Tuesday, November 3, 2015

Kemurungan Dan Gangguan Emosi - Tanda-tanda Kekurangan Vitamin B6



Ya, betul tu... kita masih lagi memperkatakan kebaikan Vitamin B kepada kita sekeluarga. Vitamin B juga mempunyai pecahan-pecahannya dan masing-masing menjalankan fungsi dan peranan masing-masing dalam tubuh badan manusia. Kekurangan Vitamin B boleh mengundang kepada pelbagai jenis penyakit.

Kemurungan adalah tanda-tanda kekurangan Vitamin B6

Kekurangan Vitamin B6 boleh menyebabkan anemia (kurang darah merah) dan juga penyakit kulit seperti ruam dan rekahan di bahagian mulut. Kekurangan Vitamin B6 juga boleh menyebabkan kemurungan, kekeliruan dan juga mudah mendapat jangkitan penyakit.

Baca : Kurang Darah atau Anemia - Semua Kerja Tak Boleh Buat


Jadi, tidak hairanlah jika ada orang yang menyuruh kita untuk makan B-Complex jika kita dalam keadaan terlalu tertekan ataupun terlalu sedih sehingga menyebabkan kemurungan. Kemurungan tidak menguntungkan mana-mana pihak pun sebaliknya ia akan menyusahkan mereka di sekeliling kita.

Jenis-Jenis Neurotransmitter


Dari segi saintifik, kemurungan berlaku apabila neurotransmitter dalam Sistem Saraf kita menjadi tidak stabil. Neurotransmitter ialah unsur kimia yang mengawal mood seseorang dan membantu kita untuk fokus terhadap sesuatu kerja. Vitamin B sangat membantu untuk mencegah tekanan.

Baca : Neurotransmitter dan Sistem Saraf Manusia


Vitamin B6 juga dikenai sebagai pyridoxine membantu tubuh menukarkan makanan kepada tenaga dan juga membantu melawan jangkitan. Ibu mengandung dan ibu yang menyusukan anak memerlukan Vitamin B6 untuk membantu otak anak mereka berkembang dengan normal.

Sumber Vitamin B6 boleh diperolehi daripada ikan, sumber ayam, hati, kentang dan buah-buahan bukan sitrus seperti epal, pear, tembikai dan resberi.

Sumber makanan yang mengandungi pyridoxine (Vitamin B6)


Sering terjadi apabila kita dah mengamalkan pemakanan seimbang dan sihat tetapi masih lagi terdapat tanda-tanda kekurangan Vitamin B khususnya Vitamin B6 dalam tubuh kita. Kulit semakin kering, merekah dan gatal-gatal. Dari segi emosi juga kita agak terganggu, kerap keliru dan mudah tertekan.

Di peringkat ini adalah sangat disarankan agar kita mengambil suplemen B-Complex yang terbaik di pasaran dimana kandungannya menepati garis panduan yang ditetapkan oleh RDA.

Bertindak bijaklah ketika memilih B-Complex terbaik!

Kandungan B-Complex Shaklee menepati garis panduan RDA

Apa kata mereka?



Dapatkan B-Complex terbaik yang mengandungi Vitamin B6 daripada kami sekarang!


Semoga bermanfaat kepada semua!
==================
Lin Chalo & Mohd Alizal,
Health Consultant &
Business Mentor
014.338.6810 - Lin
012.401.6683 - Alizal
==================


# Artikel ini telah diubah dan diterbitkan semula dengan kebenaran daripada www.sweetbonda.my



No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...