Friday, December 4, 2015

Pengalaman Bercuti Di Itali - Winter In Rome, Part 2

26.11.2015 (Day 7)

BUONGIORNO ROMA! SELAMAT PAGI ROM!

Basically, hari ni ialah hari terakhir aktiviti kat Itali sebab esok ialah flight balik Malaysia. Suhu hari ini pulak paling rendah 6 C dan paling tinggi 9 C.

Aktiviti hari ni telah dibahagikan dimana yang bukan Islam akan pergi ke Vatican City dan yang beragama Islam akan pergi ke Villa D' Este yang terletak di Tivoli, Rom. Tapi ada jugak beberapa orang yang bukan Islam nak ikut kami ke Tivoli Villa.

Rumah/Apartment Percutian Untuk Disewa Di Itali

Villa D'Este pada tahun 1830
Villa D'Este pada tahun 2015

Tivoli Villa ni ialah sebuah villa dan taman yang besar dan berada di atas bukit. Masa ni memang sejuk... dah le atas bukit, lepas tu hujan renyai pun mula turun. Tempat sini memang sangat cantik dan berbaloi untuk ambil gambar.

Baru sampai di Tivoli
Villa D'Este juga telah tersenarai sebagai sebahagian daripada tapak warisan dunia di bawah UNESCO. Keistimewaan Villa D'Este ialah senibinanya yang unik. Sumber air di sini juga telah diperolehi secara semulajadi dari atas bukit yang mengalirkan anak-anak sungai kecil ke dalam taman. Di dalam taman ini juga terdapat bermacam-macam jenis air pancut.

Antara anak sungai yang mengalir di sini
Antara air pancut yang cantik dan unik

Sebahagian masa lawatan di sini juga ditemani dengan hujan renyai yang sejuk dan dingin sehingga terasa ke dalam sumsum tulang. Masa ni kenalah gunakan payung sponsor ataupun pakai poncho iaitu baju hujan

Sementara menunggu bas untuk kembali ke bandar Rom, kami semua diberikan kebebasan untuk membeli belah di sekitar kawasan Tivoli.

BUONA SERA ROMA! SELAMAT PETANG ROM!

Tak sampai 1 jam perjalanan dengan bas, kami dah sampai di bandar Rom dan kami pergi ke restoran pizza yang "mesra tomato" namanya Il Pomodorino untuk makan tengahari. Sedar tak sedar, ini adalah makan tengahari terakhir kami di Itali.

Mesra tomato
Spaghetti seafood.....
Kentang dan kalamari

Setelah makan tengahari, kami ambil kesempatan yang ada untuk membeli belah di saat-saat akhir di sekitar bandar Rom. Tempat tumpuan tak lain tak bukan ialah Hard Rock Cafe dan kedai-kedai souvenir....

Bergambar kenangan di luar HRC Rome

Kami pulang awal ke hotel untuk persiapan Gala Dinner dan sebelum maghrib kami dah tiba di hotel. Oh ye.... sini kan musim sejuk, hari siangnya pendek... jadi lebih kurang pukul 4.45 petang tu matahari dah terbenam ataupun dah masuk maghrib.

Lepas bersiap untuk ke Gala Dinner kami naik bas di lobi hotel lebih kurang pukul 7.00 malam. Tempat dinner kali ni dibuat di sebuah tempat persidangan ataupun konferens yang dikenali sebagai Salone delle Fontane, Rom.

Pemandangan di luar Salone delle Fontane
Dapat hadiah saguhati... syukur....
Bergambar kenangan bersama Mr Hermant Singh (Acting President Shaklee Malaysia)

Selesai Gala Dinner kami semua pulang ke hotel dan bersiap-siap packing untuk pulang ke Malaysia. Memang rasa gembira bila dapat join trip macam ni.... tapi lagi gembira bila nak balik rumah sendiri... I'm coming home.... coming home....

BUONA NOTTE ROMA! SELAMAT MALAM ROM!

27.11.2015 (Day 8)

BUONGIORNO ROMA! SELAMAT PAGI ROM!

Hari terkahir di bumi Itali.... hari terakhir di bandar Rom yang penuh bersejarah. Kejap lagi nak pergi Rome Airport untuk balik Malaysia. Flight kami yang naik Singapore Airlines pukul 11.15 pagi local time. Suhu masa ni paling sejuk 5 C dan yang paling tinggi ialah 13 C.

Lepas solat suboh kat hotel, kami terus bawak turun luggage kat lobi hotel dan terus bersarapan. Biasa pukul 7.00 pagi baru boleh sarapan, tapi harini special sikit... pukul 5.00 pagi dah boleh sarapan sebab dah nak pergi airport. Mereka yang naik Cathay Pacific dan Emirates Airlines dah breakfast dan bertolak ke airport lebih awal dari kami.

Rome Airport ni kat kawasan Fiumicino dan tak jauh pun dari hotel... lebih kurang 20 minit dah sampai kalau naik bas. Rome Airport juga dikenali dengan nama Leonardo Da Vinci Airport. Sampai jer di Rome Airport, kami terus check in dan setelkan urusan kastam Itali untuk dapatkan tax refund atas barang-barang yang dah dibeli.

Check in time....
Suasana di Rome Airport

Tax kat Itali ni ialah 20% untuk barang-barang mewah dan juga barang-barang kesukaan pelancong. Tapi untuk dapat refund tu bergantung pada jenis barang yang dibeli... lebih kurang 10-12% jer yang boleh dapat refund... jadilah..... Syaratnya kena beli barang minimum 155 euro dalam satu resit... baru boleh dapat borang untuk tax refund.

SELAMAT TINGGAL ITALI! CIAO!

Kami dijangka tiba di Singapura pada pukul 6.15 waktu Singapura iaitu kira-kira 12 jam penerbangan dari Rom. Seperti biasa kami yang Muslim akan diberikan Muslim Meal dalam kapal terbang sebanyak 2 kali iaitu 2 jam selepas berlepas dari Rom, dan satu menu lagi 2 jam sebelum mendarat di Singapura.

Menu pertama - Lauk kambing.... sedap tapi masin...

Menu kedua - Roti kebab dan kari ayam

Baca : Makanan Halal Dalam Kapal Terbang

28.11.2015 (Day 9)

SELAMAT PAGI SINGAPURA!

Alhamdulillah.... selamat sampai di Asia Tenggara setelah 11 jam 30 minit penerbangan dari Rom, iaitu setengah jam lebih awal. Kami mendarat di Changi Airport pada pukul 5.45 pagi. Kami terus pergi menunaikan solat Subuh di surau yang disediakan di Terminal 2 Changi Airport.

Penerbangan kami balik ke Kuala Lumpur dijadualkan pada pukul 8.30 pagi. Masa ni dah tak sabar-sabar nak balik rumah.... walaupun tak jauh mana pun nak sampai. Kali ni kami naik penerbangan Silk Air iaitu salah satu anak syarikat Singapore Airlines.

Dalam kabin Silk Air... kecil tapi not bad.....

SELAMAT PAGI MALAYSIA!

Alhamdulillah... dah sampai KLIA lebih kurang pukul 9.30 pagi. Rasa macam sekelip mata jer dalam Silk Air tadi.... Dah setel urusan imigresen dan luggage... ada satu jer tempat tujuan kami sebelum sampai rumah.... iaitu cari makanan Malaysia. Jadi, kami pun breakfast kat KLIA dengan penuh rasa kesyukuran.....

Selesai makan makanan Malaysia

Selesai makan, kami bergerak ke ERL untuk pulang ke lapangan masing-masing dan menjalani rutin harian serta tanggungjawab masing-masing.

Sedih ke gembira ni?

Memang banyak perbezaan antara Itali dan negara kita. Itali adalah salah sebuah negara Eropah Bersatu (EU) yang tidak semaju negara-negara EU yang lain. Ekonomi Itali juga tidak sekuat mana pun.... terima kasih kepada bahan peninggalan sejarah di bumi Itali yang menyebabkan Itali menjadi tumpuan pelancong seluruh dunia dan seterusnya menjana ekonomi Itali.

Orang Itali sangat bangga dengan budaya mereka. Hidangan makanan mereka memang sangat rumit bermula dengan pembuka selera, hidangan pertama, hidangan kedua dan akhir sekali pencuci mulut. Kalau kita datang dengan rombongan yang besar pun diorang takkan masak dahulu sehinggalah rombongan sampai ke restoran.

Bayam dan kentang juga sangat banyak di Itali sehinggakan hampir semua menu mereka mempunyai bayam dan kentang. Keju pun adalah antara menu wajib dalam makanan Itali. Tapi kalau hari-hari makan makanan Itali, tekak orang Malaysia macam kita ni agak susah untuk terima.

Pizza adalah simbol utama makanan Itali. Tapi, pada hakikatnya pizza Itali sangat simple dan nipis. Kat Itali memang takde Pizza Hut dan Domino. Orang Itali juga suka minum kopi. Sehari diorang boleh tahan minum kopi sampai 4-5 kali. Kopi espresso yang pahit itu pun orang Itali mampu minum banyak kali. Jangan haraplah.... brand kopi lain macam Starbucks nak masuk dalam Itali.

Kereta-kereta kat Itali pun semua comel-comel belaka... seperti kereta Smart Picanto. Lebih kecil kereta... lebih mudah untuk diorang parking. Bandar-bandar di Itali khususnya bandar-bandar lama memang sempit laluannya.

Parking Italian style... ada berani???

Oh ye.... memang betul kat Itali ni banyak penyeluk saku, bukan itu saje... luggage kita pun boleh hilang kalau kita leka dan tak berhati-hati. Diorang bergerak secara terancang... orang pertama curi... pas kat orang ke-2... pas kat orang ke-3 dan seterusnya. Sebab tu, kalau barang dah hilang, jangan haraplah kita akan jumpa semula.

Nak melancong kat tempat bersejarah di Itali ni kena kuat fizikal... sebab banyak jalan kaki. Permukaan jalan pun tak rata sebab diorang kekalkan batu batu jalan zaman dahulu. Tempat seperti bandar Rom lebih mencabar sebab bentuk permukaan yang tidak rata dan beralun.

Rumah/Apartment Percutian Untuk Disewa Di Itali

Setiap bangsa dan negara akan cuba mengekalkan identiti mereka masing-masing. Kerana hanya itu saja caranya yang akan membuatkan mereka bangga dan mampu bercerita dengan orang lain. Insya Allah... tahun hadapan ada rezeki akan ke Orlando, USA pula....

Tahun 2016 adalah ulangtahun ke-60 Shaklee sebagai sebuah syarikat

SEE YOU IN ORLANDO, USA 2016!

BACA : ORLANDO TRIP 2-12 OGOS 2016

* Trip ini 100% percuma dan ditanggung oleh pihak syarikat. PM kami di
Facebook Kedai Vitamin Cheras Kajang untuk join trip seperti ini secara percuma *

Teruskan juga membaca :

Semoga bermanfaat kepada semua!