah. Sebab itulah garam mineral ini dipanggil elektrolit kerana menghasilkan ion-ion elektrik dalam tubuh untuk menjalankan fungsi-fungsi tertentu dalam tubuh. Sebab itu jugalah, elektrolit yang hilang dan tidak diganti seperti Strok Haba dan Demam Denggi boleh membawa maut kerana tubuh badan tidak berfungsi dengan normal akibat KEHILANGAN garam mineral.


Performance Drink Kaya Dengan Garam Mineral?

Kebanyakan minuman isotonik yang ada dalam pasaran adalah bersifat karbonat dan mengandungi gula yang berlebihan. Sebab itulah Performance Drink, satu-satunya minuman isotonik yang bebas karbonat dan kurang gula. Performance Drink juga adalah minuman pilihan para atlet dan angkasawan NASA.




Performance Drink juga mempunyai kandungan natrium (sejenis garam) yang rendah, mempercepatkan penyerapan cecair dan sekaligus mengatasi masalah dahaga (kurang haus). Performance Drink juga mempunyai kepekatan karbohidrat yang sama dengan darah. Oleh itu, Performance Drink akan memberikan kesan dengan cepat, anda akan jadi lebih cergas dan kurang penat.



Performance Drink ini hanya berharga 87.45 (harga pasaran) sahaja untuk 1 cannister, sangat berbaloi untuk anda sekeluarga. Malah, beberapa orang pelanggan juga telah membeli Performance Drink untuk mangsa demam denggi yang kehilangan elektrolit dalam tubuh, dan Alhamdulillah telah sembuh. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda semua.

Saksikan Pakar Nutrisi bercakap tentang merawat Demam Denggi tanpa ubat



Nak Rawat Demam Denggi Tanpa Ubat? Ini Membantu... from iReach HD on Vimeo.

KLIK SINI untuk Testimoni Video yang lain

KLIK SINI untuk Testimoni Video yang lain

KLIK SINI untuk Testimoni Video yang lain


Semoga bermanfaat kepada semua!
==================
Lin Chalo & Mohd Alizal,
Health Consultant &
Business Mentor
014.338.6810 - Lin
012.401.6683 - Alizal
==================


# Artikel ini telah diubah dan diterbitkan semula dengan kebenaran daripada www.sweetbonda.my


No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...