Sunday, June 29, 2014

Autumn In Melbourne - Part 3

Alhamdulillah.... bermulanya hari pertama puasa. Semoga kita semua terus diberikan kekuatan untuk mengharungi hari-hari yang mendatang... Entri kali ini ialah Part 3 kembara caravan kitorang di Melbourne.


Day 6 (Last Day)

2 Jun 2014 - Agak sedih jugak lah harini sebab dah tahu nak berpisah dengan caravan. Lepas breakfast kitorang bergerak ke kawasan city yang mana lebih mencabar. Maklumlah, lebih banyak kereta di kawasan city, ramai orang melintas jalan, banyak traffic light, masa ni konvoi caravan banyak terputus. Nasib baik pakai waze dah tahu nak pergi mana. 


*Breakfast dalam caravan sebelum memulakan perjalanan*

Leisure time hari ini, free and easy activity iaitu shopping time. Kitorang shopping kat kawasan pelabuhan iaitu Harbour Town yang terletak di Docklands. Masa kat sini banyak betul nampak rakyat Malaysia apalagi orang Asia. Samada yang membeli mahupun yang menjual ramai orang Asia. Kebetulan pula tengah cuti sekolah kat Malaysia, diorang pun bercuti kat Melbourne. Selesai membeli-belah masa untuk ucapkan selamat tinggal kepada yang lain sebab ada yang flight balik Malaysia malam ni dan ada yang balik besok. 


*Lunch di Harbour Town*


Sebelum pulangkan caravan pukul 4pm, kami pergi check in dulu kat Milano di Franklin Street. Berlambak budak-budak Asia kat sini. Rupa-rupanya di sini ada RMIT University (Sebutannya Aramaiti bah... hehe...). Selain daripada Milano banyak lagi apartment lain yang boleh disewa kat Melbourne ni... cantik-cantik belaka... boleh klik SINI.

Lepas tu aku pergi ke Tullamerine untuk pulangkan balik caravan yang banyak berjasa ini. Fuhh.... strict jugak diorang ini masa nak pulangkan caravan... apalagi kena cuci pinggan, bersihkan caravan, kosongkan tangki najis dalam caravan dan sebagainya. Kesimpulannya, ambil caravan bersih pulangkan pun mesti bersih. Jenuh jugak mencari remote TV anak aku hilangkan dalam caravan, nasib baik jumpa, kalau tak burn deposit. 


*Caravan - View 1*

*Caravan - View 2*

Selesai urusan pemulangan caravan aku pun balik ke hotel di Franklin Street naik cab. Standard driver taxi/cab kat sini memang warga asing, kali ni orang Pakistan. Kitorang berempat naik cab ni, 3 orang lagi abang-abang polis yang macho. Ada ke Pakistan ni ingat kitorang berempat ni orang Nepal? Tang mana tu? Memang nak kena..... Apabila caravan dipulangkan, secara rasminya berakhirlah trip caravan pada hari ini.

SELAMAT MALAM MELBOURNE!


City Circle - Day 1

3 Jun 2014 - Ok... harini bermulalah aktiviti keluarga kitorang, memang nak tour city naik trem je. Mula-mula ingatkan semua trem free... rupa-rupanya ada yang berbayar. Sempat jugaklah beli myki kat 7 eleven yang macam touch N go tu... tak payah top up banyak, nak pakai satu dua hari je. 


*menunggu tram di melbourne city*

*masih terkial-kial membaca melbourne city's map*


Kitorang pergi Victoria Market (VC) untuk beli apa yang patut. Kebetulan jumpa lagi dengan abang-abang polis dan keluarganya. Diorang check in kat Harbourview rupa-rupanya di La Trobe street, flight balik diorang malam ni. Kat VC ni macam-macam ada dijual samada barang-barang mentah, basah mahupun barang-barang cenderamata dan sebagainya. Pendek kata, semua yang dicari pasti ada di sini.





Tengah hari pulak memang ada janji nak jumpa member yang further study kat sini. Lepas tu ikut dia pergi makan tengahari kat kedai makan Melayu di Melbourne Little Ipoh kat La Trobe street. Tabik spring lah kat owner kedai ni sebab mampu bukak kedai kat Melbourne. 

*Bergambar kenangan bersama kenalan sekolah menengah dan universiti, Prof Dr Ahmad Nasyran bin Azrae*

*Pintu masuk ke Little Ipoh*

Selepas selesai solat di Little Ipoh, kitorang naik free trem untuk pusing dalam city dan terus balik ke hotel sebab seperti biasa cepat je dah gelap. Lagipun cuaca harini agak sejuk, shower sepanjang hari.


SELAMAT MALAM MELBOURNE!



City Circle - Day 2

4 Jun 2014 - Last day kat Melbourne, kitorang check out awal-awal dan simpan beg kat hotel punya store dan sambung perjalanan. Kitorang pergi kat State Library. Sebelum ni tengok budak-budak running man berlumba kat dalam library ni, kali ni kitorang masuk sendiri dalam perpustakaan gergasi ini. 

*View di dalam state library*

*View di luar state library*


Selepas selesai bergambar kat perpustakaan, kitorang pusing-pusing dalam trem sekali lagi. Akhirnya kitorang decide nak pergi Harbourtown sekali lagi untuk sambung membeli belah. Harbourtown menjadi pilihan kitorang kerana keselesaan untuk membeli belah.


Pastu kitorang pergi ke Pusat Islam Victoria untuk solat. Selama ni solat ala-ala koboi je dalam caravan. Kebetulan jumpa pulak keluarga Dr Hasan Ali dan keluarga sedang solat di Pusat Islam tersebut. Pusat Islam Victoria ni merupakan rumah kedai yang disewa oleh komuniti Islam yang tinggal di Melbourne.

*Tingkat atas Pusat Islam Victoria*


Kitorang bergerak ke Melbourne airport dalam pukul 8pm. Terima kasih kepada owner Little Ipoh, abang Mokhtar yang sudi menghantar kami ke airport. Flight kami tengah malam dan touch down kat KLIA2 hari besoknya pukul 7am.

Rumah/Apartment Percutian Untuk Disewa Di Australia


SELAMAT PAGI KUALA LUMPUR!


Wow... 6 hari di countryside Melbourne dan 2 hari di dalam city amat menguji ketahanan mental dan fizikal, apalagi membawa askar-askar bersama... (penat, lepak tapi enjoy and memorable!)






SEE YOU AGAIN IN THE NEXT TRIP!




4 comments:

  1. Serius sangat teringin nak pegi Melbourne! (T_T)

    http://butikgebugebu.blogspot.com/2014/06/cara-sahur-dan-berbuka-bagi-ibu-hamil-dan-menyusu.html

    ReplyDelete
  2. sampai2 je dah part 3... jika ade kesempatan nanti ak wusha part1 n part 2 plak .. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jemput terjah.... ada link disediakan di atas.... TQ

      Delete
  3. Salam ... brp sewa caravan kt sane .... mnarik ...

    ReplyDelete

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...