Tuesday, June 13, 2017

Pengalaman Keklin Bercuti Di Jepun Pada Hujung Musim Bunga - Episod 2



Pada hujung musim bunga... suasana kat sini dah macam musim panas. Waktu siang yang lebih panjang daripada waktu malam iaitu kira-kira 14 jam siang dan 10 jam malam. Kebanyakan bunga dah tak kelihatan sebab dah penghujung musim bunga... tapi Alhamdulillah sempat jugak Keklin jumpa bunga tulip dan sakura sepanjang kat Jepun ni.


16.5.2017 (Day 4)

OHAYO GERO!

SELAMAT PAGI GERO!

Masa packing malam semalam, Keklin dan kawan-kawan dah diberitahu supaya membawa luggage yang kecil dan sesuai sahaja untuk ke destinasi berikutnya dengan beberapa pakaian yang sesuai. Cukup sekadar untuk check in hotel satu malam di Yatsugatake malam nanti sebelum bertolak ke Tokyo keesokan harinya.

Satu lagi luggage yang besar akan diisi dengan barangan lain dan akan ada trak yang hantar luggage besar kami semua terus ke hotel kami di Tokyo. Syukurlah... takde lah sampai nak heret semua luggage masa berjalan nanti.

Snow Wall yang menjadi tarikan pelancong

Selesai sarapan dan check out, kami menaiki bas yang disediakan menuju ke arah utara iaitu wilayah Toyama dimana terletaknya check point pertama Alpine Route iaitu Stesen Tateyama. Perjalanan dari Gero Onsen ke stesen Tateyama ni memakan masa hampir 3 jam.

Apa sebenarnya Tateyama Kurobe Alpine Route ni??? Alpine Route ni ialah perjalanan merentasi banjaran gunung bersalji  (Alps) di pergunungan Tateyama. Puncak gunung Tateyama ialah setinggi 3015 meter. Perjalanan bermula di stesen pertama Tateyama (475 meter), check point ke-2 di Bijodaira (977 meter), check point ke-3 di Murodo (2450 meter), check point ke-4 di Daikanbo (2316 meter), check point ke-5 di Kurobedaira (1828 meter), check point ke-6 di Kurobe dam (1470 meter) dan check point terakhir di Ogizawa (1433 meter).

Alpine Route bermula dari Tateyama - Kurobe - Ogizawa ataupun sebaliknya

Suhu harini kat Tateyama pun dah bawah 10 C. Dari Tateyama ke Bijodaira Keklin dan kawan-kawan naik kereta kabel Tateyama... tak lama pun, lebih kurang 7 minit dah sampai. Dari Bijodaira Keklin naik bas untuk ke Murodo. Perjalanan ke puncak ni makan masa hampir 50 minit. Sepanjang perjalanan tu ada sekali driver bus stop sekejap dan kami ambil gambar pemandangan dari dalam bas.

Pemandangan puncak gunung Tateyama dari dalam bas

Rumah/Apartment Percutian Untuk Disewa Di Jepun

Setibanya di Murodo, Keklin dan kawan-kawan bergambar kenangan di dinding salji (snow wall) yang menjadi sebut-sebutan iteww... Oh ye.... selain daripada 7 check point, kat sini kena naik pelbagai jenis kenderaan yang berbeza untuk ke setiap point. Macam kami ni, tourist guide dah book transport 6 bulan sebelum trip. Setiap transport dah ada jadual perjalanan sendiri... jadi kalau lambat sikit kena tinggal lah....

Keklin dan kawan-kawan di Snow Wall

Snow Wall bulan April lebih tinggi katanya

Stesen Murodo ni ialah stesen keretapi tertinggi di Jepun. Kat sini jugak kami berhenti rehat, solat jamak dan juga makan tengahari dengan bento yang telah disediakan. Suhu kat sini lebih kurang 1 C.

Bento untuk kami semasa lunch time

Dari Murodo, Keklin naik trolley bus menuju ke Daikanbo. Trolley bus ni macam bas elektrik dan satu-satunya yang ada di Jepun. Kalau kat Malaysia, trolley bus ni yang macam kat Bukit Bendera Pulau Pinang. Perjalanan dari Murodo ke Daikanbo makan masa selama 10 minit perjalanan merentasi gunung Tateyama. Dalam trolley bus ni tak nampak view sebab sepanjang perjalanan adalah dalam terowong.

Selain daripada Murodo tadi, kat Daikanbo juga adalah tempat paling sesuai untuk bergambar kenangan dengan pemandangan yang memukau. Pemandangan alam semulajadi, gunung yang diliputi salji serta tasik yang besar. Masa tiba sini jam menunjukkan pukul 3.30 petang (2.30 petang waktu Malaysia).

Keklin di kawasan tinjau di Daikanbo

Sekarang ialah masa untuk turun dari atas gunung Tateyama.... iaitu dari Daikanbo ke Kurobedaira. Kat sini Keklin naik Tateyama Ropeway selama lebih kurang 7 minit perjalanan sahaja. Ada beza ke cable car (cableway) dengan ropeway??? Konsep cableway ni ialah gondola tu "digantung" manakala konsep ropeway ni pulak gondolanya "disangkut"... faham tak? hehe... Satu lagi kan... kalau cableway dia ada tiang antara tali kabel tu, tapi kalau ropeway dia takde tiang... semata-mata tali kabel... fuhh seram....

Masa kat Kurobedaira ni kena ambil peluang untuk main salji, buat snowball dan baling-baling sesama sendiri. Bila dah ada kat Kurobedaira ni maksudnya dah ada kat kawasan Kurobe dan bukan kat Tateyama lagi. Keklin sambung perjalanan naik kereta kabel Kurobe pulak selama 5 minit untuk ke tempat yang namanya Kurobeko.

Kat Kurobeko, Keklin jalan kaki selama 15 minit menuju ke empangan Kurobe yang merupakan empangan tertinggi di Jepun. Suhu kat sini... Masya Allah sejuk sangat... lebih sejuk dari Murodo. Walaupun kat sini tak banyak salji, tapi tiupan angin menyebabkan suhu drop.... Keklin dan kawan-kawan pun ambil peluang untuk bergambar kenangan di empangan Kurobe ni.

The Chalo's di Kurobe Dam

Kemudian kami semua naik satu lagi trolley bus iaitu Kanden Tunnel Trolley Bus menyusuri terowong di gunung Akazawa-dake menuju stesen Ogizawa. Perjalanan ini mengambil masa lebih kurang 16 minit saja. Setibanya di Ogizawa lebih kurang pukul 6.00 petang, kami semua menaiki bas yang disediakan menuju ke selatan iaitu ke Yatsugatake untuk check in hotel malam ni.

Begitulah serba sedikit perjalanan Keklin dan kawan-kawan di Tateyama Kurobe Alpine Route yang dikenali sebagai "Roof of Japan" yang boleh start samada dari Tateyama (utara) ataupun dari Ogizawa (selatan). Waktu puncak dan ramai orang kat sini ialah pada bulan April, awal Mei, pertengahan Ogos dan awal Oktober. Pada musim sejuk iaitu Disember sehingga Mac memang ditutup sebab salji terlalu tebal.

Stesen Ogizawa ni terletak di utara wilayah Nagano yang bersempadan dengan wilayah Toyama. Perjalanan diteruskan menuju ke bandar Yatsugatake yang terletak di utara wilayah Yamanashi. Perjalanan ini mengambil masa hampir 2 jam dan akhirnya kami semua tiba di Yatsugatake Royal Hotel untuk merehatkan badan yang penat ini.


OYASUMI YAMANASHI!

SELAMAT MALAM YAMANASHI!



17.5.2017 (Day 5)

OHAYO YAMANASHI!

SELAMAT PAGI YAMANASHI!


Alhamdulillah... syukur... dapat jugak merehatkan tubuh badan ini yang penat dan lesu setelah seharian berada di Tateyama Kurobe Alpine Route, Roof of Japan. Kenangan berada di Alpine Route memang sukar untuk dilupakan dan pasti akan ke sana lagi... Insya Allah. Suhu hari ini adalah sekitar 11 C hingga 21 C.

Selesai bersarapan di hotel, kami semua check out dan bersiap sedia untuk tunggu bas di luar hotel. Keklin dan kawan-kawan berlegar di sekitar kawasan hotel dan merekodkan pelbagai kenangan di sini dengan mengambil gambar. Yatsugatake Hotel sangat sesuai sebagai transit sebab berada di tengah-tengah antara Alpine Route dan juga kota metropolitan Tokyo.

Rumah/Apartment Percutian Untuk Disewa Di Jepun

Bunga Tulip di Yatsugatake Hotel

Perjalanan diteruskan ke selatan iaitu ke ladang strawberi di selatan wilayah Yamanashi. Perjalanan mengambil masa tidak sampai 1 jam dan kami tiba di tempat ni yang dikenali sebagai Ishihari Nojo. Ala... apa nak hairankan? Kat Malaysia pun boleh petik strawberi apa? hehe.... Eh, lain.... kalau nak tau kan... strawberi kat Jepun dan Korea semuanya gumuk gumuk..... tak sama macam strawberi Malaysia.

Makan strawberi gemuk... yummy!

Selesai petik dan makan strawberi, Keklin dan kawan-kawan meneruskan perjalanan ke selatan wilayah Yamanashi yang berhampiran dengan kaki gunung Fuji iaitu ke Shiba Sakura Flower Festival di Fuji Motosu (Pink Moss). Perjalanan ini juga tak sampai 1 jam.

Shiba Sakura juga kadang-kadang disebut Shibazakura yang membawa maksud permaidani (shiba) bunga (sakura). Awesome sangat tempat ni... seolah-olah jutaan bunga yang dihamparkan macam karpet dengan pelbagai warna. Mood juga jadi riang ria bila sampai ke sini.

Inilah dia permaidani bunga - shibazakura

Pengalaman Keklin di Shibazakura

Pada waktu kebiasaan dan langit cerah..... shibazakura ni akan lebih cantik dengan landskap puncak gunung Fuji sebagai latarbelakangnya. Tapi apakan daya... langit mendung pulak bila sampai sini... hajat nak tengok puncak gunung tertinggi di Jepun yang diliputi salji tak kesampaian... huhu... Kena pergi lagi kot lain kali... Insya Allah!

Selesai aktiviti di kaki gunung Fuji ni... Keklin dan kawan-kawan menuju ke perkampungan ninja yang dikenali sebagai Oshino Ninja Village. Jarak perjalanan dari Fuji Motosu ke sini lebih kurang 40 minit saja. Kat sini kami makan tengahari dan Alhamdulillah... sempat jugak solat jamak kat Restoran Ninja.

Bergambar di hadapan Restoran Ninja

Di dalam Restoran Ninja

Sangat bersyukur sebab di negara asing ada kemudahan seperti ini

Selesai makan tengahari, kami sambung perjalanan ke Tokyo... sebuah bandaraya yang sangat moden, sesak dan berkembang pesat. Kebanyakan rakyat Malaysia memang dah biasa datang Tokyo kalau ke Jepun. Perjalanan dari kampung ninja menuju ke Tokyo mengambil masa lebih kurang 1 jam 45 minit.

Tokyo Imperial Hotel... ya itulah tempat penginapan Keklin dan kawan-kawan sepanjang 3 hari di kota Tokyo ni. Bak kata tourist guide... hotel ni adalah tempat penginapan para menteri, artist dan orang kenamaan lain yang berkunjung ke Tokyo. Mahal sangat.... kalau tak percaya cuba google harga hotel Tokyo Imperial ni.... pengsan... Kalau Keklin datang Tokyo sendiri... memang tak merasa lah tinggal kat hotel 5 bintang ni... Syukur Alhamdulillah....

Pemandangan dalam bilik hotel Keklin di Tokyo
Imperial Hotel Tokyo asal yang dibina oleh Maharaja Meiji pada tahun 1888


Rumah/Apartment Percutian Untuk Disewa Di Jepun

Selepas selesai urusan check in dan juga memastikan luggage besar kami yang dibawa dari Gero selamat sampai kat bilik, kami semua bersiap-siap untuk dinner pertama di Tokyo Imperial Hotel. Makan malam kali ini agak istimewa sebab bakal dihadiri oleh Dr Yasuhiko Kojima, seorang ahli immunologist yang berumur 90-an dan bertanggungjawab mencipta Nutriferon.

Kajian selama 40 tahun menggunakan lebih kurang 200 herba berbeza akhirnya menghasilkan Nutriferon

Bergambar kenangan dengan Dr Yasuhiko Kojima

Makan malam kali ni juga bertemakan "Malaysia Truly Asia"... nak pakai baju apa? Pakai baju raya masing-masing lah.... hehe.... Selesai makan malam Keklin dan kawan-kawan balik ke bilik masing-masing untuk merehatkan badan yang penat ini....


OHAYOGOZAIMASU!

SELAMAT MALAM TOKYO!



* Trip ini 100% percuma dan ditanggung oleh pihak syarikat. PM kami di Facebook Kedai Vitamin Cheras Kajang untuk join trip seperti ini secara percuma *

Teruskan juga membaca :


Bercuti di Jepun Pada Hujung Musim Bunga - Episod 1

Bercuti di Jepun Pada Hujung Musim Bunga - Episod 3 




Semoga bermanfaat kepada semua!
==================
Lin Chalo & Mohd Alizal,
Health Consultant &
Business Mentor
014.338.6810 - Lin
012.401.6683 - Alizal
==================



No comments:

Post a Comment

Pandangan Anda Amat Dihargai :)

Menarik Untuk Dibaca

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...